Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längd på hängselelinor

  • längd på hängselelinor

    Publicerad av snaffe på 20 april, 2006 vid 07:52

    undrar vilka fördelar och nackdelar det är med långa vs korta linor, kör själv freestyle med 26 linor. det måste ju bli en märkbar skillnad på körställningen men kortare eller längre linor, någon som har laborerat runt lite?

    styret svarade 18 år, 1 månad sedan 19 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • emil_h

    Medlem
    20 april, 2006 vid 08:22

    Jag kör också 26, och det känns bra. Fördelen med lite längre linor är väl främst att du planar lite tidigare. Du kommer “ifrån” riggen och kan nästan hänga lite när du inte ens planar. Med en midjesele kommer du igång riktigt tidigt. Nackdelen (?) med längre linor är väl kanske att du får en mer liggande stance när du ska ta höjjd osv. Kortare tampar i samband med freestyle tror jag inte är någon höjdare…Kolla bara på de som är bäst i världen. De har längre tampar.

  • the_novice

    Medlem
    20 april, 2006 vid 08:35

    Tycker längden varierar väldigt mycket mellan olika fabrikat även om dem har samma märkning. På 24″ linor så innebär det att dem är 24″ ±2″ och det är rätt stor skillnad…
    Det finns justerbara linor som är rätt gott att laborera med istället. I lättvind så kan man då köra med hög bom och långa linor, och vid hårdvind låg bom och korta linor.
    Freestyle vet jag inte mycket om, behöver man verkligen linor där, seglet skall väl mest snurras med ändå…? 😀

  • lars_k

    Medlem
    20 april, 2006 vid 10:31

    Att freestyle-nissarna har så långa tampar beror väl mest på att de har bommen så extremt högt upp? Och de kör snarare mer upprätt över brädan för bättre kontroll och rörelsefrihet.

  • pulver

    Medlem
    20 april, 2006 vid 10:58

    Har speedarna korta eller långa linor? Vad är idealiskt om man skall slå speedrekord i överriggad i hårdvind?

  • tropic

    Medlem
    20 april, 2006 vid 11:05

    Min bror har vindsurfat i typ 20 år och han har verkligen inte uppfattat utveckligen på senare tid. Han är speedfreak och kör med giganntiskt långa linor, och då menar jag gigantiskt. Jag har aldrig sett honom bli omkört om han bränner över öppet vatten. Om jag ställer mig på samma utrustning som han kör känns det obekvämt och helt galet. Iofs är han ganska lång, men ändå…

  • jester

    Medlem
    20 april, 2006 vid 12:00

    Det där är ganska individuellt. Jag kör med bommen i mitten, och kör hyfsat korta linor (24″), och har en sittsele med låg krok. Dock har jag ju rejält med vikt att använda mig av oxå. Funderar faktiskt på att gå ner 2″ i längd, och detta för att jag vill att riggen skall vara så upprätt som möjligt, samt att jag ibland tappade linorna i 30+ knop. Man blir lite mör av att hålla 6.2 i 18 m/s med bara armarna…
    Höjde dock bommen ett par cm under föreg års säsong…

  • el_duderino

    Medlem
    20 april, 2006 vid 12:41

    Jag kör freestyle med 22″ linor, det är fett bäst!!!!!

    nä men seriöst,
    alla måste nog hitta sin egen “bästa längd” på linorna

  • canoya

    Medlem
    20 april, 2006 vid 12:42

    Jag kör med helst med 28″ linor (26″ om jag inte får tag i 28″). Jag har sittsele med rätt låg krok (NP 2D tror jag den heter) och har bommen ganska högt (hakhöjd på våg och freeride, ögonhöjd på formula). Linorna sätter jag med ca 15-20 cm mellanrum. Jag tycker att högre bom hjälper mig att plana tidigt och vill därför ha lite längre linor framför allt för att kunna kroka ur lättare när vinden lättar oväntat så man slipper stå på tå eller hoppa för att kroka ur.

    Vid riktigt bra tryck i seglet kan man ha lite kortare linor än vid lättare vind, så att ha justerbara linor kan vara rätt bra (Jag har det på en av bommarna).

    /Håkan

  • pulver

    Medlem
    20 april, 2006 vid 12:52

    Jag kör själv m korta linor, 22, och bommen högt. Känns bra för mig. Personligen har jag svårt att få en skön stance m långa linor. Har bytt t kortare och kortare för varje år. Funderar bara på vad som optimalt i teorin. För fart alltså.

  • brutus

    Medlem
    20 april, 2006 vid 13:43

    Jag förstår inte att inte fler använder justerbara – funkar utmärkt för mig.
    Ställer in dom efter vilket segel jag använder, kör ju samma bom på alla, och det har aldrig varit några problem med att den halkat ner eller så… Dessutom najs att kunna justera om det brallar på eller om vinden lägger sig. Bara att mecka lite med kardborrebanden och vips! har man rätt häng!
    /M

  • jester

    Medlem
    20 april, 2006 vid 14:37
    brutus wrote:
    Jag förstår inte att inte fler använder justerbara – funkar utmärkt för mig.
    Ställer in dom efter vilket segel jag använder, kör ju samma bom på alla, och det har aldrig varit några problem med att den halkat ner eller så… Dessutom najs att kunna justera om det brallar på eller om vinden lägger sig. Bara att mecka lite med kardborrebanden och vips! har man rätt häng!
    /M
    Hade justerbara, men dom gled ner mest hela tiden, så jag tröttnade… Kan ha fått måndagsexemplar, iofs..
  • douglas-l

    Medlem
    20 april, 2006 vid 14:49

    Läste i Windsurf en artikel av Peter Hart där han påstog att alla proffs på touren körde med exakt lika långa hängselelinor. Och då menade han allt från systrarna Moreno till biffen Dunkerbeck. Nu kommer jag dessvärre inte ihåg vilket längd det var, har för mig 28? Någon som kommer ihåg repotaget?
    /Douglas

  • highflyer

    Medlem
    20 april, 2006 vid 15:01

    Jag pratade med kristoffer Living och han hade 28 eller 30 men sa att det var väldigt vanligt med 30-32 bland världskupp seglare till och med 34 tror jag att några hade.

    själv kör jag 26 men ska nog testa 28

  • ola_p

    Medlem
    20 april, 2006 vid 15:04
    Jester wrote:
    Det där är ganska individuellt. Jag kör med bommen i mitten, och kör hyfsat korta linor (24″), och har en sittsele med låg krok. Dock har jag ju rejält med vikt att använda mig av oxå. Funderar faktiskt på att gå ner 2″ i längd, och detta för att jag vill att riggen skall vara så upprätt som möjligt, samt att jag ibland tappade linorna i 30+ knop. Man blir lite mör av att hålla 6.2 i 18 m/s med bara armarna…
    Höjde dock bommen ett par cm under föreg års säsong…

    Jag har nog ett par 22″or som du kan få billigt om vi seglar på samma ställe nån gång.

    Själv kör jag 28″ med hög bom (fins utrymme att köra 5-6cm högre tror jag). Trivs rätt bra med det men funderar på att testa 30″ å se om det känns trevligare.

    Ska man köpa tampar första gången så bör man nog satsa på 26″, en klassisk längd som funkar till det mesta (inte extremt åt något håll).

  • oaxen

    Medlem
    20 april, 2006 vid 17:02

    Justerbara hängselelinor

    +
    Smidigt att alltid ha rätt längd – oavsett bomhöjd
    Hyfsat enkla att justera under färd


    Håller inte formen/positionen lika bra som fasta
    Kostar lite mer

    ?
    Om jag skulle råka ut för justerbara hängselelinor som halkade ner skulle jag reklamera dem per omgående.

    !
    Trots att jag har en bom till varje segel kör jag justerbara linor så att jag kan experimentera med olika bomhöjd/linlängd. Det enda jag inte är nöjd med är som sagt positionen/formen på mina NP-linor. De har en tendens att vrida sig något i jämförelse med mina gamla fasta Da Kine-linor.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längd på hängselelinor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.