Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Larm till bussen?

  • Larm till bussen?

    Publicerad av mag på 9 februari, 2005 vid 22:10

    Jag har haft ett inbrott per år i min buss på gatan i stan. Som vanligt skulle de ha tag på nån telefon, radio eller pengar och eftersom detta inte fanns i bussen så snodde inget överhuvudtaget!

    Nu har dock jag tröttnat på självrisker och glas-splitter. Vilket larm rekommenderar ni? Min 96a VW har startspärr i nyckeln så jag antar att jag endast behöver inbrottslarm.

    Biltemas har nämnt tidigare men jag kan tänka mig att betala lite mer för ett bättre larm om det behövs.

    Tacksam för hjälp!
    /Magnus

    mag svarade 19 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 februari, 2005 vid 01:25

    Någon som vet om ett mobilt uppringningssystem är dyrt? Alltså en liten låda som registrerar intrång o ringer upp ens mobil.
    Skulle vara grymt bra…eller ja, frustrerande om man inte ens är i samma stad…
    Annars så är väl en något mindre version av “Hesa Fredrik” en god idé! Ska jag lätt installera i min kommande surfmobil.
    Kör hårt.
    /David

  • johan_m

    Medlem
    10 februari, 2005 vid 15:36

    Kolla vad originallarm kostar, behöver inte kosta mer än ett par tusenlappar plus montering.

    //johan

  • getwet

    Medlem
    11 februari, 2005 vid 08:44

    Försäkringsbolagens villkor (en del, inte alla) säger att man slipper självrisken på stöldmomentet vid godkänt monterat larm i funktion.
    Om då Biltemas är godkänt så duger den gott anser jag eftersom du då slipper självrisken. Man ska inte ha allt för mycket övertro på ett larm att man då slipper inbrott……Arbetade tidigare i förs.branschen och man kunde från branschen inte märka någon större skillnad på “smash and grab” brotten. Däremot på bilar med immobilizer (på ett bra larm är det med, numera är immob. monterat på nästan alla nya bilar) sjönk antalet stulna bilar radikalt.

    Så glassplitter lär du nog få ändå om du lämnar värdesaker eller annat mys för en tjuv oavsett om du larmar eller ej. Självrisken däremot är ett större argument för ett larm under förutsättning att det är godkänt. Så varför inte biltemas om den är godkänd?

  • surferic

    Medlem
    14 februari, 2005 vid 17:31

    Hade ett Biltema larm i min gamla Baywindow. Det funkade bra, avskräckte väl förhoppningsvis nån snorunge eller pundare, lät förfärligt illa, väckte hela kvarteret när man glömde larma av.

    I arvtagaren, min T4 -98 har jag installerat ett nytt Defa larm.

  • drakglenn

    Medlem
    16 februari, 2005 vid 10:29

    Som gamal extra knäckande larminstallatör….. wink.gif

    skulle jag nog rekomendera larm med rörelsedetetektor (t.ex. DEFA), det som ett komlement till glaskross, med rörelsedetektor går larmet sålänge någon befinner sig i bilen till skillnad från larm med glaskross som tystnar efter någon minut och det är fritt fram för tjuven som då komma tillbaka och klättra in igenom den förbrukade rutan utan att larmet går igen…

    Det finns även sökare med par hundra meters räckvidd att koppla till, har nog en om du vill köpa.

    //Glenn

  • mag

    Medlem
    16 februari, 2005 vid 11:23

    Tack för tipset!
    Defa låter bättre, speciellt som det är rutor runt hela min Transporter. Även om jag funderat på att spika igen ett par av dem så återstår många fönster. Ska kolla upp detta närmare efter påsk, bussen är avställd 15 mil hemifrån just nu nämligen.
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Larm till bussen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.