Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läran om vindar och moln

  • Läran om vindar och moln

    Publicerad av tedan på 15 maj, 2001 vid 19:33

    När man sitter i skolan och inte kan fa ur vindsurfing ur skallen samtidigt som
    träden utanför inte rör sig ett dugg sa tänkte jag passa pa att bli
    “hobby”meterolog. Det borde finnas mängder med böcker om san’t men enklast är
    nog ända om det finns hemsidor som förklarar diverse begrepp.

    Ni alla minns väl dagen för ett par veckor sedan da de flesta meterologer lade
    ut felaktiga prognose för den kommande dagen, dvs att det skulle bli 4-6m/s.
    Den dagen observerade jag att det fanns langa utdragna moln med krokar pa
    ändarna(fjädermoln om jag inte minns fel. Dessa moln tyder pa stora förändringar
    i atmosfären om mitt minne inte sviker mig. Sa jag sa mest pa skämt till surfpolarn,
    “det kommer blasa fett i morgon, kolla himlen!” sedan kom vi in pa
    en djup diskussion om hurvida det skulle blasa eller inte.
    Hur som helst, kom man hem och skulle kolla vädret och det visade sig vara tvärnit!
    Ingen vind i morgon sa man vart ju deprimerad för det och gick och tröstade sig med att läsa
    lite surftidningar istället. Dagen efter ser man att det börjar ga mer och mer
    gäss pa vattnet. Det hela slutade som ni alla vet med att det blaste 12-14m/s och alla var shockglada för detta.

    Sa man börjar väl undra om man skall lita enbart pa prognoser eller pa sig själv.
    Bäst e väl ända en kombination av bada. Men som sagt jag är bara en rookie inom
    meterologsvängarna sa jag har lite att göra.

    Villka hemsidor kan hjälpa en att bli hobbymeteorolog?

    MolnGuru Tedan

    anonym-anvandare svarade 23 år sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • krille

    Medlem
    16 maj, 2001 vid 05:35

    Det du säger stämmer precis, kolla på http://www.smhi.se/kund_t/moln/home.htm
    Om man nu skall tro på dom, men nåt på deras hemsida borde vara sant…….:-)
    /Krille

  • jupu

    Medlem
    16 maj, 2001 vid 06:47

    Jep, man kan göra observationer med några titt ut genom fönstret, göra analys och komma till vissa slutsatser. Håller för stora system men för mindre happenings har du inga möjligheter att “läsa grodor”. Sjöbris, temperaturzoners växlingar eller sk. kalla burstar har du inga möjligheter att gissa dig fram till utan kalkyldata. Problematiken med prognoser är just den att även meteorogerna kan inte säga hur vinden kommer att komma till ytan, hur luftlagren kommer att agera och exakt var det kommer att hända. Ett bra exempel från igår: Varken ICM, Nogaps, eller HALO gav ungefär 0 m/s hit. Meteorologiska institutet gav också 0-3 m/s från varierande riktning. Under dagen var det faktiskt 0-2 m/s och klar himmel. Och på kvällen var det 3 timmar 7-9 m/s på en insjö 120 km från kusten där det blåste ingenting. Fint.

    http://www.jupu.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 maj, 2001 vid 19:17

    VIll du lära dig allt om väder å vind så skall du skaffa Lage Larssons (kappseglande metrolog med bl.a. whitbread bakom sig)kompendium som han skrivit speciellt för seglare, där står allt av intresse. Finns hos svenska seglarförbundet (http://www.ssf.se)

    Hade gott /Emil

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läran om vindar och moln

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.