Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lära sig vattenstart

  • Lära sig vattenstart

    Publicerad av drposse på 9 april, 2003 vid 20:18

    Håller på och lär mig vattenstart, men innan jag hinner få upp bakfoten på brädan vill aktern vridas ifrån mig. What am i doing wrong? Har även problem att få upp seglet när jag har det över huvudet, trycks när i sjön och håller på att dö i förtid. Hjälp mig så får du glass när du kommer till himlen!

    jfk svarade 21 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 april, 2003 vid 20:36

    Vattenstart är rätt kämpigt att lära sig. För att inte seglet ska trycka ner dig måste du ha få drag i det så att det i stället drar dig upp, man kan få “upp” draget genom några pumptag. När du har drag i seglet o någorlunda kontroll kan du även rikta brädan en aning mot vind genom att styra med riggen/ bommen, du drar alltså brädan rätt med hjälp av bommen (känner igen problemet). Sen försöker du slänga upp bakfoten långt fram, mellan stropparna. Detta kommer du fixa, det jävliga är sen att få grejerna i rätt position när du simmar bland vågorna på djupt vatten… JAg har satt några stycken men säker är man ju inte..Börja öva där du bottnar..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 april, 2003 vid 20:40

    det där med att dra brädan mot vind var nog inte så bra tips, längs med eller kanske en aning MED vind är nog bättre…Men du styr brädan rätt med bommen..!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 april, 2003 vid 20:44

    Hmm kom just på varför aktern glider ifrån dig.. du ska sträva efter att få kraften rätt ner i brädan, så du inte trycker den ifrån dig.Sen kliver man på mer bakifrån snarare än från sidan, så motverkar du att aktern gkår åt sidan! Nu ska jag sluta jiddra!

  • ola_p

    Medlem
    9 april, 2003 vid 20:46

    Inte för att vara elak, men förmodligen ganska mkt… blush.gif
    Viktigast e att man inte hastar…
    Se till så att du kan styra grejorna med seglet. Alltså genom att skota in ut etc. träna där du bottnar ngtsånär. Se till att ALLTID ANVÄNDA RAKA ARMAR, ALLTID!!!! annars kommer du garanterat misslyckas.
    Viktigt också att titta mot mastfoten, in med huvudet under bommen. Ta det långsamt, seglet skall vara helt upprätt innan du är uppe ur vattnet. detta är också bland det viktigaste, att INTE HA BRÅTTOM! Låt främre benet släpa i vattnet tills du har kommit igång å segla. BÖJDA KNÄN, LÅG TYGNDPUNKT, annars kommer inte seglet att kunna dra upp dig hur mkt det än blåser (ehm.. iaf medans du fortfarande kan segla). Se också till att komma upp mer eller mindre bakifrån..

    Några nyckelpunkter, säkert glömt ngt men… Det SKA kännas “fel” i börja, annars gör man fel… tongue.gif

    Lycka till! grin.gif

  • jfk

    Medlem
    12 april, 2003 vid 10:38

    Lärde mig vattenstart hyfsat förra sommaren. En sak som jag kom underfund med var att jag ofta var ute i för svag vind (man ville ju så gärna surfa) och det var på gränsen för att det skulle gå att vattenstarta (man fick vänta på byar). Då tryter både orken och humöret ganska fort. Var gärna en aning överriggad när du tränar vattenstart. En annan sak att testa kan vara att göra “bodydrags” att liksom låta seglet släpa med en en bit för att hitta “dragläget”, testa där det är grunt och hoppa upp med seglet och låt dig släpas en bit. Några tips från en oerfaren surfare, det funkade för mig!

    Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lära sig vattenstart

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.