Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport långresa, hur gör man?

  • långresa, hur gör man?

    Publicerad av blabussen på 5 september, 2007 vid 20:24

    Jag och tjejen funderar på att dra iväg någonstans efter nyår i 3 – 6 månader..

    Hur gör man med boende? Bokar man i förväg eller reser man bara dit och tar första bästa? Vi ska troligen till ett lågpris land typ vietnam, venezuela eller bali.

    Hur reser man? Köper man öppna biljetter eller spikar man ett hemrese datum?

    Hur fraktar man 100 kg surfprylar på bästa sätt? Är det ens möjligt att ta med windsurfing utr, vågsurf bräda, kite utr ? Är det bättre att bara ta med vågsurf brädan? vi lär åka någonstans där vågorna är kanon.

    andersbq svarade 16 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • andersbq

    Medlem
    5 september, 2007 vid 20:27

    100 kg??? Ska ni delta PWA tävling sedan?

    Och förresten Venezuela är ingen perfrkt vågställe snarare freestyle, Bali är inte heller gjutet för vindsurfing. (Vietnam har jag aldrig varit i.)

  • blabussen

    Medlem
    5 september, 2007 vid 20:52

    kanske inte blir 100 kg men det blir nog en del att släpa på om allt ska med.. vi har inte riktigt bestämt vart vi ska ännu, bara att vi drar i januari..

  • andersbq

    Medlem
    6 september, 2007 vid 05:18

    Jag brukar göra så här:
    1. Bestäm vad jag vill göra som huvudinriktning (typ turista, vindsurfa, surfa eller sola).
    2. Välj ett eller flera resmål som passar.
    3. Kolla in förhållandena den säsong man ska dit (t ex Maui i april ca 12 m/s)
    4. Ta med EN vindssurfingbräda som passar (t ex 75 liteters vågis), samt 3 segel (t ex 5,4, 4,7, 4,2), mast(er) och en bom.
    5. Boka flyg, men aldrig något mera. Det finns alltid billiagre & bättre sätt att bo. Möjligen att man bokar någon första natt, så att man har en adresss.
    6. Åker man till ett tillhåll för vindsurfing finns det ofta prylar att köpa, men t ex Bali så måste man ta med det mesta själv.

    Har ni inte funderat på sydafrika?

  • eldgris

    Medlem
    6 september, 2007 vid 10:21

    Jag skulle nog åkt till Western Australia eller Brasilien. Är man hyffsat tät kan ett tips vara att köpa grejor på plats eller åtminstone delar av utrustningen. Finns ofta begagnat i omplopp på platser med mycket surfare.

    Allting blir roligare med lättare packning.

    /Eldgris

  • blabussen

    Medlem
    6 september, 2007 vid 12:55

    @andersbq 412068 wrote:

    Jag brukar göra så här:
    1. Bestäm vad jag vill göra som huvudinriktning (typ turista, vindsurfa, surfa eller sola).
    2. Välj ett eller flera resmål som passar.
    3. Kolla in förhållandena den säsong man ska dit (t ex Maui i april ca 12 m/s)
    4. Ta med EN vindssurfingbräda som passar (t ex 75 liteters vågis), samt 3 segel (t ex 5,4, 4,7, 4,2), mast(er) och en bom.
    5. Boka flyg, men aldrig något mera. Det finns alltid billiagre & bättre sätt att bo. Möjligen att man bokar någon första natt, så att man har en adresss.
    6. Åker man till ett tillhåll för vindsurfing finns det ofta prylar att köpa, men t ex Bali så måste man ta med det mesta själv.

    Har ni inte funderat på sydafrika?

    Jo sydafrika är ett alternativ men det kanske är för brutal surfing och för mycket hajar för att passa alla i sällskapet. Det kan inte vara någon höjdare att bli spolad av jättevågor samtidigt som en haj gnager på ens ben. Skämt åsido det är ett alternativ även om hajtätheten är i högsta laget. Hade jag inte sett hajen filmerna när jag var 10 hade jag säkerligen åkt dit på direkten men men… :crazy:

    Eldgris wrote:
    Jag skulle nog åkt till Western Australia eller Brasilien. Är man hyffsat tät kan ett tips vara att köpa grejor på plats eller åtminstone delar av utrustningen. Finns ofta begagnat i omplopp på platser med mycket surfare.

    Allting blir roligare med lättare packning.

    /Eldgris

    Hur funkar det att bo och surfa i Brasilien för icke spansk talande turist ? Jag minns när min barndoms kamrat kom hemifrån brasilien och berättade att första dagen han anlände hamnade hans familj i en riktig shootout mellan bankrånare och poliser! Är det fortfarande Vilda västern där eller finns det bara vissa ställen man ska passa sig för ?

  • andersbq

    Medlem
    8 september, 2007 vid 19:08

    @Eldgris 412144 wrote:

    Jag skulle nog åkt till Western Australia eller Brasilien. Är man hyffsat tät kan ett tips vara att köpa grejor på plats eller åtminstone delar av utrustningen. Finns ofta begagnat i omplopp på platser med mycket surfare.

    Allting blir roligare med lättare packning.

    /Eldgris

    Australien är väldigt bra och blåsigt, men det är inte så värst billigt.
    Men som “nybörjare på långresa” är det att rekommendera.

  • blabussen

    Medlem
    9 september, 2007 vid 06:37

    Får se vad det blir för resa, det lutar åt en ren vågsurfing resa för att slippa all tung packning. Kanske tailand, bali och australien rutten.

  • hanko

    Medlem
    9 september, 2007 vid 12:31

    Blir bara såå avundsjuk. Men har själv 2 X Western Australia i surfbagaget och Sydafrika på en snabbtripp utan brädor. Fantastiskt billigt i S.A när jag var där och vad jag förstått har det blivit ännu billigare..! Såg inget av kriminalitet när jag var där. Kapstaden är underbaaar!!

  • blabussen

    Medlem
    10 september, 2007 vid 15:27

    det är tydligen ingen bra vågsurfing på sommaren i sydafrika.. blåser för mycket!

    Nu funderar vi istället över att dra till västindien och åka mellan de olika öarna, cabarete, puerto rico, barbados osv.. Är det någon som testat det eller vet hur man går iland med ett sånt projekt?

  • mr_soft

    Medlem
    16 september, 2007 vid 23:04

    fundera också…..hur ska man bo? vad kostar ett “okej” hotell per natt?

  • andersbq

    Medlem
    18 september, 2007 vid 16:39

    Personligen tycker jag västindien suger. Åtminstone de öar där befolkningen är svarta och ej spansktalande. Dom tar på bara några minuter igen 200 år av de vitas förtryck. Var runt på många öar i 4 månader men blev antingen överfallen, rånad eller bara ficktjuvad varje dag. Ju fattigare (billigare) ö, mera problem. Inget direkt nybörjarresställe. Om du ska över, håll dig i södra delen mot sydamerika.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport långresa, hur gör man?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.