Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lämplig bräda till 12:an

  • the_novice

    Medlem
    11 september, 2012 vid 19:36
    sailortrash;698162 wrote:
    Ja det har jag hört att den kan va svår att plana upp frÅn vågorna, sugs liksom ner i vågdalen. Den har ju INGEN rockerline att tala Om, helt rak i häcken.

    Den är inte svårare att få igång än tidigare starboard formula brädor (bortsett ifrån Apollon som var/är längre). Det är den korta längden som gör att det krävs lite trixande får att få upp dom ur vattnet, eller snarare över bogvågen, men detta gäller generellt för formula brädor. När brädan (167wide) är uppe i planing så ligger den högt och behåller planingen bra igenom vindhål.

  • klang

    Medlem
    11 september, 2012 vid 19:42
    Jester;698146 wrote:
    Självklart skall pågen ha en ny bräda! (jag köper den gamla för en lusentapp, Klang… :))

    Så ska det låta! En riktig kompis

  • swe-31

    Medlem
    12 september, 2012 vid 10:03

    Kör 167W med 12.0 och väger 73kg. Flög ju fram i Söndags i Varberg med den kombinationen, jag var aldrig över eller underiggad, det var bara bra, att 167an har svårt att komma upp i planing är helt fel, det är en teknik fråga, tyckte samma sak i början, den sög fast som fan i vattnet, tyckte brädan var usel, men jag stod för långt fram, stod som jag gjort på tidigare modeller, funkar inte !!, i med foten direkt i främre stroppen efter slaget, ett två pumptag och du planar, lättara än så blir det inte. 167an är den bräda som planar lättatst av alla formula jag testat.

    Sen tar den ju höjd på kryss som en gud och går djupt på undanvind, nackdel, Hårdvind och stora vågor, då är de andra modellerna bättre, och Exoceten Robert, den är kanon snabb och lättkörd i hårdvind.

    Saknade dock layline appen på min bräda som Robert vill ha, skulle behövt den och en plastpås radar under vattnet så man slipper otrevliga kastfall. Och sen ett banområde utan sjögräs hade ju varit trevligt.

    I söndags köndes det ju som man seglade med handbromsen åtdragen vid flera tillfällen.
    Sjögräs avgör mer än fenmodell och brädtyp. Samt hur man startar, seglar på banan mm.

    Men klart du ska kitta upp dig Robert.:wink: På ett dubbelslag tappar man 150m men det tar man snabbt igen med rätt bräda under fötterna eller ?

  • sailortrash

    Medlem
    12 september, 2012 vid 11:23

    ja jag kan tänka mig att den behåller planingen otroligt bra. hur den förresten att gippa med sådär bred häck?

  • swe-31

    Medlem
    12 september, 2012 vid 18:11

    Den är helt ok att gippa, men inte så lätt att gippa snabbt, en Gaastra bräda är betydligt mycket enklare att gippa.

  • marden

    Medlem
    24 september, 2012 vid 15:22
  • klang

    Medlem
    24 september, 2012 vid 19:00

    Tack Mården, såg den också… men beställde precis en Gaastra Vapor V2 av Wallen istället 🙂

  • kinetic

    Medlem
    24 september, 2012 vid 19:07

    Det kan inte vara lätt att vara spargris i familjen Klang, mer än att själva grisen är “lätt” :grin:. Härligt att du satsar ordentligt på Formula, dags o börja tävla nästa säsong?

  • klang

    Medlem
    24 september, 2012 vid 19:19
    kinetic;699585 wrote:
    Det kan inte vara lätt att vara spargris i familjen Klang, mer än att själva grisen är “lätt” :grin:. Härligt att du satsar ordentligt på Formula, dags o börja tävla nästa säsong?

    Hahahaha… har tävlat hela denna säsong… även om det inte märks i resultat listan… 😀

    Mycket klurigare än jag trodde, stor eloge till de som dundrar in +10min före mig i mål…

  • kinetic

    Medlem
    24 september, 2012 vid 19:25

    Ooops:grin: Ja då förstår ja att du börjar bli desperat, man vill ju inte agera “rundningsmärke” :grin:. I värsta fall får väl ja ställa upp i nån tävling så du kan dundra in 10 min före mig:grin:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lämplig bräda till 12:an

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.