• Land/snökite

    Publicerad av hag på 22 december, 2006 vid 08:43

    Tjena,

    Har bestämmt mig för att köpa en land/snökite, och då främst kollat på ozone access2 som verkar vara en kanonkite på snö, har dock lite funderingar på hur hållbar den är att
    köra på land med? Finns det några speciella landkites?

    Är helt grön på detta, har bara gått en IKO kurs och kört en hel del med träningskite,
    jag väger 92kg, och vill börja med något litet och säkert, så funderar på antingen 4 eller 6m accessen. Någon som har kommentarer på detta? för litet? för stort att börja med?

    /Stefan

    hag svarade 17 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dsl

    Medlem
    22 december, 2006 vid 19:36

    Börja med en större kite, som fungerar att åka med, och gå ut i lite mindre vind i början istället, det är säkrare.
    Du väger som jag och bör ha minst en 8-9m2, om det är en foil med depower du är ute efter

    Köper du för litet kommer du inte kunna använda draken annat än som just en trainer, vilket kanske inte är så kul i längden.

  • demoniak

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 17:03

    Jag är förvisso helt grön på detta också men jag hittade den här http://www.bestkiteboarding.com/07Bularoo som de kallar för “All terrain kite”. Uppblåsbar men extra förstärkt för att klara krascher på land. Är lite sugen på en sådan själv då den verkar vara en bra allround-kite. Tycker det verkar som om det är BOW/SLE-kites som gäller, i alla fall om man skall köpa nytt.

  • grozzny

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 17:26

    EVO 10:a alt EVO 8:a passar bra till dig. Stabil och fin kite som ger bra drag och funkar till all form av landkiting såsom snowkiting, iskiting, mountainboard m.m.

    http://www.powerkite.se

  • surfstore-se

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 14:44

    @hag 355571 wrote:

    Tjena,

    Har bestämmt mig för att köpa en land/snökite, och då främst kollat på ozone access2 som verkar vara en kanonkite på snö, har dock lite funderingar på hur hållbar den är att
    köra på land med? Finns det några speciella landkites?

    Är helt grön på detta, har bara gått en IKO kurs och kört en hel del med träningskite,
    jag väger 92kg, och vill börja med något litet och säkert, så funderar på antingen 4 eller 6m accessen. Någon som har kommentarer på detta? för litet? för stort att börja med?

    /Stefan

    Måste slå ett slag för den nya Bularoo’n från BEST, den är helt perfekt för vinterbruk och även för sommarbruk (och du kommer vilja köra på sommaren både på vattnet och på land när du väl börjat på vintern).
    Jag skulle defintivt rekommendera en 10m2 Bularoo.
    De nya -07 drakarna från BEST håller oerhörd bra kvalité och ligger bäst i pris.

    info@surfstore.se

  • milkman

    Medlem
    17 januari, 2007 vid 10:24

    Access2 är en landkite och är tillsammans med Frenzy och Manta några av branchens stabilaste konstruktioner på depower foil. Några viktiga saker du skall kolla efter i en landkite är:
    -Bridles bör vara så korta som möjligt och mantlade, gräs och skare sliter hårt på bridles och utan skydd så försvagas de varje gång de träffar marken.
    -Så få block som möjligt (gäller iofs alla kiter). De går sönder förr eller senare. Billiga block i nylon och utan kullager går åt VÄLDIGT fort.
    -Förstäkt infästning av bridles
    -är det tubar så vill man gärna ha extra förstärkning på alla vinklar som sticker ut lite.

    Alla kiter som flyter behåller sin form och är inte säkra ifall du ska ta dig långt från räddning och måste lita på utrustningen för överlevnad. (typiskt i fjällen tex)

    Jag skulle nog också helre rekommendera en Access2 8m kite än en 6:a om du precis börjar. Då kör du från 4-5 m/s utan problem och kan hålla kiten till minst 13-14 m/s när du har lite erfarenhet.

    Lycka till.

    Angående storleken

    @hag 355571 wrote:

    Tjena,

    Har bestämmt mig för att köpa en land/snökite, och då främst kollat på ozone access2 som verkar vara en kanonkite på snö, har dock lite funderingar på hur hållbar den är att
    köra på land med? Finns det några speciella landkites?

    Är helt grön på detta, har bara gått en IKO kurs och kört en hel del med träningskite,
    jag väger 92kg, och vill börja med något litet och säkert, så funderar på antingen 4 eller 6m accessen. Någon som har kommentarer på detta? för litet? för stort att börja med?

    /Stefan

  • hag

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 16:39

    Blev en splirrans ny :smirk:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.