Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagnings projekt – Spräck nos

  • Lagnings projekt – Spräck nos

    Publicerad av lobo på 1 oktober, 2009 vid 21:11

    En glad amatörs första lagningsprojekt!
    Bräda RRD twintip -04

    Tyvärr har jag inga bilder på själva skadan så jag illustrerar halvvägs in i projektet.

    Efter en riktigt dålig manöver spräcker/delar jag nosen.
    7cm intryckt på ovansidan och på undersidan revas fibern upp ca 10cm.

    Jag “dremmlar” bort skadad fiber och lite till för att komma åt och ta bort det skadade skummet från undersidan. Lägger på ett lager fiber epoxi på undersidan av däcket(Där jag har tagit bort skummet). För att få tillbaka bärighet i däcket. Vilket troligen är onödigt efter mina ändrade planer.

    Bygger sedan ny skumkärna med byggskum som punkteras för mindre luftbubblor. Struntar i att bygga en ny sandwich på det skadade området på undersidan.

    När jag börjar slipa bort färg runt nosen så ser man att den har fått några mindre dingar förut. Så slipningen fortsätter på en större yta. Då upptäcker jag något intressant. Hela ovansidans grafik och halkskydd är ett klistermärket!!
    Då börjar jag att ta bort klistermärket innan jag slipar vidare. Sen tillbaka till slipningen. Nu har jag ändrat mina planer för att omfatta hela den “stor” och “små” dingade nosen. Jag spacklar upp nosen för att få ett bättre slutresultat. Då kan jag även fixa till en tidigare skada som förra ägaren har lagat men finishen har mer att önska.

    Lamminering ovansidan görs med ett lager väv och epoxi som jag lägger ner över kanten.
    Lamminering undersidan ett lager väv och epoxi som jag lägger upp på sidokanterna för att få en hållbarare (Läs brist på vindsurfing teknik) nos.
    Det fungerar bra med plastfolie för att inte få luftbubblor och få press på väven.
    Resultatet verkar bli bra med väldigt lite slipning. Se bild.

    Steg kvar att göra:
    Slipa till lammineringen
    Måla (grafiken vill man gärna fixa till men det är troligen nästintill omöjligt att hitta rätt kulör).

    Se inte detta som någon guide för jag har troligen inte gjort som proffsen skulle ha gjort 🙂

    Fortsättning följer snart.

    [IMG]file:///D:/Bilder/2009_10_01/allabilder/Slide1.JPG[/IMG]

    vindsokaren svarade 14 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • oden031

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 22:14

    Mycket kul att läsa:)
    Jag ska just ge mig på min skada som jag precis fått!
    Ser fram emot nya uppdateringar av dig här och lycka till!

  • lobo

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 12:58

    Fortsätting..
    Plastfolie fungera bra. Några få bubblor som jag spacklade igen med Lättspackel. Fick även några veck på folien som gjorde att jag behövde slipa ner det som som stack upp. En fråga här. Om man har en vakuum pump kan man plasta utan att behöva slipa??

    Lite mer spackel för att få till övergången till kalkskyddet (Klistermärket).

    Sen målning med vanlig vit sprayfärg. Jag har gett upp planerna på att återskapa grafiken.

    Har seglat en gång utan kastfall så hållbarheten är inte testad än 😉

    Summering.
    Plastfolie fungerar bra för en hobby fixare. För större lagningar och för perfekt resultat anlita ett proffs.

    Lite bilder från sista målningen. Färgen har inte riktig torkat därav skiftningar i glans.

    Notera att det inte är lätt att fota en helt vit nos 🙂

  • lobo

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 13:09

    Tre översiktsbilder. Den är fortfarande dammig på bilderna därav dom vita fläckarna på grafiken.

  • macedu

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 13:46

    Detta var ju mkt snyggt… får du ett kastfall till med en mast i “nosen” så spelar det nog ingen roll om ett proffs hade gjort det.
    Nu får du ju fundera vidare på HUR man får rätt kulör…… varför inte prova på lite mindre bitar av ngt som du kan jobba över med ditt och datt….. Mindre stressande projekt än att göra ngt som MÅSTE funka 🙂

    /mac

  • vindsokaren

    Medlem
    20 oktober, 2009 vid 18:15

    Första lagningen? Hur bra som helst tycker jag.
    Verkar som du har summerat typ alla tips om brädlagning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Lagnings projekt – Spräck nos

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.