Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Lär dig launcha som ett proffs!

  • Lär dig launcha som ett proffs!

    Publicerad av grodanboll på 3 oktober, 2012 vid 19:17

    Ser tveksamma launchningar mer eller mindre varje gång jag är ute å kitar nuförtiden. Allt som oftast lyckas folk få upp sina kitar i luften på ett eller annat sätt, men tycker att kitar som rullar runt på stranden är en relativt vanlig syn numera. Då och då ser man hur någon släpas upp på land… förmodar att det hela beror på en viss osäkerhet kring själva launchandet, så jag knåpade ihop en liten launchningsguide till alla er som kanske inte har stenkoll på hur man launchar på ett bra sätt.

    Lär dig launcha kiten på ett säkert sätt!

    Nybörjare såväl som erfarna, kom gärna med synpunkter! Har säkert missat nåt viktigt eller kanske inte uttryckt mig tillräckligt tydligt nånstans =)

    blizzy svarade 11 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • nolcap

    Medlem
    3 oktober, 2012 vid 21:03

    Bra beskrivning, men lite väl dramatisk om du frågar mig.
    /CC

  • blizzy

    Medlem
    4 oktober, 2012 vid 07:01

    Bra guide med mycket text o bilder =) Good job!

  • karlkarl

    Medlem
    4 oktober, 2012 vid 12:14

    Bra guide! Problemet är väl egentligen att de som inte behärskar dessa kunskaper inte heller är här och läser. Men en komprimerad version av denna guide i skyltform på populära nybörjarspots hade varit kanon, gärna med tilläggstexten: Är du minsta osäker, fråga någon om hjälp.

  • pelle-surf

    Medlem
    4 oktober, 2012 vid 20:10

    Har läst dina tidigare tips,trixs och säkerhets beskrivningar och jag tycker att du beskriver och illustrerar på ett mycket pedagogiskt och lättbegripligt sätt. Det skulle vara bra om man kunde samla denna och även tidigare ( och kommande, förhoppningsvis ) guider som du skrivit, så att dom blir lätta att hitta, särskilt viktigt med det som berör säkerhet.
    Tydligen lär vissa skolor ut att man ska launcha med fullt dragen depower, är det att föredra ? Jag tycker att man förlorar mycket av “känslan” i kiten med dragen depower och dessutom bör man väl behöva ha kiten djupare i powerzone med dragen dp, vilket även borde vara en risk om något går fel. Är det nödvändigt att dra dp för att kunna launcha, så känns det som att, om man är nybörjare, inte ge sig ut då man är överriggad.

  • regfellow

    Medlem
    5 oktober, 2012 vid 17:57

    Full depower är överdrivet. Det har ju med hur mycket det blåser med. Med för mycket depower uppträder Draken konstigt och blir svårstyrd. Ta reda på windrange på draken för din vikt och ta reda på hur mycket det blåser. Om du har en 12a, väger 80 kg och det blåser 9 m/s så bör man dra ganska mycket depower. Om det blåser 7.5 m/s behöver man bara dra lite. Blåser det 10 m/s bör man dra full, dock skall man inte gå ut i 10 m/s förrens man har bra koll på draken och sin egen förmåga och inte är nybörjare längre.

  • blizzy

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 12:15
    pelle surf;700426 wrote:
    Det skulle vara bra om man kunde samla denna och även tidigare ( och kommande, förhoppningsvis ) guider som du skrivit, så att dom blir lätta att hitta,

    Be moderator att klistra tråden (eller bara länken) i Konfen Kitesurfing, så lär många se den.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Lär dig launcha som ett proffs!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.