Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämpliga fenor Simmer Quantum 85?

  • Lämpliga fenor Simmer Quantum 85?

    Publicerad av jlhp på 23 maj, 2022 vid 05:12

    Hej,
    finns väl en hel del erfarenhet av Simmer Quantum 85 liter numera. Vad är lämpliga fenor för vanlig västkustsegling typ Lejet/Apelviken med 5,4 segel? Jag väger 75kg.

    jlhp svarade 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • benko

    Medlem
    24 maj, 2022 vid 16:36

    Hej,
    Först: Varför just 5,4? Har du en mindre bräda till vågseglingsstorlekarna? Jag väger som du och när jag behöver större än 5kvm är det väldigt sällan några vågor i Varberg

    Sånt här har folk en massa olika åsikter och idéer om men för mig, som har testat alla tre uppsättningarna ganska mycket (≈4-5 säsonger) i apelviken/läjet eller i väldigt liknande förhållanden känns det ungefär såhär:

    twin: Bäst, tycker jag, och det jag nu använder mest till nästan alla segelstorlekar. Snabbt upp i planing, svänger bäst, roligast och lättast att få till frontside-svängar med. Nackdelen är väl att man får kämpa lite för att hålla höjd. Sladdar också mer i toppsvängen men det ser inte jag som en nackdel.

    quad: lättseglat, tar bra höjd, lugnare i väldigt mycket vind med små segel. Lite trögare än twin att få runt i bottensvängen i onshore-förhållanden (jag har aldrig testat i riktig side-shore med snabbare vågor)

    thruster/trifin: det jag gillar minst. Brädan blir som en singelfin freestyle wave. Lätt att segla fram och tillbaka med, ta höjd, hoppa, gippa och sånt men betydligt trögare att få runt i vågridningen. Med ditt stora segel kanske detta dock kan vara en rätt vettig set-up, så borde det väl vara teoretiskt, eller?

    jag har k4 plastfenor enligt de storlekar som rekommenderas av Simmer (http://www.simmerstyle.com/boards/product.aspx?modelNr=8198)

  • jlhp

    Medlem
    25 maj, 2022 vid 11:19

    Tack för svar Benko, kul att se att det fortfarande finns någon mer än jag här 🙂

    Först, tja, vi är väl kanske alla olika, jag har även en 110 liters freestylewave som jag kör vågor med 6,9 med så för mig är 5,4 definitivt ett vågsegel. Sen är storleken på vågorna en annan sak… men tycker numera att det sällan är några vågor att tala om ens med 4,0. Sen jag började köra 9,5 raceboardsegel på min DII:a för några år sedan så har ju 5,4 blivit en smidig och nätt liten näsduk att hantera 😉

    Och ja, jag har mindre quadbrädor också 🙂

    Utifrån både dina erfarenheter och egna tankar så lutar jag nog starkt åt en quaduppsättning då.

    Twin går nog bort, höjdtagning är viktigt för mig, och särskilt i lättvindsförhållanden. Dessutom är spin-outs i toppsvängarna inte alls min grej, jag vill helst ha grepp och en bräda som svänger på rockern.

    Thruster skulle nog funka, men har redan en gammal RRD Waveswallow 88 liter så ser inte riktigt poängen med en till. Dessutom älskar jag korta fenor, det är bara så grymt att i stort sett bara kunna kliva på när man kommit ner till vattnet och slippa vada ut med grejerna här där det ofta är så långgrunt.

    Det lutar åt K4 Stubby fenor. Storleken är också en fråga men lutar åt att satsa på Simmers rekommendation med 10cm fram och 15cm bak.

  • jlhp

    Medlem
    24 februari, 2024 vid 14:06

    Fick tag på ett quadset med 15,5 bak och 9 fram. Kändes kals med 4,7 men hopplöst för litet med 5,4. Fick testat en 90l bräda med 16 bak och 11 fram med 4,2 för ett tag sedan, kändes inte som för mycket fenor. Skall prova mig fram med större fenor, får se var det landar någonstans. Börjar med framfenorna, siktar på 11 fram. Får se sen om jag behöver större bak, tänker i så fall 16,5 där.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämpliga fenor Simmer Quantum 85?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.