Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Längden på linorna?

  • Längden på linorna?

    Publicerad av larry på 10 februari, 2003 vid 07:27

    Hur påverkar längden på linorna prestandan?

    Har hört att man brukar korta linorna vid hård vind, men varför? Finns det andra anledningar?

    Har ca 21 meter till min X2 18m2. Är det lagom?

    mons svarade 21 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • hengo

    Medlem
    10 februari, 2003 vid 07:44

    kiten blir snabbare med kortare linor, det blir också mindre drag..
    och powerzonen blir inte lika “lång”.

  • mav

    Medlem
    10 februari, 2003 vid 14:24

    Tjena!
    Det står bra förklaringar i olika tidningar t ex kiteboarding jan. issue. det som sammanfattat står där är att korta linor används vid vågåkning och längre används vid nästan alla andra tillfällen. vindfönstret blir som sagt större desto längre linor man har vilket resulterar i att man kan göra kraftigare “kraft svep” med draken. den vanligaste längden på linorna är ca 27 meter. korta linor kan användas bättre i hård vind för att som sagt vindfönstret blir mindre… draken blir också snabbare och tvärt om för längre linor.

    Hälsningar.

    /Erik. smirk.gif

  • larry

    Medlem
    10 februari, 2003 vid 15:10

    Tackar för svaren smile.gif smile.gif

    Är det lättare eller svårare att använda kortare resp, längre linor? Jag är ju nybörjare och vill ha det så lätt som möjligt. Är det någon skillnad vid waterrelaunch?

    /L

  • otg

    Medlem
    10 februari, 2003 vid 15:41

    Kortare linor ger dig en mer reaktonskänslig, snabbare drake dvs. en svårare drake. Draken blir också mycket ryckigare eftersom tiden i powerzonen blir mycket kortare, vilket resulterar i att du konstant måste köra draken runt i fönstret för att hålla kraft i den… tillskillnad från långa linor där du får en slöare drake med långt drag. Att säga att powerzonen blir större eller mindre är också fel, det handlar bara om tiden draken spenderar i powerzonen. Om du har 27m linor så skulle jag använda dem, det är den längden draken är optimerad för att användas med och du bör använda dem den mesta delen av tiden.

    /Olle

  • melker

    Medlem
    10 februari, 2003 vid 21:28

    Min erfarehet av kortade linor är bara bra och jag är nybörjare. Var på Fuerteventura och det blåste häst hela tiden. Jag vek mina 25 meterslinor och körde med 13 meter och 7 kvm drake i 13 – 18 m/s. Utan att korta linorna var jag tokigt överriggad (som nybörjare) men med korta linor gick det suveränt. Är wakeboardåkare i grunden och tycker nog att den ryckiga snabba känslan som finns efter en båt fanns lite med korta linor och hård vind. Så i hård vind så tycker jag att korta linor regerar.

    /Melker

  • wretan

    Medlem
    11 februari, 2003 vid 09:33

    håller med dig melker, skönt att veta att det finns fler som viker sina linor i hård vind!

    vikta linor regerar! särskillt om man viker två ggr!! smirk.gif

    (säger en annan nybörjare)

  • mons

    Medlem
    11 februari, 2003 vid 10:43

    hur viker ni de? jag menar, var fäster ni de och hur?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 februari, 2003 vid 21:49

    Du dubbelviker dom och fäster båda “linändarna i bommen, sen gör du en loop och… AHH får inte fram orden (trött kan nån annan förklara…..

  • mons

    Medlem
    11 februari, 2003 vid 23:08

    hha =) ok löser sig kanske när jag försöker när det blir lite varmare…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Längden på linorna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.