Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lamineringsepoxy

  • Lamineringsepoxy

    Publicerad av klint på 9 april, 2008 vid 13:39

    Är lamineringsepoxy en generisk produkt eller finns det skillnader i egenskaper som hårdhet, slitstyrka, UV resistens mm? Ni som har koll på detta, vilken tillverkare är då att föredra?

    Såg nämligen att Biltema lanserat lamineingsepoxy som ny produkt, 100kr per set tror jag den kostade.

    / Andy

    svenne svarade 12 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • svenne

    Medlem
    9 april, 2008 vid 13:52

    Sök, vetja!
    Och nej, det finns hur många epoxityper som helst. Nästan.

  • djevulen

    Medlem
    9 april, 2008 vid 21:41

    kolla här http://www.epotex.se/ här står det mesta en hemma pulare behöver veta

  • sigridr

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 14:11

    Spørsmål om Biltemas laminerings epoxy og epoxyprimer

    Jeg har en glasfiber båt som har hatt glasfiber pest ( Osmose), og så har jeg kjøpt lamineringsepoxy hos Biltema som jeg legger på båten.
    Har noen kjenskap til om det er solidt nok å bruke lamineringsepoxyen uden glasfiber måtter ? Biltema har ikke meget informasjon, der står at laminerings epoxy anvendes sammen med glasfiber måttene, men det står ikke SKAL eller KAN anvendes, så jeg er usikker på hva som er best å gjøre for å resultatet skal bli sterkt og holdbart nok.

    Er det også noen som har kjenskap til om det SKAL pusses mellom epoxy laget og primer? Det står det heller ikke noe om på Biltemas produkt. På andre epoyx produkter, f.eks Hempels High protect, trenger du ikke å pusse med mindre det går mere enn 5 døgn før du legger primer. Jeg lagde et lag med laminerings epoxy uten måtter, og ble veldig overrasket om hvor tynt det ble og hvor lett det var å finpusse det. Det var så lett at det nærmest ble pusset bort med fint sandpapir. Det fikk meg til å undre meg om det SKAL brukes med glasfiber måttene for ellers så blir det for tynt.

    Tilslutt, er det noen som har kjenskap til om det skal pusses mellom de ulike lagene av primer? Jeg har også kjøpt epoxyprimer hos biltema, hvor det bare står at den er overmalingstør etter 12 timer. Det må vel bety at man ikke trenger å pusse med sandpapir hvis det ikke går mye mer enn 12 timer til jeg legger neste lag med primer? Hvor mange døgn er maks tid mellom to epoxy primerlag før du må pusse mellom lagene?

    Håper at noen har litt kjenskap til diss produktene, for jeg står virkelig aleine på bar-bakke!
    Mvh Sigrid

  • sigridr

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 14:19

    ups det står lamineringsepoxy KAN anvendes med vævet glasfiber på biltemas hjemme side

  • svenne

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 19:05

    Om du nu ska skydda mot böldpest, varför köpte du inte en spärr istället?
    Sen vad jag tycker om Fultemas skitepoxi kan du nog hitta på forumet om du söker. 😉

  • sigridr

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 08:15

    Hva mener du med sperre ? :confused2:
    Jeg har fått vite at epoxy skaper en vann-tett sperre, og på dette forumet leste jeg at flere mente Biltemas produkter holdt kvaliteten. Hva mener du med Fultema? Biltemas produkter er bare noe skit? Jeg fant ikke noen inlegg hos deg om dette. Du har så mange innlegg:wink:.

  • sigridr

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 09:36
    Jeg har fått svar på alle mine spørsmål ved å ringe LKR epoxy in Karlslunde i Danmark. Det kan anbefales, til andre som har lignede problemer som jeg hadde:smile:
  • svenne

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 10:03

    Fultema är Fultema, oavsett hur det stavas. Tänker du “måla” botten med lamineringsepoxi? Den är varken lättmålad eller tixotrop (dvs den rinner istället för att stanna kvar) och dessutom får du en yta som är fet (carbonising) där nästa färglager inte fastnar utan slipning (vilket du förmodligen slipar genom…). Så min fråga kvarstår, varför tänker du använda en lamineringsepoxi när det finns produkter som är till för precis det du är ute efter – som dessutom är billigare och härdar som de ska?
    http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer/

    Gör om gör rätt.

  • jesper-b

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 14:18

    Som Svenne skriver, det finns otroligt mycket olika Epoxi dör ute även under betäckningen lamineringsepoxy. Och de skiljer sig mycket i egenskaper. Jag vet inget om Bitemas Epoxy men skulle INTE använda den till några mer avancerade uppdrag. Kanske plasta ihop den hembyggda kåpan till trailern eller liknande men INTE till fin båt eller bräda… /JB

  • emilvikingstrand

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 20:43

    på båtbotten måste du använda en tät primer mellan lamepoxi och bottenfärg!!! annars reagerar lamepoxit bums!

    Biltemas epoxiprimer är bra som spärr, la sådan för 5år sedan och min båtbotten är SJUKT sweijt!!!!

  • svenne

    Medlem
    20 juli, 2011 vid 07:13
    emilvikingstrand;662786 wrote:
    på båtbotten måste du använda en tät primer mellan lamepoxi och bottenfärg!!! annars reagerar lamepoxit bums!

    Biltemas epoxiprimer är bra som spärr, la sådan för 5år sedan och min båtbotten är SJUKT sweijt!!!!

    Ursäkta mig, men reagerar med vad?..
    En epoxi är vattentät.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lamineringsepoxy

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.