Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läjet på väst?

  • Läjet på väst?

    Publicerad av surfmeister på 8 juni, 2008 vid 09:54

    Har genom åren alltid seglat A-bay på väst men funderar på att testa Läjet på tisdag (ska blåsa väst). Någon som har lite erfarenheter att dela med sig? Jag antar att det är lite mindre vågor men renare?

    surfmeister svarade 15 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • lars_k

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 10:05

    Stämmer det. Rena vågor fast mindre. Fast det kräver nog bra tryck i 4.0 för OK vågor. Senast jag körde lejet på väst var 27:e februari. Då med fulltryck 3.4 och det rullade då in riktigt fina linjer. Här är bilder från den dan: http://picasaweb.google.com/RillesSurf/080227_lejet

  • basse

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 12:26

    Funkar bra. LIte mindre men renare än Apel… som alltid.
    Kan ju lätt bli trångt i Apel också. En smaksak helt enkelt. Jag brukar tycka att det är så sjukt soft att köra i Lejet när jag kört Apel ett tag.

    Ladda på!

  • sinker

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 15:01

    Väst är inte optimalt i Lejet. Nägra grader åt syd bör det vara för att man ska få lite cross. Svårt val för tisdag… Antar att jag kommer att kolla in båda innan jag bestämmer mig.
    /sinker

  • surfmeister

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 06:46

    @Sinker 473210 wrote:

    Väst är inte optimalt i Lejet. Nägra grader åt syd bör det vara för att man ska få lite cross. Svårt val för tisdag… Antar att jag kommer att kolla in båda innan jag bestämmer mig.
    /sinker

    Rak väst borde väl ge minst lika bra vinkel i Läjet som Apel? Läget ligger mer mot syd och rent teoretiskt borde det bli bättre?!? Sen kanske inte vågorna inte orkar in på samma sätt som i Apel på väst….blir att kolla in båda innan man bestämmer sig!

  • mangs

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 09:37

    Vilket tror ni är bäst för imorron om man är lite rookie på vågor då? Läjet eller apelviken? Om det är lite mindre, renare vågor i läjet så kanske det är bättre där eller?

    Magnus

  • basse

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 09:48

    Jag brukar rekommendera alla “nya” vågseglare att köra Lejet. Då behöver du koncentrera dig mindre på ytan mellan vågorna än på själva vågen. Mellan vågorna är det nämligen mycket plattare i Lejet än i Apel samt att det är mindre vitvatten i Lejet.

    Kör hårt!

  • surfmeister

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 10:24

    Verkar som att det ska ligga på VSV på förmiddagen fram till lunch/tidig em. Eftersom jag bara kan surfa imorgon från kl.10-15 missar jag vridet till väst under eftermiddagen/kvällen. VSV är väl tokonshore i apel, hur fungerar Läjet då? Vad tror ni är bäst att satsa på vid VSV? Läjet eller Apel?

  • basse

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 10:28

    Jag föredrar nog Lejet när det är riktigt kass vinkel. Apel blir så mycket vitvatten på hälarna.
    Vågorna vrider ju ganska markant på kanterna i Lejet också så där ute har man alltid lite bättre vinkel för ffa hopp då. Man får väl se det som så att det inte är varje dag man har möjlighet att träna hopp åt båda hållen på samma session!! 🙂

  • mangs

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 14:48

    Ok tack för svaret Basse. Då blir det nog till att testa lejet imorgon då. Är det ok med rak västlig där då? Har ju hört annars att det ska vara bäst när det är lite syd i vinden.

  • blackadder

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 15:58

    Jag är bara en simpel kiteare, men den som har möjlighet att surfa före lunch skulle jag klart rekommendera att dra till Läjet. VSV är klockren Läjesvind. Själv får man jobba när det blåser lagom och stå och sukta när vindstyrkan passerat registret för minsta kiten. Ha det gött i morgon ni som ska ut!

  • r_k

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 16:16

    Vad tror ni om morgondagen(onsdag), lejet eller Apel?

  • surfmeister

    Medlem
    10 juni, 2008 vid 19:26

    @R_K 473911 wrote:

    Vad tror ni om morgondagen(onsdag), lejet eller Apel?

    Jag bestämde mig för Apel idag och det var klockrent! Eftersom det är samma vindriktning imorgon (väst) satsar jag på Apel. Det kommer bli riktigt fint!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läjet på väst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.