Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längd på hängselelinor

  • mrfreeride

    Medlem
    20 april, 2006 vid 18:34

    Jag kör med 26″ linor och det funkar perfekt. Är lite drygt 180 cm lång. Ändrar sig förhållandena så är det bara att dra isär respektive skjuta ihop linorna. Provade ett tag 24 linor för jag tyckte de andra kändes långa, men jag bytte kvickt tillbax till 26-orna och kan nog inte tänka mig att byta till någon annan längd, inte just nu iaf.

    /Mr F

  • the_novice

    Medlem
    20 april, 2006 vid 18:42
    Jester wrote:
    Hade justerbara, men dom gled ner mest hela tiden, så jag tröttnade… Kan ha fått måndagsexemplar, iofs..

    Dem tidiga varianterna med plastspänne gled ju lätt men dem nyare med metallspänne tycker jag funkar bra, iof väger jag ju lite mindre också.
    Har letat ett tag efter riktiga med clemcleats men inte sett ngn som tar hem dem?

  • the_novice

    Medlem
    20 april, 2006 vid 18:49
    Oåxen wrote:
    Trots att jag har en bom till varje segel kör jag justerbara linor så att jag kan experimentera med olika bomhöjd/linlängd. Det enda jag inte är nöjd med är som sagt positionen/formen på mina NP-linor. De har en tendens att vrida sig något i jämförelse med mina gamla fasta Da Kine-linor.

    En bom till varje segel låter lite mycket… Eller hur många segel har du…?

    NP-linorna är ju rätt bökiga att justera i farten tycker jag, då är ju DaKines och ProLimits mycket bättre!

  • snaffe

    Medlem
    21 april, 2006 vid 15:18

    vilket avlastar ryggen mest, korta eller långa. har hört att med långa linor får man jobba lite mer med armarna men de är snällare mot ryggen. antagligen är en bättre passande sele lösningen men linor är ju billigare. nuvarande midjesele sitter alldeles förlångt ifrån i själva ryggen eftersom jag är väldigt svank. någon som har tips på midjeselen med bra svankstöd? oj nu bytte jag visst ämne

  • swe-496

    Medlem
    21 april, 2006 vid 15:37

    Har testat lite olika justerbara linor. De bästa som finns just nu är Vindsurfing.se`s linor. Riktigt bra grejor.

  • oaxen

    Medlem
    21 april, 2006 vid 16:03
    The_Novice wrote:
    Oåxen wrote:
    Trots att jag har en bom till varje segel kör jag justerbara linor så att jag kan experimentera med olika bomhöjd/linlängd. Det enda jag inte är nöjd med är som sagt positionen/formen på mina NP-linor. De har en tendens att vrida sig något i jämförelse med mina gamla fasta Da Kine-linor.

    En bom till varje segel låter lite mycket… Eller hur många segel har du…?

    NP-linorna är ju rätt bökiga att justera i farten tycker jag, då är ju DaKines och ProLimits mycket bättre!

    3.7, 4.2, 4.7, 5.3, 6.2 och 8.1 m2
    Jag hatar att hålla på och justera hängseletamparna. När jag tänker efter har jag sålt iväg långa bommen så 8:an och 6:an delar bom annars har jag en per segel. Har satsat på några extra beg-bommar.

  • the_novice

    Medlem
    21 april, 2006 vid 16:14
    Oåxen wrote:
    3.7, 4.2, 4.7, 5.3, 6.2 och 8.1 m2
    Jag hatar att hålla på och justera hängseletamparna. När jag tänker efter har jag sålt iväg långa bommen så 8:an och 6:an delar bom annars har jag en per segel. Har satsat på några extra beg-bommar.

    Jösses, då har jag hellre en riktig bom till hela våglinjen än flera dåliga…
    Förstår inte riktigt vad det är som är krångligt, menar du själva positionen av linorna på bommen?

  • the_novice

    Medlem
    21 april, 2006 vid 16:17
    SWE 496 wrote:
    Har testat lite olika justerbara linor. De bästa som finns just nu är Vindsurfing.se`s linor. Riktigt bra grejor.

    Okej…, är det dem här: “Påkostat plastspänne som inte rappar då du seglar.” ??

    I så fall får du gärna förklara vad som är fel på DaKines och ProLimits metallspännen!

  • oaxen

    Medlem
    21 april, 2006 vid 17:57
    The_Novice wrote:
    Oåxen wrote:
    3.7, 4.2, 4.7, 5.3, 6.2 och 8.1 m2
    Jag hatar att hålla på och justera hängseletamparna. När jag tänker efter har jag sålt iväg långa bommen så 8:an och 6:an delar bom annars har jag en per segel. Har satsat på några extra beg-bommar.

    Jösses, då har jag hellre en riktig bom till hela våglinjen än flera dåliga…
    Förstår inte riktigt vad det är som är krångligt, menar du själva positionen av linorna på bommen?

    Jajjemensan. Behöver inte hålla på så mycket med att positionera tamparna. Seglar för övrigt bara med riktiga NS ProGression Comp-bommar. Dessutom är det ju så att våra lågtrycksgenererade vindar oftast är på väg att öka eller minska, beroende på lågtryckets utveckling. Dessutom är vindarna emellanåt ofina noga att vara lite byiga, särskilt på min hemmaspot Roxen.
    Då är det rätt skönt att bara rigga upp nästa kompletta rigg. För rätt vad det är får man återgå till storleken man seglade innan.

  • the_novice

    Medlem
    21 april, 2006 vid 18:56

    Ok, jag förstår…
    Jag tycker annars att det går rätt fort att bara flytta över bommen till ett övrigt färdigriggat segel och med märkning för tamparna så är det väldigt lätt att sätta dem rätt i läge direkt också. NS bommar har väl ingen märkning (sitter i seglet istället?) men det kan man lätt fixa själv med silvertejp eller märkpenna.

  • swe-496

    Medlem
    21 april, 2006 vid 20:25
    The_Novice wrote:
    SWE 496 wrote:
    Har testat lite olika justerbara linor. De bästa som finns just nu är Vindsurfing.se`s linor. Riktigt bra grejor.

    Okej…, är det dem här: “Påkostat plastspänne som inte rappar då du seglar.” ??

    I så fall får du gärna förklara vad som är fel på DaKines och ProLimits metallspännen!
    Nope inte med plastspänne!!!!!!!!!! Har med metall….. Har aldrig sagt att det är något fel på dem, (ProLimit och DaKine) men jag trivs riktigt bra med Vindsurfing.se linorna. Tycker de som han fick in i maj förra året är riktigt bra….Rejält metallspänne a´la spännrem, lätt att släppa när man går ner på undanvind…Ja jag e formulaseglare…hehehe…
    De här linorna är de jag menar….http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=80_81_77&products_id=97

  • s66

    Medlem
    21 april, 2006 vid 21:29

    Hallao boys,
    Jag vill slå ett slag för långa linor, kan rekommendera det för er som kör Wave/ Freestyle/ Freeride. För mig handlar det om att komma ifrån riggen för att få maximal kontroll i både lättvind som hårdvind. Man planar tidigare och det är viktigt som vi alla vet i det här landet när de är så s…ans byigt.
    Vad jag vet av alla som kör EFPT och PWA så är det ingen som kör under 28 linor och dom flesta på 30 och i Wave även mer. Jag bytte från 28 till 30 och trivs än mer me dom…gott ju!
    Har aldrig begripit mig på justerbara linor, har provat men jag tycker bara de e är krabb…glider o har sig.
    Mvh Andy

  • swe-496

    Medlem
    21 april, 2006 vid 21:47

    På Formula är det ett måste nära på med justerbara….
    eller dubbla i olika längder…

  • canoya

    Medlem
    24 april, 2006 vid 08:40

    Är det nån som vet varför det ofta är svårt att få tag på linor längre än 26″?

    Jag vill gärna ha 28″ men det är ofta som handlarna inte har det hemma.

    /Håkan

  • endy

    Medlem
    24 april, 2006 vid 09:11
Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längd på hängselelinor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.