Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Landsort vs Torö

  • Landsort vs Torö

    Publicerad av kine på 5 juni, 2003 vid 20:23

    hur tillförlitlig är egentligen vindinformationen på Landsort om man vill segla Torö?
    vi var tre som packade bilen och drog iväg för en kvällsrepa idag när det blåste V-SV 11m/s på landsort. när vi var framme blåste det 13 vid fyren men kanske 5-6 på Stenstranden. Kändes tom som om det blåste mer inne i stan. är det vissa riktningar som är mer tillförlitliga?

    /henka

    getwet svarade 20 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dude

    Medlem
    5 juni, 2003 vid 20:29

    Är fortfarande sura…. frown.gif

    /L+N

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2003 vid 21:04

    70 procent i seglet av vad det blåser på fyren brukar stämma.
    Var det några vågor?

  • steffo

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 06:23

    Känner igen fenomenet! Det verkar vara så att när det är byig västvind så kan det blåsa 15 m/s på fyren och 5 på stranden. Men om det är mulet och/eller på hösten så verkar det stämma bättre. Då kan man dra av 2-3 m/s och det stämmer oftast.

    Kan ingen ta och sätta om någon vindmätare på något vettigt ställe så man slipper bomkörningarna confused.gif

  • dr-masse

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 06:51

    Just på väst och sydväst så har man ju åkt bom några gånger… Jag la till å med ner Torö ett tag efter typ åtta bomkörningar i rad… 🙁

    Men min erfarenhet (inte alltför stor, medges) är att just vid V – SV så verkar det “lyfta” mycket över Torönäset och stenstranden. Kollar man ut några hundra meter så blåser det ofta mer ner mot Öja och Landsort (eller ser ut att göra i alla fall).

    Men på SO verkar det ju ofta stämma bättre mellan Landsorts fyr och Torö, min nästa åkning till Torö lär nog bli på SO eller “bra” V tror jag.

    Någon annan som upplevt samma just på SV och V på Torö eller har jag bara haft otur?

    Surfa På!

  • maca

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 06:56

    En vindstation med webbkamera vid stenstranden skulle inte vara helt fel!

    Hur mycket skulle det krävas i pengaväg och arbete att få upp en väderstation på stenstranden? Iofs så är det största problemet förmodligen bygglovet!!

    Finns det ingen som bor i någon av kåkarna där ute som vindsurfar, som kan tänka sig att ha den på tomten? Ett problem till är det med accessen till väderstationen. Ska man ha en uppringd station, blir väldigt dyrt med hyran för telelinan. En fast uppkoppling mot en server är kanske inte att tänka på…eller?

    Det hade sparat en massa bensin och frustering dock!

    Förresten, synd att ni inte fick segla igår, på Görveln var det stundtals riktigt bra tryck i 6.3. Görveln tycks ha fått någon form av venturi-effekt, det blåser bra nästan varje varm eftermiddag.

    /André

  • kine

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 08:01

    det var inga vågor alls. men vi träffade två hoppfulla surfare som hade hört att det hade varit grymma vågor på onsdagen.

    /h

  • getwet

    Medlem
    6 juni, 2003 vid 09:17

    Du är knappast ensam Dr Masse, även jag har lagt ned att åka dit på grund av ANTAL bomkörningar. Kan blåsa ordentligt på Landsort/Öja och där står man på stenstranden och glor………
    Men när det väl är bra så är det ju så dj…. bra!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Landsort vs Torö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.