Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Länsstyrelsen 1 – VSK/Allmänheten 0

  • blackadder

    Medlem
    24 september, 2009 vid 19:53
    Blackadder;578426 wrote:
    Mongolog…

    För övrigt kan jag nämna att vi hade möte med kommunen förra måndagen. Dom lät inte som att dom tyckte att förslaget var “sweet and dandy”. Jag kan sätta min pung på att detta är ett exempel på hn:s rektala journalistik. Varför? Jo jag har snackat med en av stugägarna i Björkäng och han har skickat in en artikel till hn. Med hn:s anala metoder betyder det att dom först låter ornitologerna snacka sig varma om hur bra dom är och att minsann kommunen tycker att deras förslag är sååå bra. Sedan kommer stugägarna att låta som bitterfittor som hugger bara för att det står en artikel om det i tidningen. Exakt detta hände ju oss för ett tag sen.

    Trust me, i morgon kommer stugägarnas artikel med i hn.

  • sourra

    Medlem
    24 september, 2009 vid 20:04

    History repeats itself… Fy fan vad ruttna Hallands Nyheter är.
    Din mail är knasig Svarte Orm, maila mig en adress som funkar.

  • surfmc

    Medlem
    24 september, 2009 vid 20:05
    sourra;578405 wrote:
    Länsstyrelsen i Halland jobbar inte med dialog. Monolog är deras grejer. “Det finns ingen forskning på ämnet för det behövs inte för vi är experter och vet allt”

    HN verkar inte vilja lägga ut artikeln på nätet.

    Jag vet inte exakt hur man ska tolka texten om just kitesurfing, förbud under begränsad tid eller året runt. Det känns ju i o f s som att resten av året så är inte Björkäng det första alternativet för surf så om man får köra i sept-feb så är det ju inte riktigt bra det heller om apel och läjet ska vara fortsatt avstängda under maj-aug.

    Jag skrev av några valda delar nedan: (orkar inte skriva av allt.)

    …..I naturreservatet ska tre områden vara förbjudna att beträdas under 1 mars till 31 juli varje år. Det är då fåglarna bygger bon, häckar och föder upp sina ungar……….

    ………Egentligen har området varit skyddat på olika sätt sedan länge. Det ingår i området av riksinstresse för naturvård, det omfattas av strandskydd, strandängar och havsområdet ingår i naturvårdsprogrammet och strandängarna ingår också i ängs- och betesmarksinventeringen. Havsområdet är fredningsområde för fisk. Området ingår i ett natura 2000-område enligt fågeldirektivet.

    Den stora skillnaden för allmänheten är beträdnadsförbudet 1 mars till 31 juli.
    – Dessutom blir reglerna för vad allmänheten får göra och inte göra tydligare, säger Monica Mathiasson.
    Om förslaget går igenom blir det förbjudet att uppföra byggnader på såväl mark som i vattnet, plocka och samla in växter, rida, brädsegla, drakflyga, åka vattenskidor, köra vattenskoter eller kitesurfa i området…………………
    ……Och området kommer att skötas speciellt. Strandängar ska betas och städas och slås vid behov. Parkeringsplatser, leder pch utkiksplatser ska anläggas………

    Den som har HN, tid och ork kan ju fylla ut med resten av texten.

  • sourra

    Medlem
    24 september, 2009 vid 20:14

    Vad fan skojjar dom eller? Det där är ju en jävla debattartikel. “Egentligen har området varit skyddat på olika sätt sedan länge.” Den här smörjan får ju Aftonbladets löpsedelsjournalistik att framstå som objektiv. Och vad taktiskt av dom att inte lägga upp såna artiklar på nätet. De har till och med tagit bort en del bra insändare om kitesurfing så man inte längre hittar dom när man söker i arkivet. Ruttna ruttna människor.

    Quis custodiet ipsos custodes?

  • Kjello

    Gäst
    24 september, 2009 vid 20:49

    Ha ha ha……Och området kommer att skötas speciellt. Strandängar ska betas och städas och slås vid behov. Parkeringsplatser, leder pch utkiksplatser ska anläggas…..Ha ha….

  • skotten

    Medlem
    24 september, 2009 vid 23:24

    Nah this is good.. this is how it should be actually.. and I am making an honest and serious point here (doesnt happen too often, I know).

    One thing that I have always stood by is that if we should be banned for disturbing wildlife, everyone walking around potential nesting areas should be to, and this is what is happening.

    If I am being honest with everyone here I feel that we all have a commitment to help preserve and protect wildlife that is significant to the area, or at risk. To go as far as banning people from walking there at all shows commitment by all that reflects that the issues above are that serious to do so.

    One thing I cannot stand is the sport being picked on because of the stereotype that represents guys like us all here, and neglecting the real issues that are a problem. At the end of the day, the whole coastline cannot be prohibited for us all to use, and it is give and take.

    as long as we aint being picked on…. I am cool with it. Wont take long for the public to start getting pissed off if things get out of hand with restrictions though.

    call me a rational renegade… and I am not just saying this so that existing bans stay in place and the good spots remain crowdless…

  • acemattias

    Medlem
    25 september, 2009 vid 02:25

    Det sura ar att denna forbudsivern lar sprida sig.
    Dar jag brukar aka nar jag ar hemma i Uddevalla finns det en stord bonde som inte vill ha oss pa sin mark, forst kom han och gormade om att vi skrammde livet ur hanns kor.

    Den bluffen gick vi sa klart inte pa utan fortsatte aka dar, undertiden gjorde han tydligen lite serios efterforskning och efter et tag kom han och sade att han skulle kontackta lansstyrelsen och fa till ett forbud som nere i Halland, faglarna pa hanns mark maste ju ocksa skyddas.

    Trakigt och irriterande att folk som av olika anledningar inte vill ha oss i narheten nu far vatten pa sin kvarn och kanske tom lyckas fa myndiheterna att gora inskrankningar i allemansratten.

    Fast egentligen gor det detsamma, forbud eller inte, vill han inte se mig mer dar sa far han fylla viken med tankhinder.

  • surfmc

    Medlem
    25 september, 2009 vid 07:16

    Nu finns den att läsa:

    http://hn.se/nyheter/varberg/1.588093

  • above_the_law

    Medlem
    25 september, 2009 vid 07:34
    sourra;578445 wrote:
    Vad fan skojjar dom eller? Det där är ju en jävla debattartikel. “Egentligen har området varit skyddat på olika sätt sedan länge.” Den här smörjan får ju Aftonbladets löpsedelsjournalistik att framstå som objektiv. Och vad taktiskt av dom att inte lägga upp såna artiklar på nätet. De har till och med tagit bort en del bra insändare om kitesurfing så man inte längre hittar dom när man söker i arkivet. Ruttna ruttna människor.

    Quis custodiet ipsos custodes?

    Nej nu jävlar!
    Går det inte att lämna in en anmälan ang ovanstående till en högre, neutral och fristående myndighet eller granskningsnämnd?

  • sourra

    Medlem
    25 september, 2009 vid 08:22
    Quote:
    Tidigare har kitesurfarna protesterat mot planerna.

    – De kan vara på den plats de blivit anvisade på den södra delen av badplatsen i Björkäng.

    Har de ändrat planerna eller har reportern inte koll på läget?

  • sourra

    Medlem
    25 september, 2009 vid 08:24

    …eller försöker reportern föra folk bakom ljuset? Är det så att man kan fortsätta surfa på södra delen är jag nöjd men det är inte så det har stått i ornitologlekplatsplanerna.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Länsstyrelsen 1 – VSK/Allmänheten 0

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.