Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Landa själv utan något tillbehör?

  • Landa själv utan något tillbehör?

    Publicerad av smellslikeroses på 9 juli, 2011 vid 21:04

    Som vi alla vet kan man hamna situation där man måste landa kiten själv, och inte har tillgång till någon karbinhake eller hundkrok eller liknande… Vilket sett är då säkrast och bäst?

    Verkar lite väl våldsamt att använda QR eller loopa ur chickenloopen och bara låta den falla ner på okänd mark så jag hade en liten fundering om man skulle kunna “landa” kiten som vanligt så att den snuddar marken, dra i QR och sedan springa fram till den och säkra med brädan?

    farbrorfraz svarade 12 år, 2 månader sedan 19 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • acemattias

    Medlem
    9 juli, 2011 vid 23:18

    Brukar inte alltid landa med hjälp av hundkroken utan gör så här, MEN det är inte säket det funkar så bra med just din kitemodell.

    http://www.cautionkites.com/vid/vid.index.tut.sland.php

  • waimeadude

    Medlem
    10 juli, 2011 vid 05:32

    Jepp de e metoden man använder, men jag brukar dra i styrlinan för att ställa den mot vinden efter ett bra ryck i powerlines vid nedgång utanför fönstret. Kanske inte så bra att göra framför en motorväg nervind som killen i filmen, men det fungerar med Slingshot Rev i alla fall.

    Hang loose.

  • viktor77

    Gäst
    10 juli, 2011 vid 12:15

    Hundkrok är klart bäst. Men det är ju inte alltid man har tillgång till en sådan. Jag brukar landa kiten på vingspetsen, släppa bommen sakta så den kiten står kvar. Sen är kruxet att få ner den på LE. Brukar gå med vinden en bit ner så kiten börjar vilja lägga sig ner, samtidigt får man dra i styrlinan så kiten faller ner. Hur bra detta funkar beror på kiten. Med min Naish Cult 12:a är det väldigt krångligt, medan med min 9:a, RRD Obsession, är det inga problem.

    En annan metod är att lägga ner kiten med LE rakt ner i vind, precis som utgångsläget för relaunch i vattnet. Sen håller man i ena styrlinan samtidigt som man går med vinden och drar runt kiten.

  • above_the_law

    Medlem
    10 juli, 2011 vid 12:33

    Se helt enkelt till att alltid ha ett skapligt säkert alternativ att självlanda(påle, rör, sten eller hundkrok med leash i) istället. Check your the spot o s v…
    Annars har du ja alltid OS(R)-handles (på nästan alla kites) men för att komma fram till kiten måste du ju göra som vid självräddning (på vattnet) d v s låsa den linan en vinglängd in med ett halvslag innan du börjar linda upp linorna för att kommma fram till draken.

    OBS! Att självlanda utan hjälpmedel (som på filmen) är mycket lättare med en C-kite och ytterligare en fördel med dessa kites m a o:-)!

    OM det inte blåser tokmycket kan du oftast styra kite hårt upp i vindfönstret och som i filmen dra till lite extra i mittlinorna och helst lite extra i den längst från marken när kiten väl tagit mark, samt gå lite mot kiten och neråt i lä bakom kiten för att lägga den med LE rakt mot vinden.
    MEN som dom också säger gör ALDRIG detta om du har folk eller byggnader mm i lä om dig då kiten kan rulla över på rygg och ner i powerzone så länge som du inte har lagt något på den…

  • smellslikeroses

    Medlem
    10 juli, 2011 vid 15:57

    Tack för svaren, above_the_law, vad menar du med OS(R)-handles och vilken lina menar du att man ska “låsa”? Finns det någon annan bra video med instruktioner hur man gör en korrekt launching/landing med hundkrok?

  • martin

    Medlem
    11 juli, 2011 vid 07:18

    Jag tror aldrig jag har varit någonstans där det inte finns något att sätta fast chickenloopen i. Jag kör nästan alltid själv (håller till i kitelöst land på ostkusten mestadels…) och äger inte ens någon hundkrok. En staketpinne, ett träd, en nyponbuske, en sten, nån rot osv. Är det sandstrand så kan man gräva ner brädan och använda handtaget. Det enda som kan vara lurigt är om det är gräsängar utan träd, staket eller liknande, men hittills har jag alltid hittat något användbart, även om man tappar höjd om vinden dör eller liknande. Så länge man kommer tillbaka till den plats man startade från (vilket är säkerligen 95% av tillfällena) så kollar jag alltid så att det finns något att landa med. Finns det inget vettigt så brukar jag lägga en sten i någon väska, eller dra ett spännband runt nån buske eller nåt sådant.

  • viktor77

    Gäst
    11 juli, 2011 vid 14:11

    Det är klart smidigt ifall man kan hitta nån stolpe eller annat fast objekt som man kan använda för launch och landning. Själv har jag inte den möjligheten på en av mina spots:

    falsterbobeach.jpg

    Hundkrok kostar 15 kr på Biltema. En nackdel är att man glömmer dem eller tappar bort dem. Är inne på mindre 3:e för säsongen. Till hundkroken använder jag en kort slinga (som även enkelt går att slinga runt en stolpe) och en karbin. Du kan dock använda leachen.

    Rigga upp kiten som vanligt, men tänk på hur du vill launcha kiten och lägga ut linorna och bommen efter det. Blåser det exempelvis rakt onshore lägger jag ut linorna längs med stranden.

    Skruv ner kroken så långt det går. Går den inte helt ner kan du binda slingan precis där den sticker upp. Sätt därefter fast karbinen i chickenloopen och kontrollera att linorna ligger rätt när du går till kiten.

    Res upp kiten och placera den så att den har tillräckligt med kraft för att stå för sig själv på vingspetsen. Ett tips här är att gå ner med kiten en aning (vi pratar nån meter) i vindfönstret så du känner att kitens LE tryck dig upp mitt gränsen på vindfönstret. Precis där kiten slutar trycka har den fått en bra position.

    En del kites kommer att hoppa runt lite, en del slutar hoppa när de fått en bra position. Hur din kite fungerar får du testa själv. Ett säkert sätt att göra det på är när du är inkrokad. Landa kiten längst ut i vindfönstret och släpp sedan sakta bommen. Står din kite snyggt och fint där, ja då fungerar denna metod bra.

    Gå tillbaka till kiten och hooka in dig. Jag brukar klippa in leachen först och sen hooka in mig i chickenloopen, så kiten inte kan blåsa iväg.

    Sen är det bara att lyfta som vanligt.

  • pripps

    Medlem
    11 juli, 2011 vid 17:41

    Man blir lite avis när man ser ditt spot,vad heter det ? 🙂

  • viktor77

    Gäst
    11 juli, 2011 vid 18:53

    Ja, vi har det bra i Skåne. Bilden är på Falsterbo Havsbad.

  • hugeo

    Medlem
    12 juli, 2011 vid 08:47

    dra ner kiten med stadiga grepp om linorna, vira dem gärna ett varv runt näven till du kan greppa sidan av kiten!

  • macbeth

    Medlem
    15 februari, 2012 vid 10:22
    HugeO;661842 wrote:
    dra ner kiten med stadiga grepp om linorna, vira dem gärna ett varv runt näven till du kan greppa sidan av kiten!

    Kanske inte är så bra om den hamnar i powerzone? Har en känsla att det kan göra rätt ont..

  • skanepaul

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 11:43
    HugeO;661842 wrote:
    dra ner kiten med stadiga grepp om linorna, vira dem gärna ett varv runt näven till du kan greppa sidan av kiten!

    ja så gör jag alltid!

  • axelh

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 12:07

    Haha Såg en kille som hade kiten kl12 och bara slängde bommen och sprang framåt och fångade kiten när den ramlade ner. Inte så smart.

  • jakobb

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 13:02

    haha respekt

  • pjoter

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 17:37
    AxelH;681657 wrote:
    Haha Såg en kille som hade kiten kl12 och bara slängde bommen och sprang framåt och fångade kiten när den ramlade ner. Inte så smart.

    Den blev jag lite sugen på att testa. 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Landa själv utan något tillbehör?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.