Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Landskod K och GBR

  • andersbq

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 21:00

    Har för mig att det är en hyggligt ny regel från ISAF där man ska ha tre bokstäver för varje land, så vi svenskar ska egentligen ha SWE-877 nuförtiden. Men eftersom många med mig är så gammeldags så fortsätter vi med vårt originalnummer, i mitt fall S-877. (som inte är riktigt längre eftersom det står SWE-877 i medlemsregistret).
    England hade K (Kingdom), Australien hade KA, New Zealand KZ, Kanada KC, Jungfruöarna KV osv. (alla länder som ingick i Commonwealth började med K).

    Ens segelnummer är ju lite av ett varumärke, vem skulle känna till AUS-1111 eller USA-1111? Men alla vet vilka gudars nummer KA-1111 och US-1111 tillhör.

    En rationell anledning att inte ha de tre bokstäverna är också att det är omöjligt att få plats med dem i ett segel under 5,5m2 om man som jag har tre siffror som är i godkänd höjd. Däremot så är det många som tycker det är kul att ha en landskod i seglen när man är utomlands, bara att knalla fram till ett S och börja snacka svenska när man är på stranden. Eller passa sig för alla G på väg in genom vågorna.

    Apropå surfspråk http://www.home.umk.pl/~skoter/dic_a_d.htm

  • macedu

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 22:32

    Jag skriver det igen 😉 i vilken sport får man svar av världseliten på ett “allmänt forum”……….
    Alltid lika kul att lära sig mer 😀

    /mac

  • bohm

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 23:09

    Det låter ju rimligt det du säger. Kollar man runt på profilerna på http://www.pwaworldtour.com/index.php?id=7 Så ser man att folk har både K, GBR, US, USA, KA och AUS….
    Märkligt att man godkänner olika landskoder för samma land på världstouren….

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Landskod K och GBR

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.