Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Lära sig surfa med äldre longboard

  • Lära sig surfa med äldre longboard

    Publicerad av skylon på 9 augusti, 2019 vid 14:47

    Hej!
    Köpte en F2 lightning för ett tag sen då jag vill lära mig surfa. Vart på 2 dagars kurs i hagapark innan och det gick bra, planade, fixade slag och allt flöt på fint. Testade longboarden, en hel dag. Surfade ett par meter max 2 ggr på brädan, tappade balansen hela tiden, ett fel steg och sidan på brädan grävde ner sig i vattnet varpå jag tappar balansen, seglet tungt och jag fick aldrig nån känsla i seglet, antingen inget eller för mycket kraft i det. Inte alls som när jag körde med skolbrädan och deras segel. Är ett gammalt segel, F2 fun, freeride tror jag, 6.4 kvm. Ska testa ett par ggr till men frågan är om ett nytt segel är bättre, eller om jag ska satsa på en kona one istället som nybörjare?
    Mvh
    Marcus

    jlhp svarade 3 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • robin

    Medlem
    9 augusti, 2019 vid 18:45

    Gamla longboards är smala och mycket rankare än moderna nybörjarbrädor. Men nog går det att lära sig på dem, det har de flesta gjort.
    Tryck fram (ner) centerbordet så mycket som möjligt, det skapar mycket stabilitet i sidled.
    Gällande seglet så är det nog större och därmed tyngre än skolseglet du hyrde. Att det är allt eller inget i känslan låter däremot lite konstigt. Kan du rigga det och posta en bild på hur det ser ut så kan vi avgöra om du behöver trimma det lite annorlunda. Mest sannolikt har du för lite nedhal, det är mycket vanligt.

    • Detta svar ändrades 4 år, 8 månader sedan av  robin.
  • skylon

    Medlem
    10 augusti, 2019 vid 11:50

    Okej, jag får öva upp balansen och vänja mig vid brädan helt enkelt. Ska ta en bild på riggningen när jag är ute nästa gång. Ska tänka på att spänna seglet hårdare också. Tack för tipset!
    Mvh
    Marcus

  • jlhp

    Medlem
    16 september, 2019 vid 05:22

    Hur går det för dig med surfandet?

    Hoppas det går bra. Var ett tag sen jag var inne på forumet. Kloka och bra synpunkter från Robin tycker jag.

    Visst är moderna korta och breda nybörjarbrädor stabilare i sidled och de svänger snabbt och lätt, men äldre brädor har också sina fördelar tycker jag, och så svårt som du beskriver borde det ändå inte vara. Låter som att centerbordet saknas och att seglet behöver trimmas om.

    Två viktiga frågor är var du bor och vart du vill med din surfing? De flesta normala surfare (inga normala människor håller på med surfing ;-), åtminstone inte sen tidigt 80-tal innan småbrädesseglingen tog över) är helt fokuserade på planing till varje pris, vilket jag tycker är synd eftersom man missar så många seglingsdagar. Om man jämför med bilismen så är det ungefär som att ta bort all vardagsbilism och enbart behålla rally och racing. Häftigt javisst, och inget fel i sig, men så oerhört begränsat. Jag är numera storligen förundrad över att den lilla marginaldelen av vindsurfing blev det hela. Däremot är det inte ett dugg konstigt att antalet vindsurfare krympt till någon promille av vad det en gång var.

    För att utvecklas som surfare pratar man om TOW, time on water. Det är något man verkligen får med longboard. Med en sup-paddel också så kan du bokstavligen vara på vattnet alla isfria dagar. Jag är väl för dålig för att märka mer än en liten skillnad, men min kompis märker stor skillnad på vågseglingen sen vi började segla longboard.

    Den stora upptäckten för min del var insikten att det ena inte utesluter det andra utan tvärtom kompletterar en longboard och en vågbräda varandra perfekt. I mitt fall utgörs longboarden av rundbottnade så kallade Division II brädor, de är inget för nybörjare men vill ändå nämna att det existerar en fortsättning på longboardseglandet. Känslan att segla D2 är i mitt tycke fantastisk på flera sätt. Inte minst för att de alltid levererar (i alla fall upp till cirka 10-12 m/s). I 1-2 m/s har man fin segling, när man railar i 3-4 m/s blir det magiskt (känslan påminner mig om en bottom turn på en helt slät våg, fast med skillnaden att det aldrig tar slut…), från 7-8 m/s är det rock’n’roll på riktigt. Dessutom kan man ta sig någonstans, Jono Dunnet har nyligen seglat genom Europa, från Ryssland vid norska gränsen till Ryssland i Svarta havet på en longboard, det vore otänkbart på en småbräda.

    Lycka till!

    • Detta svar ändrades 4 år, 7 månader sedan av  jlhp.
  • skylon

    Medlem
    25 september, 2019 vid 15:37

    Tjena!
    Well första gången gick helt åt skogen. Men tror det beror på att det blåste så pass mycket och som ni sa om seglet. Hade inte nog med nedhalning. Bommen var inte helt utfälld så där vart det inget spänn i seglet där heller. Trillade och bröt ena tån ^^. Nu en månad senare testade jag igen och spände allt rejält, blåste kanske 4-5 ms, perfekt. Vilket glid, kryssade fram och tillbaka. Lyckades styra vart jag ville så ingen walk of shame vilket var nice, kunde dock inte komma i strapsen utan att trilla i men det kommer nog. Ska ut igen nu på söndag och en snubbe som har hållit på i många år skulle visa mig lite tips. Dock så tycker jag glasfibermasten och det gamla seglet känns fruktansvärt tungt, så kanske blir att byta det senare. Men det går framåt iaf 🙂 det jag vill är väl först och främst är att kunna segla långt, kryssa fram i sundet hade vart guld. Sen kanske man köper en shortboard senare för de dagar det blåser mycket.
    Satsar på att dra ut när det inte blåser så mycket nu i början med F2’n , bor i kalmar och åker alltid till haga park.
    Ha det gott!

  • jlhp

    Medlem
    5 oktober, 2019 vid 19:36

    Gott mos, och god seglingslycka i framtiden!

  • skylon

    Medlem
    1 januari, 2020 vid 13:00

    Hej igen!
    Vart ute ganska mycket i höst och lyckats med att jippa ett par ggr iaf, beach start funkar hyfsat. Vågar dock inte åka för långt från stranden än 🙂
    Vart ute idag för första gången i 10 m/s med longboarden, brottades mest med seglet, men fick ett par fina runs. Dock så hade jag enorma problem med att själva brädan la sig i vindriktningen, upp i vind så att säga. Ibland åkte jag med bredsidan först ^^
    Finns det något knep för att får brädan att inte vända upp i vind? Hade inte det problemet i svag vind.
    Får lite extra pengar i april och står i valet mellan en nybörjarbräda typ starboard go,jp explorer eller liknande eller ett nytt kona segel för longboarden, vad tror ni? Jag är inte speciellt bra så kanske bättre med nått mer stabilare. Eller bara slå till på en starboard kode freewave istället och harva med den när det blåser mycket 🙂

    Ha det gott allihop och gott nytt år!

  • jlhp

    Medlem
    3 februari, 2020 vid 12:37

    Hmm, jag kan för lite för att kunna ge några bestämda råd angående problemet att få ner brädan i vind i hårdare vind men jag har råkat ut för något liknande ibland. Upplever för egen del att det mycket är en teknik/övningsfråga. Stor fena hjälper, tror jag.

    Angående utrustning så tycker jag att en långbräda och en lagom stor/liten kortbräda blir en bra kombination. Det är rätt häftigt att köra långbräda i lite tuffare förhållanden tycker jag, men det är ju en personlig sak vad man har för böjelser…

    Du har förresten PM också.

    Mvh

  • voltaire

    Medlem
    3 februari, 2020 vid 17:15

    Tjena Marcus! Tänker att jag kan dela med mig lite av min egen upplevelse av att lära sig den här extremt svåra, extremt roliga sport!

    2014 så började jag liksom du på en long board. Jag köpte en begagnad Kona One och lärde mig grunderna på den. Känner igen mig i att brädhelvetet lägger sig mot vinden 🙂 Men så fort jag började känna mig rimligt komfortabel och började plana lite smått tyckte jag brädan kändes väldigt stor och klumpig. Dessutom att kånka runt med den var ju ett träningspass i sig. Efter mycket snack med Surfspot så blev det 2015 en Starboard Carve 141. Det blev för mig en enormt rolig upplevelse! Gick upp i plan bekymmersfritt och var trots sin stora skillnad i volym, enklare att vända på.

    Två år senare 2017, kompletterade jag med en Starboard Kode Freewave 109L som “liten” bräda. Det jag kan skicka med är att det ett väldigt stort steg från longboard till en Kode Freewave och inget jag skulle rekommendera.

    Sen som andra skriver, smaken är som baken. Longboard har absolut sin charm, men vill du lära dig att stå planandes i stropparna (och känna världens bästa rus) så tycker jag definitivt du ska satsa på en modern Freeride runt 120-140L som nästa steg.

    Allt gott,
    JV

  • skylon

    Medlem
    3 februari, 2020 vid 17:50

    Tack för inlägget!
    Kul att höra att det inte bara är jag som har har problem med att raceboarden lägger sig upp i vind 🙂
    Kollat på gamla klipp och ser ut som att de nästan står bredvid masten när de ska bära iväg mot vinden. Jag har stått alldeles för långt bak så brädan vänder upp i vind direkt pga det tror jag. Får testa det nästa gång. Plus att jag måste skaffa mig ett nytt segel. Men blir sugen på att köpa en 140 l freeride, och byta ibland så man inte blir galen när det inte funkar för mig i hög vind. Dock ska longboarden tämjas tillslut, nästa steg blir nytt segel, lutar åt ett speedfreak HSM sen efter det en carve eller GO.
    Ha det gott! 🙂

  • jlhp

    Medlem
    31 mars, 2020 vid 12:34

    Några exempel på långboard och hårdvind. Det är kul att pressa gränsen uppåt. Här någon som kan segla (Curro Manchon) och 9,5 i 12-13 m/s.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 4 år sedan av  jlhp.
  • skylon

    Medlem
    30 april, 2020 vid 06:03

    Inspirerande bilder. Där är man inte riktigt än 🙂
    Det går bättre nu, lyckas plana och 7-8 ms funkar nu. Största problemet var att jag stod för långt bak på brädan. Så nu blev det att fixa ny rigg, aeron bom, HSM speedfreak 8.5, HSM mast. Ska bli riktigt nice att testa skillnaden mot den gamla riggen. Ha det gott!

    • Detta svar ändrades 3 år, 12 månader sedan av  skylon.
  • jlhp

    Medlem
    26 maj, 2020 vid 12:34

    Gott!
    Lycka till, nästan hela säsongen är ju kvar… 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Lära sig surfa med äldre longboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.