• Lanzarote?

    Publicerad av danneman på 8 november, 2004 vid 20:38

    Ska dit på freda! grin.gif grin.gif

    Nån som har några tips om bra surfspots
    eller annnat kul.

    Jävligt sjukt att jag precis satt å kolla vindprognåsen inför helgen
    PÅ VÄSTKUSTEN!!!’
    cool.gif

    Surflog..

    garage svarade 19 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • twingo

    Medlem
    9 november, 2004 vid 08:17

    Famara uppe vid nordvästssidan kan var bra, mycket onshore och många drakflygare förgyller tillvaron där, annars ta båten över till Fuerte och knäck dig själv på Cotillo eller kör speed nere vid Sotavento….

  • malun

    Medlem
    9 november, 2004 vid 08:29

    Svar till:


    Jävligt sjukt att jag precis satt å kolla vindprognåsen inför helgen
    PÅ VÄSTKUSTEN!!!’
    cool.gif

    [/ QUOTE ]
    Surfskadade människa tongue.gif

    Gott att du kommer iväg till värmen. Hoppas att du får många surfdagar! Tänk inte på oss här hemma med huva och vantar…

  • jesper_b

    Medlem
    9 november, 2004 vid 09:40

    Lanzarote är grymt. Spenderade en hel vinter där 1987/88. Var tillbaka ett par veckor häromåret och det är sig hyfsat likt. Väldigt lite vindsurfare på otroligt bra spots. Tror iinte det är allt för mycket vindsurfare ens vid det stora vindsurfcentret så här års. Däremot är det nog stor riks för riktigt bra size på svallen!

    Stora vindsurfingcentret ligger strax norr om huvudstaden (Arrecife tror jag den heter). Där ligger hyrverken i bredd och rejäl tysk tandläkarvarning (?). Spotet heter Las Cocharas (eller något liknande). Ofta ganska stort, men aldrig ren sidvind och rätt slött. Seglade i dubbel mast där och det var betyldigt bekvämare men också sämre än mast på många andra ställen (Maui northshore). Längre norr ut på samma sida (västkusten) finns ett fantastiskt surfspot “Jameos de Agua” (eller nåt liknande). Ett riktigt poinbreak med en fantastisk ren vänster. Dock skitsvårt att ta sig i och upp med vindsurfprylar (särskilt när det blir större). Skor ett måste på grund av sjöborrar och supervass lavasten.

    Längre söderut på västkusten finns flera spots med bra sidvind, dock krävs större svall för att det ska bli bra vågor. Matagordastranden kan dock bli fantastiskt bra när Cochaharas blir för stort och stökigt.

    På andra sidan ligger som sagt Famarabukten. Mitt inne i den kan det vara helt ok cross-onshore (och ibland men sällan rejäl cross-offshore pga termik ner för berget). Om man kör en dirtroad norrut en liten bit upp från stranden kommer man till något vi på 80-talet kallade “Pumpstation”. Detta är alltså också i Famarabukten men längst upp under berget. Där får du perfekt sidvind när vinden fyller in ordentligt (vilket den inte alltid gör). Här är fritt från både kitare och tyska tandläkare (?). 87/88 hängde jag här i veckor. Den lilla byn i södra ändan av Famrabukten “Coleta de Famare” (eller nåt) har grymt skön surfstämning med locals blandat med fd tyska vindsurfare som både slängt bort riggen och tandläkarutbildningen (?). Här hänger även lite knasiga engelska och australiensiska surfinstruktörer med elever av de mest skiftande slag. Ta en fika där eller en bira. Söderut ligger La Santa som både har en grym vänster och en lite snällare högern (om inte för aggressiv crowd, kan en vanlig dödlig ha kul på högern.) Vi vindsurfade La Santa men det är ganska rävigt och endast rekommendabelt om det är för blåsigt för surfing (ock lokala surfare!!). Det går även att vindsurfa lite längre söderut framför själva La santa byn, men som sagt vi trashade både oss själva och prylarna rätt firskt där också. Precis som Jameos på andra sidan mycket vass lavasten.

    Längre säderut på ostkusten ligger fler ställen som Black-beach, La Salinas, m fl med det är för krångligt att förklara. Hittar du något riktigt gammalt nummer av Åka skidor så finns en mer komplett spotbeskrivning (av undertecknad) men den har jag ingen koll på själv. Lanzarote är perfekt för lite våghalsig surfsafari. Annars är det enklast att köra på Cocharas, Matagorda och Famara. Se till att ha skor, duckteap, dingstick och förbandslåda – och glöm för fasen inte surfbrädan (utan rigg alltså).

    Jesper B

    PS: Några av mina absolut bästa vänner är både tandläkare och tyskar – inget fel på dem. Jag försöker bara med enkel symbolik beskriva en typ av atmosfär . Tror ni hajar vad jag menar.

  • garage

    Medlem
    9 november, 2004 vid 11:57

    Hej!

    Costa Teguise heter orten där surfcentren ligger, för övrigt är det bra badstrand där med och det går bra bussförbindelser dit.

    Have fun!

    Mvh Andreas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.