Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagar Bräda!

  • Lagar Bräda!

    Publicerad av smurff på 21 oktober, 2004 vid 13:24

    Nu ryker mina bilder in i en egen tråd här på konfen.
    Bakgrund:
    Min Cross 100 2003:a hade delaminerat mellan bak och framstropparna. Köpte den i detta skick för att fixa till den. Jag upptäckte dock att det var hål i brädan och bestämde mig för att fixa detta ordentligt.

    Jag kommer att uppdatera tråden i takt med att jag fixar brädan steg för steg. Tips om metoder för att laga tas givetvis emot under tiden. Tanken är att återställa brädan till ursprungsskick så långt det är möjligt.

    Och jag vet att det finns nya brädor att köpa men det finns andra trådar om det, denna tråden handlar om att laga. grin.gif

    VARNING! VARNING! VARNING!
    NOTERA: JAG PÅSTÅR INTE ATT DETTA ÄR RÄTT SÄTT ELLER ETT BRA SÄTT ATT LAGA EN BRÄDA SOM HAR ÅDRAGIT SIG DENNA TYP AV SKADOR. DETTA ÄR SÅ SOM JAG GÖR OCH JAG REKOMMENDERAR DET INTE TILL NÅGON. OM MAN SJÄLVMANT VÄLJER ATT GÖRA NÅGOT LIKNANDE GÖR MAN DET GIVETVIS PÅ EGEN RISK. TÄNK PÅ ATT OM DET FINNS GARANTI KVAR PÅ BRÄDAN SÅ GÖR INGET UTAN ATT FÖRST KONTAKTA DEN DU KÖPT BRÄDAN AV, ÅTERFÖRSÄLJARE EL LIKNANDE. JAG KÄNNER ÄNNU INTE TILL VAD SLUTRESULTATET AV DENNA LAGNING KOMMER BLI.
    så då var det sagt!

    nedan: brädan har delaminerat mellan bak och framstropp. Jag har gjort ett litet hål för att kolla läget.

    alex_ svarade 17 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • smurff

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 13:28

    Jag har rivit av lite av padsen för att kolla hur långt delamineringen sträcker sig.

  • smurff

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 13:31

    Tror att jag ska dra av lite mer av frampadsen för att kunna arbeta lättare…..
    Aj då! hål in der Brätschen Verdamt! crazy.gif

  • smurff

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 13:34

    Jag försöker snitta upp en del av brädan för att kolla lite. Inser att det inte räcker att spackla med gelcoat eller trycka i lite DR DING smirk.gif

  • smurff

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 13:53

    Drar av lite mer av “ytterhöljet” och försöker att inte få med mig för mycket av frigoliten/EPS:en i Kärnan. Dock ryker främre fotstropps infästningarna av lite väl kvickt men men…

    Kan konstatera att det är vatten i brädan (surprise, surprise) då det är vått och fuktigt när man trycker på EPS:en. frown.gif man ser även att det finns rostiga stålklammrar här och där dock inte på denna bild
    notera sprickan i EPS kärnan

  • smurff

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 13:58

    Att skära i glasfiber/kolfiber laminat med pennkniv o dyl är förbaskat hårt och tidsödande. Nu kör vi vinkelslip. Först avgränsar jag området med blyerts så att man inte kör omkring planlöst med slipen. tongue.gif

  • smurff

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 14:15

    Japp så här mycket har jag kört av med slipen. laugh.gif Detta för att brädan delaminerat över flera delar av det området.
    Har försökt att inte gå för djupt med slipen och tagit det sista lagret med glasfiber med en mattkniv. Nu måste brädan torka upp! Jag har givetvis sparat alla fotstroppsinfästningar och det matrial jag har rivit av.

  • smurff

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 14:34

    Tre hål i aktern för att släppa ut det vatten som inte kondenserar ut genom frigoliten. Borrar inte för djupt endast ner i eps:n det kan sitta annat skit där under stringers och grejer. Kommer nu att ställa brädan i pannrummet en längre tid för torkning (där är c.a 23-25 grader alltid) Har vägt brädan innan torkning och den väger ca 7 kg ink en läskback(tom) som stod som fot på vågen. detta är med rätt mycket glas+epoxi+Herex borttaget. Så totalt är det kanske 1-0.5 liter vatten i brädan. Den skall väga ca 7kg från produktion hel och torr +/- 6%. wink.gif

  • smurff

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 14:53

    Så här ser lamineringen ut i ett snitt närmst bakstropparna.
    Har via fanatics webbsida och forum tagit reda på vad respektive lager består av. Lamineringen skiljer sig oxå beroende på om det är under fotstroppar eller mitt på brädan vid railen etc. Bra att veta innan man sätter igång att laminera nytt kol/glas/pvc/faner(om det nu behövs)
    Återkommer med mer info då brädan har torkat upp.

    Som sagt alla tips om metoder runt lagning emottages utom “du måste laminera ett nytt lager med glasfiber/epoxi” och “brädan måste torka” för det vet jag redan smirk.gif Det intressanta är varvningen för att uppnå bästa effekt. det jag inte har koll på än är:

    1. Om man skall laminera kol/PVC*/kol eller Glas/PVC/kol eller kol/pvc/glas/kol etc och var man bör lägga vad.

    *PVC=Herex 80-100Kg/m3 el Divinycell samma densitet H eller HD Grade.

    2. Bästa matrial för utjämning av EPS kärnan. Fogskum? lågdensitets blandning av EPS smulor och epoxi?

    japp det var allt än så länge.

    jag svarar givetsvis på frågor om hur och varför jag gjort som jag gjort men jag rekomenderar som sagt inget (ännu).
    på återseende
    edvard

  • waterboy

    Medlem
    21 oktober, 2004 vid 15:49

    coolt jobb hittils må jag säga. Det lär ju ta ett tag och få ihop det. ANtragligen kommer väl brädan väga en del extra om du inte blir supergrym på direkten!
    lycka till o ser fram emot resten!

    aloha!

  • smurff

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 11:14

    Kommer att hålla ett “getöga” på vikten, har faktist en möjlighet att sänka vikten på brädan här om jag vill.
    Dock så är ju frågan om man tjänar mycket på det. Och om man skall ha lägre vikt som ett delmål tror jag nog att man skall skala av hela ovansidan av brädan + lite av railen.
    Detta för att behålla tyngdpunkten på samma ställe av brädan som idag (innan den tog in vatten).
    Men brädan skall ju helst vara lika hållbar efter omlaminering som den var från början eller bättre kanske tom tongue.gif

  • enlight

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 17:57

    Hur har det gått?
    Fick du till brädan?

  • smurff

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 21:37

    ha,ha!
    Ja och nej. Brädan är lagad men jag gjorde det inte. Jag blev så trött på skiten till slut att jag lämnade in den hos Uffe på CLS i varberg som gjorde ett riktigt bra jobb. Det jag däremot åstadkom var att jag fick brädan helt torr genom min brutala öppning. Brädan låg och torkade i ett halvår i pannrummet på jobbet sedan var den torr.

    skulle dock inte rekomendera detta tillvägagångssätt till någon men det vara ganska kul att köra med vinkelslipen ;-D.
    Sedan upptäcker man hur förbaskat tunnt med fiber och pvc som det är i vissa brädor. Inte konstigt att det ger sig efter x antal plattlandningar.

  • andes

    Medlem
    3 november, 2006 vid 21:47

    hahah cleant

  • alex_

    Medlem
    9 november, 2006 vid 21:52

    du är gaaaalen! 🙂 jag hade ALDRIG vågat mig på att vinkelslipa i brädan 😛 visa hur du lagade sen det är ffett ös!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagar Bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.