Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning utan estetiska förtecken…?

  • Lagning utan estetiska förtecken…?

    Publicerad av herr-pelegrin på 9 mars, 2014 vid 11:23

    Hej alla lagningsproffs! Jag har under några år fascinerats av hur min 2011 iSonic Carbon alltmer tar formen av en schweizerost. Nos som spruckit, hängselekrok som gått rakt igenom när man hoppat av brädan, mängder med små dingar och en annan mindre spricka. Jag har av kunniga på området fått klart för mig att 2011 inte var ett Starboards höjdarår var gäller hållbarhet samt att det är lite av en tävlingsbräda och då har låg vikt varit det primära.

    Fören är sedan länge lagad. Hål och sprickor har täckts med epoxy.

    Så till frågan – Om man inte har några som helst intentioner att fixa småhålen på ett estetiskt tilltalande sätt utan man vill endast ha en bräda som pallar vanlig hantering. Kan man göra så att man täcker det skikt man normalt står på med epoxy, ett lager väv och att man sedan lägger på ett skikt med halkfritt material motsvarande det i pads. Man skulle då slippa lägga annat halkskydd på denna yta. Det kan tilläggas att jag alltid kör med skor.

    herr-pelegrin svarade 10 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 12:30

    Jag har haft 2st isonic carbon från 2011 upp till idag, jag har inte en enda problem med dom. dessutom har jag seglat rätt mycket i vågor och hoppat med dom osv.. Jättelätta, styva och bra brädor. Dom tål inte oaktsam hantering på stranden, men det gör nog inga slalombädor. Det enda jag har haft problem med var lite färgsläpp i botten på de som har trä i botten. pga den slipade finishen. Det man skulle kunna göra för att få bättre kvalite på den är att måla hela botten med 2komponents båtlack. Att lägga på väv+epoxi+pads, då blir ju brädan tung… då kan man köpa en GO eller START bräda istället.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 13:11

    Aj, aj Kapten men nu var nog inte alternativet en ny bräda och vad jag förstår av tidigare läsning i Starboards eget forum så var jag inte ensam med dessa problem. Att färgen under fallit av har jag också noterat. Ingen skugga ska väl dock fall på Staboards nyare modeller. Tanken med denna tråd var inte diskussionen kring om det nu verkligen är så att det funnits problem med vissa lätta Starboard-modeller utan vad göra man de facto är i min situation och har en schweizerost.

    Ett svar är således att brädan blir för tung om man plastar på halkskydd med motsvarande material som i padsen.

  • svenne

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 14:30

    Ring mig din slöfock så ska jag berätta vad du ska göra med din thailändska getost.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 15:08

    Ha, ha Svenne, den där satt riktigt bra! Var tvungen att visa hustrun så hon också fick sig ett garv! Jag hör av mig.

  • kapten-k

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 17:22

    Lägger du på soft deck och skit så är det risk att kolet spricker under om du får smällar ändå, och då surger den vatten och brädan blir helkass. Är brädan bara smådingad och inte har sugit vatten som den är nu, så kan du slipa ner hela och vacuum laminera på ett lager kol eller kol/kevlar på däck och botten och få en djäkligt cool och betydligt starkare bräda, men det är ett himla jobb och kostar en del! (spelar WII med ungarna så jag reserverar mig för stavfel och eventuella fel)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 18:02

    Ok, Kapten, det tänkte jag inte på men det kan kanske vara så att man riskerar att få in väta under med en större pad-yta, Om man nu väljer Din exklusiva variant – hur får man nuförtiden till ett bra halkskydd? Det var lite därför jag var inne på pad-tanken men det kanske finns någon enkel lösning? På min tid på 80-talet var det mest salt eller socker i ett lager epoxy som gällde men utvecklingen har förmodligen gått framåt. Salt/socker blev hursomhelst en halkig yta med tiden.

  • creative

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 19:19

    Go Svenne go!

  • sailortrash

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 18:05

    Jag har precis halkskyddat min formula. Jag köpte 2 burkar m2 halkskydd (surfspot säljer dem) och en extraburk halkskyddspulver av Svenne. Det blev som nytt MEN, om du ändå tänkt rolla hela brädan med epoximatris så tycker jag du ska strö på vanligt socker. Sockret löser sig i vattnet vid användning, och kvar blir typ månens yta i miniformat vilket ger ett bättregrepp än konventionellt halkskydd. Kanske sliter ut skorna snabbt dock…

    Om du kör m2 så är det bra att veta att den är acetonbaserad. Därför bör gasmask användas (med kolfilter, 100:- på Jula typ). Det kan också lösa upp tidigare grafik på brädan i vissa fall. Sen löser den även upp skumplastrollers, vilket kan vara bra att känna till. Tar ca 15 min sen förvandlas den till smet..

  • sailortrash

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 18:07

    M2 är vad jag förstod en UV-beständig 2-komp. Lack. Min har dock gulnat en aning ändå…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 mars, 2014 vid 20:31

    Tack för utförligt tips! Det blir säkert en lektion av Svenne också när jag träffar honom. Mvh Herr P

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 mars, 2014 vid 14:11

    Tack för tipsen. Den thailändska getosten fick mot bättre vetande ändå ett lager “softpad” över ca 30-40 smådingar mitt på brädan. Paden köptes på Surfspot (Starboard original) och täcker nu brädan tvärs över mitt på. Under la jag ett lager glasfiber. I kanten kanske jag på utsatta ställen tätar lite extra med något epoxylim el liknande. Ett expriment nu när man ruttnat på nya småhål och inte premierat det estetiska på en bräda som man gärna behåller i många år.

    Det kan tilläggas att viktökningen var marginell. Har dock inte vägt brädan men den kändes ungefär lika lätt.

  • sailortrash

    Medlem
    30 mars, 2014 vid 18:27

    Varför valde du att lägga softpad på den?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 mars, 2014 vid 18:50

    Hittade ingen klockren lösning på halkskydd, har använt liknande på isbräda med bra grepp, stötdämpande för brädan samt lite dämpande för en trilskande högerarmbåge.

  • kapten-k

    Medlem
    30 mars, 2014 vid 21:36

    Vanligt salt funkar faktiskt! Softpad på en Isonic carbon är lite som att rolla en ferrari med mattsvart stuprännefärg!

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    30 mars, 2014 vid 23:08

    @Kapten K 721454 wrote:

    Lägger du på soft deck och skit så är det risk att kolet spricker under om du får smällar ändå, och då surger den vatten och brädan blir helkass. Är brädan bara smådingad och inte har sugit vatten som den är nu, så kan du slipa ner hela och vacuum laminera på ett lager kol eller kol/kevlar på däck och botten och få en djäkligt cool och betydligt starkare bräda, men det är ett himla jobb och kostar en del! (spelar WII med ungarna så jag reserverar mig för stavfel och eventuella fel)

    Synd att man måste måla över det snygga carbonet bara, det tål ju inte UV så bra. Hur tål förresten glasfiberväv UV ljus. Har några lagningar där epoxit gulnat, men är det helt nödvändigt att måla över för att bibehålla full styrka ?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagning utan estetiska förtecken…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.