Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lapparna = Norrlands ornitologer!!

  • trimmarn

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 17:37

    Tydligen så har “rovfågelsmyten” drabbat även samerna. Har ngn hört om glid/skärmflygarna har samma problem? Eller är det just kiten som framkallar sån smärta i en del människor. man blir ju så trött på detta motstånd. such.

  • sourra

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 19:21

    Den gemensamma nämnaren i alla misskötta fall är ju Länsstyrelsen och deras “experter”. Jävla toppluvor som sitter och spiller skatteflis

  • hengo

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 19:29

    hahahha, dom måste skämta.

    ska göra mitt bästa på jokkmokks marknad att övetyga tinget om att kvippare inte är nåt att oroa sig för.

  • milkman

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 20:16

    Jag har pratat med nattmössan på landstinget och han bryr sig inte alls om hur sporten utövas eller fungerar, om det skrämmer någon eller liknande. Just dessa killar sitter i rennärings-yadayada. Deras uppgift är att skydda samerna och deras rennäring och för att göra det är det lättare att säga nej till allt än att riskera göra någon felbedömning.

    Det finns dessutom en lag som förbjuder dig att störa renar. Oavsett ifall du har kite, vapen, skidor eller röd tröjja och du skrämmer en ren så kan du vara skyldig till brott. Jag fattar inte varför de ens överväger denna fråga när skyddet redan finns.
    Nåja, två års jobb för inget. Framför allt för Storulvå folket.

    Lägg dock märke till att det är fritt fram för vem som helst, som inte har någon koll på nått att get sig ut i fjällen med kite. Det kan dom inte reglera. Nu finns ingen verksamhet som kan hjälpa samerna att informera om rätt/fel tider att vara på fjällen längre så det blir väll värre med tiden.

  • sourra

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 20:58

    Osis. Det kommer ju vara helt fullt av förvirrade människor som inte vet nåt om nåt… =)

  • tobas

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 18:44

    Jag är en av dom. Totalt förvirrad och värre blire framåt våren 😉

  • ziik

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 11:22

    Tragiskt fall! Kan hända att man sladdar förbi och praktiserar lite okunskap framåt vårkanten. Är sjukligt fattig här nu så en tripp är nog max tror jag. Studera är ju så gott som svält om man ska göra något på fritiden 😉

  • langens_kite

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 16:21

    Går det inte att kringgå på något sätt.
    Hyr ut skärmen från Stockholm, hämta den i storulvån och ………….
    En död ren är en bra ren

  • jmaster

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 17:35

    STF överklagar i högre instans. De har inte gett upp. Jag är väl insatt i denna process om hur svängarna gått till. men vi får se lite hur det blir med Stf:s verksamhet. Det är fortfarande bara dem som ansökt och därför bara dem som har kunnat bli nekade.
    Tur att det finns andra sköna aktörer i Jämtland 😉 (obs min första smiley någonsin)
    Ta en kik i kalender runt 25-28 mars. Kan va värt att plocka en semesterdag eller två där.
    / simon

  • chrilleg66

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 15:16

    Fan är det inte infört skottpengar på samer ännu?!
    Snevt avlade satans gnällspikar är vad de är..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lapparna = Norrlands ornitologer!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.