Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämplig fena 125l

  • Lämplig fena 125l

    Publicerad av mysticpearl på 22 september, 2011 vid 18:05

    Blir tvungen att inhandla en sjögräsfena till min 125liters RRD fireride bräda.
    Vad är en lämplig storlek på fena om jag endast ska ha en ?
    jag annvänder 5,0 5,7 och 6,4 och fenan ska hellst funka till alla segel.
    Hört att en sjögräsfena som är 28cm motsvarar mycket större i en vanlig fena?
    altså vad kan vara lämpligt? 28?30?32?

    mysticpearl svarade 12 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    22 september, 2011 vid 18:17

    select har en konverteringstabell på sin hemsida…google select fins. köp en som passar för det största seglet. får du för mkt lyft så komplettera med en mindre.

    köp en med bra höjdtagning annars ångrar du dig kanske…

  • mysticpearl

    Medlem
    22 september, 2011 vid 19:15

    Kan en Unifiber Weed lessacher 28cm vara lagom tro? är de fenorna bättre än en T-zone g10 som kostar 599kr ?

    http://www.surfspot.se/fena-unifiber-weed-lessacher.html

  • davven

    Medlem
    22 september, 2011 vid 19:52

    Jag har 2 Lessacher och en T-zone, kan inte säga att jag känner någon skillnad.
    Däremot kan Lessachern bli lite sprötig om du kör emot rev eller får bottenkänning och är lite klurigare och få ordning på. T-zone fenan är däremot mycket enkel och går snabbt och fixa till om man har vart emot, vilken som är bäst låter jag vara osagt men jag känner iaf ingen skillnad. Ska du bara ha en fena tycker jag du verkar vara rätt ute med storleken.

  • klas-tss

    Medlem
    23 september, 2011 vid 05:16

    Gillar T-Zone fenan skarpt. Har också en “lassacher” eller hur det stavas, håller med föregående skrivare om att den inte har samma hållbarhet och känner ingen märkbar skillnad i åkningen, den har kanske lite bättre höjdtagningsegenskaper just på större segel. Jag hade dock skaffat två fenor. En 28 T-Zone weedfreeride modellen och även en T-Zone 23cm (weedwave modellen) för de mindre seglen. Du kommer även kunna ha samma fenor när/om du skaffar mindre bräda!

  • john1

    Medlem
    23 september, 2011 vid 06:17

    Lessacher typ cameleont 28 blir för liten med segel upp mot 6,5 till en 125 ltr bräda. Minste fena jag kan tänka mig om du skall ha en lessacher fena så kan det bli en Lessacher duo weed som har större yta.
    JJ

  • jester

    Medlem
    23 september, 2011 vid 06:45

    Är du en lättviktare så kommer en Lessacher Chameleon 28 funger bra på den brädan. Beror lite på hur bred brädan är i aktern. Min mellanslalom (JP Slalom 68, 112l) är ganska bred i aktern, och där har det visat sig att 28cm är för liten (både Chameleon och Duo Weed), men en 32-33cm (Curtis/G-sport 33 och Chameleon 32) har fungerat kalasbra!

  • skywalker

    Medlem
    23 september, 2011 vid 09:55

    Håller med föregående, men kan även rekommendera Choco Weed FreeRace. Bör räcka med 28 där också, lite beroende på din vikt.

  • mysticpearl

    Medlem
    23 september, 2011 vid 11:54

    väger ca 60kg och kör mellan 5.0-6,4 och brädan är 69 bred kan 28 vara lagom då?någon som har erfarenheter om choco kontra t-zone ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämplig fena 125l

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.