Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagning av nosparti

  • Lagning av nosparti

    Publicerad av anders-2 på 9 september, 2006 vid 15:10

    Jaha då har tagit sönder min brädas nos. Jag tror i alla fall jag kommit fram till att försöka mig på en lagning av den själv då den är en 04.
    Som kan ses av bilderna är det en smal tun spricka ca 5cm lång som upptäkte imorse! Brädans nos har sviktat lite men idag trycktes en vattendroppe fram av den.. varav jag insåg att det gått hål.

    Jag har maskerat o slipat bort ner till vad som ser ut att vara ett lager kevlar (lite rutmöstringt). Tagit av ventilationspluggen o låtigt den stå upp o ner (nosen mot marken) i 6h, det har inte kommit ut mer vatten o jag har även testat att suga utan att få i mig mer än luft. Har jag haft sådan tur att det inte kommit in något nämvärt med vatten i brädan eller???

    Har läst lite olika här på steffo och insett att epoxi är det man skall jobba med, utblandat med micro balonger! O att man kan ersätta skumkärnan med något som heter Divinycell alt byggfog?? om den nu delaminerat!! (Det tyder vell sviktningen på antar jag?)

    Det är några kvadratcentimetrar på ovansidan som känns (sviktande). Undersidan av brädan samt kanterna är hårda o fina! vilket borde göra jobbet avsevärt mycket lättare tycker man.

    Min plan är att först borra ett litet hål i sprickan o ta ner en tops för att se om det är mycket fuktigt där. Sen får man vell maskera med lite grovare silvertejp som inte slits bort när man sandpapprar..

    Har hört att man kan injesera epoxi för att slippa lägga öppna upp själva sandwichen.. någon som testat detta?
    I annat fall tänkte jag skära upp en lucka längs sprickan o ersätta de materialet som värkar kass.. (fogskum låter ju lättast att få tag på).

    http://www.junkshop.nu/kulingvarning/
    har ju en bra lagningsguide.. deras projekt värkar ju 100 gånger svårare än mitt..

    Någon som har något spec man bör tänka på innan man sätter igång så man inte tar sig vatten över huvudet direkt?

    anders-2 svarade 17 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • canoya

    Medlem
    11 september, 2006 vid 12:10

    Lägg på ett par lager med glasfiberväv när du ändå håller på! Att bara ta epoxy med microballonger blir som att laga med spackel – det kommer att spricka nästa gång du sätter masten på nosen.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    11 september, 2006 vid 16:17

    Obs, gör inte som mej och bryt upp hela brädan. Men jag fick ihop det ialla.f kolla: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=329481#post329481

  • svenne

    Medlem
    11 september, 2006 vid 16:17

    Om du nu har fått in vatten i brädan så rekommenderar jag dig att verkligen se till att det är torrt innan du börjar laminera. Sex timmar är alldeles för lite för att vara säker på att den har torkat, skulle snarare säga sex dagar i solen…
    Se till att det finns evakueringshål för eventuellt vatten och ställ en kupéfläkt på en halvmeters avstånd ett dygn, sen kan du laga.

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 september, 2006 vid 19:04

    Jag har låtigt brädan stå upp o ner nu i typ 2 dygn utan att jag har kunnat suga ut mer vatten ur sprickan! tänkte öppna upp den o se lite hur det ser ut egentligen!

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 september, 2006 vid 19:17

    Skall man laga med glasfiber fast det är carbon i brädan (ser ut som karbon i varje fall..)

  • swe-496

    Medlem
    11 september, 2006 vid 19:22

    Ja det kan du göra… Det är ju ingen direkt belastning på nosen. Ser inte ut att vara mycket kolfiber där.

  • svenne

    Medlem
    11 september, 2006 vid 19:51
    Oregistrerad wrote:
    Jag har låtigt brädan stå upp o ner nu i typ 2 dygn utan att jag har kunnat suga ut mer vatten ur sprickan! tänkte öppna upp den o se lite hur det ser ut egentligen!

    Fukt stiger, ställ brädan med nosen uppåt om det inte är litervis med vatten.
    Du har ett kolfiber/aramidlager i botten, men gör som 496:an säger och laga med glasfiber.

  • anders-2

    Medlem
    12 september, 2006 vid 05:46

    Följde rådet om att inte skära upp för mycket.. 🙂 tejpade med eltejp runt sprickan o skar bort det skadade materialet mha en lätt böjlig stållijal!
    Kanske skall ta bort lite lite till..

    Tänkte markera med silvertejp o grovslipa 0,5cm runt sprickan så jag får lite att jobba med när jag skall börja bygga upp det som är kvar!
    hoppas på det bästa 🙂

  • anders-2

    Medlem
    12 september, 2006 vid 09:19

    Var o köpte lite epoxy produkter ur Watskis sortiment!

    Värkar fått hygligt mycket grejor för en 260:-.
    200 ml epoxi
    100 ml epoxi-härdare
    1 m glasfiberväv 15 cm bred
    225 ml mikroballonger till spackel
    225 ml mikrofiber till lim
    1 st pensel 1 st
    blandningskopp
    1 dm2 slippapper
    1 par handskar
    1 st blandningspinne

    Pluss en bra ansiktsmask för slipningen…! kan ju vara vettigt så man inte får bestående men 😉

  • swe-496

    Medlem
    12 september, 2006 vid 14:44

    Är du säker på att det är Epoxihärdare och inte Polyesterhärdare… Är det den senare så kan du ge dig den på att det fräter bort skummet…

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 september, 2006 vid 16:32

    står på kartongen epoxihärdare, kan ju testa lite på en frigolitbit eller nått! skall åka o köpa 2st sprutor att mäta upp härdaren o epoxin i värkar smart.. så man inte får för mycket härdare o får en större värmeutveckling än önskat det kan nog också smälta sönder frigoliten!

    har hört rykten om att apoteket kan ha sådana i sitt sortiment färghadlaren hade det i alla fall inte..

  • svenne

    Medlem
    12 september, 2006 vid 19:28
    Oregistrerad wrote:
    står på kartongen epoxihärdare, kan ju testa lite på en frigolitbit eller nått! skall åka o köpa 2st sprutor att mäta upp härdaren o epoxin i värkar smart.. så man inte får för mycket härdare o får en större värmeutveckling än önskat det kan nog också smälta sönder frigoliten!

    har hört rykten om att apoteket kan ha sådana i sitt sortiment färghadlaren hade det i alla fall inte..

    Använd en våg med gramskala istället.

    Jag tycker att du har tagit bort för mycket av den underliggande väven. Även om fibrerna var av så är de inte skadade “längs med” så de fortsätter att vara en del av laminatet. Aramid-fibern (kevlaren alltså) är där för att det är segt och nästan omöjligt att ha av, så det hade varit bra om det hade varit kvar.

    Men men, nu får du öva på att bygga nytt istället. 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 september, 2006 vid 19:58

    men om man inte hade tagit bort det lagret, hur skulle man råda bot på den svikt som uppkommit när materialet under fibrerna komprimerats så det blivigt ett litet hålutrymme?

  • svenne

    Medlem
    13 september, 2006 vid 05:37

    2-komponents PUR-skum, till exempel.

  • swe-496

    Medlem
    13 september, 2006 vid 19:30

    Eller en injektion med epoxi….om det inte är för stort hålutrymme.

    Har apoteket sprutor? Skulle behöva för lite epoxiinjektion i min bräda.

    Bra val att testa på lite frigolit eller lite av det materila du har i brädan…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagning av nosparti

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.