Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längd på hängseletampar

  • längd på hängseletampar

    Publicerad av jonas_p på 4 juli, 2008 vid 08:14

    Jag vet inte om det är min teknik som är kass eller om jag har förlånga hängseletampar. Ibland känns det som om jag måste luta mig 100m bakåt för att tamparna ska spännas.

    När jag kollade på tamparna så har jag längden 28. Jag är ca 185cm lång på freestyle kit.

    Lite poll kanske
    Vilka längd kör ni? Hur långa är ni? Vad kör ni för stil (speed, freestyle etc.)?

    woodleaflay svarade 15 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kamaaina

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:24

    15 tum, och bommen svinlågt…nya trenden nu.

  • ola_p

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:31

    @Jonas_P 480039 wrote:

    Jag vet inte om det är min teknik som är kass eller om jag har förlånga hängseletampar. Ibland känns det som om jag måste luta mig 100m bakåt för att tamparna ska spännas.

    Riggen upprätt, armarna sträckta.. Du skall se ut ungefär som en 7a… Kör du bommen lägre än översta fjärdedelen så höj den.

    Kolla ditt apindex (armlängd–kroppslängd), är det negativt så kan det vara så att det passar bättre med en smula kortare tampar (beror på vilket märke du kör nu, 28″ är ett ganska brett begrepp…)

    @Jonas_P 480039 wrote:

    Lite poll kanske
    Vilka längd kör ni? Hur långa är ni? Vad kör ni för stil (speed, freestyle etc.)?

    Knappa 30″ (justerbara så det är en uppskattning, klart längre än 28or dock), freestyle och vågor, 5.7 och mindre segel.

  • jonas_p

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 08:50

    Apindex är plus för mig 🙂 🙂 🙂 🙂

  • woodleaflay

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 09:00

    @Jonas_P 480039 wrote:

    Jag vet inte om det är min teknik som är kass eller om jag har förlånga hängseletampar. Ibland känns det som om jag måste luta mig 100m bakåt för att tamparna ska spännas.

    När jag kollade på tamparna så har jag längden 28. Jag är ca 185cm lång på freestyle kit.

    Lite poll kanske
    Vilka längd kör ni? Hur långa är ni? Vad kör ni för stil (speed, freestyle etc.)?

    Detta har lite med storlek på segel att göra också. Har du större segel kommer man oftare längre bak och kan behöva längre då med. Jag har 28” på mina 6,3 och 7,0 och 26” på mindre.

    Sedan utgår jag från att du menar ikrokad, i stroppar och planande. Annars är det ofta så för mig att jag får “hoppa” tilll lite för att fånga tampen innan jag planar men väl igång så är det mer lagom.

    Upp med bommen är mitt genrella tips.

  • ola_p

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 10:21

    @Jonas_P 480055 wrote:

    Apindex är plus för mig 🙂 🙂 🙂 🙂

    Dåså, har du bara bommen högt nog så är det bara att slipa lite på tekniken. Böj ryggen bakåt, sträck på armarna och ha riggen upprätt. Då planar du dessutom lite tidigare.

  • sebbe87

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 15:34

    Oj då, jag har 24 på mina tampar och då kör jag från 4,0 till 6,4. men jag är inte så lång bara 171 cm

  • woodleaflay

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 06:38

    @sebbe87 480146 wrote:

    Oj då, jag har 24 på mina tampar och då kör jag från 4,0 till 6,4. men jag är inte så lång bara 171 cm

    Man har det man trivs med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längd på hängseletampar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.