Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Långdistansrace Köpenhamn – Göteborg hos GWC?

• Långdistansrace Köpenhamn – Göteborg hos GWC?

Publicerad av zehlertz på 10 mars, 2003 vid 11:26

Läste på GWC’s sida om att det finns planer på ett långdistansrace mellan köpenhamn och göteborg under Gbg-kalaset nu till sommaren.

Är det nån mer som hört talas om det?

Vet inte alls hur det är tänkt, bara för fomula boysen eller för alla? Följebåtar mm?

Som sagt…nån som vet mer än jag?

calle_b svarade 21 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • calle_b

Medlem
    10 mars, 2003 vid 12:02

SBF hade tankar på ett liknande, och jag skulle hjälpa till med att utveckla och eventuellt driva projektet…. Men sen försvann tiden…. Har helt enkelt inte tid att engagera mej så mycket som jag från början ville…
    Tankarna rörde en eventuell segling mellan Fredrickshavn och Göteborg, en sträcka som jag tror är bättre på alla sätt, om man kan ha start el. målgång en bit ut i skärgården… (känner inte till vattnet, eller skärgården runt gbg) Men iaf det vore ruggigt häftigt om de gick av en sådan segling.. När jag åkte färjan första gången, GTB, Danmark så blåst det konstant runt 8-10 m/s, ökande när vi närmade oss Fredrickshavn. Helt klart seglingsbart…

På vägen hemmåt så blåste det runt 7-9 m/s hela vägen, men minskande när vi kom närmare Gtb… Lite vindtankar alltså.. Men har man följebåt och kanske 2 segel så är det löst…
    smirk.gif

Färjan går i ca 30 knop, och färden över tog ca 2.5 h.

Skulle vara hur ballt som helst att segla den sträckan….

Men för att återkomma till GWC… Har ingen aning.. wink.gif
    Försök att peppa på SBF!
    Ha d gott!

• zehlertz

Medlem
    10 mars, 2003 vid 12:12

Ja det skulle kunna bli jävligt häftigt…

Jag har inte seglat några längre sträckor och spontat är mitt första orosmoment, höjdtagningen.

Men som sagt jag ska följa upp det och se hur kvaliten på seglarna är och säkerheten.

Om det är flera lite grönare seglare så hade det varit ännu roligare… lite jobbigt att behöva ha en egen följebåt för att man inte håller farten med 12,5 formulakillarna
    *har än sålänge bara ett 8,0a till mina 60kg o formula*

• anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2003 vid 14:24

är de meningen at man ska segla till fredrickshamn och tillbaka eller bara ena vägen??
    om ena vägen skulle man kunna få en grymm slör hela vägen om man väljer rätt dag. aja. ha de bra

• anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2003 vid 16:49

Stena båten gör noooog 30 knop snarare runt 20 så den lär man ju köra om så det stänker om det , om du inte menar den fula Carisma men det är ju synd att kalla den båt

• calle_b

Medlem
    10 mars, 2003 vid 20:05

Jo, det härket va det jag åkte med, och den går ju runt 30 knop. Dom andra skorvarna gör väl inte mer än 20-25? Jag vet inte…. Men iaf! Att segla sträcka “one way” är det rätta… Hoppas det händer!

Ha d gott

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Långdistansrace Köpenhamn – Göteborg hos GWC?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.