Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagning av nosparti

  • svenne

    Medlem
    13 september, 2006 vid 19:50
    SWE 496 wrote:
    Eller en injektion med epoxi….om det inte är för stort hålutrymme.

    Det funkar också, men använd inte accelererad epoxi då värmeutvecklingen kan vara tillräckligt för att göra hålrummet ännu större.

  • divander

    Medlem
    13 september, 2006 vid 20:36

    Jag hade ett elände att få tag på sprutor och kanyler när jag för ett tag sedan var på jakt efter det. Perfekt för att komma åt när man ska in med olja, lim, eller annat på trånga ställen. När jag var in på Apoteket såg de misstänkt på mig med stora ögon och sa att “de har vi verkligen inte”. Hörde efter med min svärmor som är syrra om hon kunde fixa några på jobbet, men det kunde hon defenitivt inte och kunde inte förstå att det var andra än läkare, syrror och pundare som hade användning för dem. Hade jag haft perforerade underarmar, rört mig ryckigt eller varit allt för ivrig hade jag förstått dem. Som tur var har jag en väldigt förstående kompis som är läkare. Han fattade med en gång vad jag var ute efter och nästa gång jag träffade honom hade han med sig en påse med en hög med kanyler och sprutor i varierande storlekar.

    Jag har annars sett sprutor och kanyler till försäljning i kataloger från företag som säljer verktyg, m.m. Ex. http://www.micro-tools.de som säljer verktyg för urmakare och kamerareparatörer har ett bra sortement med coola sprutor i rostfritt som ser ut som de var från tidigt 1900-tal.

    Någon i din bekantskapskrets som jobbar inom vården kan kanske hjälpa dig.

  • surfarsmurfen

    Medlem
    13 september, 2006 vid 22:13
    Divander wrote:
    Jag hade ett elände att få tag på sprutor och kanyler när jag för ett tag sedan var på jakt efter det. Perfekt för att komma åt när man ska in med olja, lim, eller annat på trånga ställen. När jag var in på Apoteket såg de misstänkt på mig med stora ögon och sa att “de har vi verkligen inte”. Hörde efter med min svärmor som är syrra om hon kunde fixa några på jobbet, men det kunde hon defenitivt inte och kunde inte förstå att det var andra än läkare, syrror och pundare som hade användning för dem. Hade jag haft perforerade underarmar, rört mig ryckigt eller varit allt för ivrig hade jag förstått dem. Som tur var har jag en väldigt förstående kompis som är läkare. Han fattade med en gång vad jag var ute efter och nästa gång jag träffade honom hade han med sig en påse med en hög med kanyler och sprutor i varierande storlekar.

    Jag har annars sett sprutor och kanyler till försäljning i kataloger från företag som säljer verktyg, m.m. Ex. http://www.micro-tools.de som säljer verktyg för urmakare och kamerareparatörer har ett bra sortement med coola sprutor i rostfritt som ser ut som de var från tidigt 1900-tal.

    Någon i din bekantskapskrets som jobbar inom vården kan kanske hjälpa dig.

    jag köpte ett rep. kit från “west system” i en båttillbehörsbutik och där ingick 2 sprutor. rekker detta paket d det funka utmärkt till min bräda!

  • anders-2

    Medlem
    14 september, 2006 vid 06:23

    jag köpte dessa sprutor på aboteket! de är iofersig bara 5ml i varje men man kan ju uppmäta flera gånger! kostade 9kr styck

  • anders-2

    Medlem
    30 september, 2006 vid 09:41

    Ja då var lagningen klar!

    Var väldigt lätt att laga den själv måste jag säga! Fylde bara upp hålet jag orsakat.. med epoxy blandat med microbalonger slipade ner till en bra passform o slipade bort gellcoten ner till kolfibern, penslade på epxy o sen la 2lager väv (som var indränkta i epoxy, och klippta för att passa nosens form) låt det torka något dygn. Slipade ner epoxyn tills det blev hyffast slätt o sen var det bara att fylla på med gelcoat spackel! gjorde det en gång, när jag får tid överorkar (vilket nog aldrig kommer hända) tänkte jag slipa ner gelcoaten o lägga på ett nytt lager så ytan blir helt slät o fin o sedan bara spray på med lite billack!

    Nu syns det ju att nosen är lagad men det känns hård o fin o jag tror det kommer hålla ett tag till! 🙂 summa kardemumma jag är nöjd o en 300kr fattigare! men nu har jag i alla fall grejor till fler lagningar o är några erfarenheter rikare! Nästa gång tror jag jag kommer använda ännu finmaskigare väv så blir det mindre att slipa ner!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagning av nosparti

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.