Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lägga glasfiber på nosen

  • Lägga glasfiber på nosen

    Publicerad av podde på 26 april, 2007 vid 18:09

    Har försökt laga nosen på min frus bräda. Nu när jag har slipat det sista lagret med microballonger är det dags för glasfibrerna. Jag antar att man inte ska “pussla” glasfiberbitar utan istället lägga en stor bit som täcker hela området? Detta borde väl ge bättre hållfasthet? Kommer glasfibrerna inte vecka sig om man lägger _en_ stor bit runt hela nosen? Hur skulle ni göra då lagningen ser ut som på bilderna nedan?

    spray svarade 17 år sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • lars_k

    Medlem
    26 april, 2007 vid 18:14

    Att lägga flera bitar försämrar inte hållfastheten, om du lägger dem lite “om lott”. Hellre det än att det bildas veck. Förutom att det bli ojämnt vid vecken finns det risk för luftfickor och dålig genomvätning. Pussla på!

  • podde

    Medlem
    26 april, 2007 vid 18:21

    Ok, tackar för snabbt svar. Då går jag å pusslar lite nu då =)

  • podde

    Medlem
    26 april, 2007 vid 19:25

    Då kommer följdfrågan: Hur länge ska man vänta innan man lägger på nästa lager glasfiber? Direkt? Eller ska man vänta till det första lagret stelnat? Eller nåt mitt emellan kanske?

    Och ska man lägga 2 eller 3 lager tycker ni?

  • lars_k

    Medlem
    26 april, 2007 vid 19:30

    Upp till 3-4 lager väv är inga problem att lägga på en gång. Det är bara bra att de väter ihop. Se till att du får bort all luft mellan lagren. Stryk med pensel eller skrapa försiktigt med en plastskrapa eller likn ut mot kanterna.

  • podde

    Medlem
    26 april, 2007 vid 20:36

    Då var det gjort! Gelcoat nästa. Nån som vet var/om man kan köpa gelcoat i Lund eller måste man dra sig till Malmö?

  • spray

    Medlem
    26 april, 2007 vid 22:01

    Plastic padding gelcoat filler kanske funkar 😛

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lägga glasfiber på nosen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.