• Länge sen

Publicerad av anonym-anvandare på 18 juli, 2005 vid 21:54

Hej!
    Jag har tyvärr inte surfat speciellt mycket de senaste 10 åren.
    Förra veckan var jag dock i Portugal en vecka på ”vanlig” semester.
    Passade då på att hyra utrustning i Guincho en dag.
    Hyrde en 250cm F2 och ett 5,2 segel, det var ganska begrännsat utbud hos butiken på södra änden.
    Gick väl ganska bra faktiskt, dock var fenan på brädan ordentligt bottenslipad så att ta höjd var inte helt lätt, tekniken är nog ”lite” rostig…
    Det jag funderar på är lite vad som har hänt i utrustningsväg det senaste.
    Jag har en Tiga 254WR och ett antal Gaastrasegel (3,5-5,4) från samma tidpunkt som brädan.
    De lär säkert funka idag också, men jag vill veta lite vad som hände efter den extrema no-nose trenden.
    Funderar dessutom på att gå tillbaka till att ha två brädor igen för att få segla lite oftare.
    Några tips på roliga ”slalom”brädor som vi kallade 280:s på den gamla urtiden?
    Jag vet, jag måste skärpa mig och komma igång igen! blush.gif

lars_k svarade 20 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    19 juli, 2005 vid 13:05

Finns det verkligen ingen som kan lyfta fram mig ur okunnskapen?

• lars_k

Medlem
    19 juli, 2005 vid 13:23

No-nose-trenden övergick i mer lättkörda, bredare och kortare ”freeride” -brädor och profilstabila freeridesegel utan cambers. Något långsammare grejor men mkt mer lättkörda och roliga. Nu är dock slalom och speed lite tillbaka igen, och lite cambers börjar bli inne igen.

Tur man bara håller på med våg. Där är det stabilt med trenderna, eller kanske inte det heller… wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juli, 2005 vid 15:56

Har kollat runt lite på olika tillverkares hemsidor och kommit fram till att jag nog vill ha en freeridebräda för dagar med >4,5.
    Hur kass blir det med en ny bräda och 10 år gamla segel?
    Det är inte extrema vågsegel utan lite mer drag men ganska lika vågsegel.
    Verkar som dagens segel till Bump&Jump inte är så stela?

• lars_k

Medlem
    19 juli, 2005 vid 19:27

Vet ej vad du har för segel men vad som hänt på segelfronten senaste 10 åren är framför allt att riggen blivit mer lätthanterlig. Dels rent viktsmässigt, dels att den jobbar mkt mer och släpper vinden i byarna. Förr hade man ett jäkla drag hela tiden vilket blev tungt i längden. Dock i mindre storlekar (under 6 kvm) kan nog dina segel vara OK, på större storlekar kommer du att vinna väldigt mkt på att köpa nytt, eller några år begagnat.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA