Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Las Playitas, Fuerte, slutet november – Vindsurf?

  • Las Playitas, Fuerte, slutet november – Vindsurf?

    Publicerad av klas-tss på 6 november, 2011 vid 08:05

    Skrivs mycket om Fuerte men har inte hittat något om Las Playitas i någon tråd.
    Har givetvis inga förväntningar på säkerhet i vind då det är november!

    Någon som har varit på Las Playitas (Apollos träningshotell) och vindsurfat. På flera platser har jag sett text om både vågsurfing och vindsurfing på den stranden, Surfers ska ha nåt samarbete och det ska finnas uthyrning, men enda bilderna jag har hittat har varit på gamla trekantssegel.. och ingen bra hemsida..
    Dem skriver dessutom att man kan vågsurfa där, men jag har inte hört talas om vågor på sydostsidan tidigare, då ska man väl vara på nord eller västra sidan typ Corralejo.

    Givetvis kan man åka till Sotavento som bara ska vara några mil bort, eller vågsurf till nordkusten, men det vore bra om det fanns tillgängligt på plats.

    Tjejen ska träna triathlon där och lockade med vindsurfing för mig så resan är bokad, samma vecka som Göteborgsvarvet har träningsläger där så om inte annat får jag väl springa en massa..

    Tack, Klas

    klas-tss svarade 11 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • marden

    Medlem
    6 november, 2011 vid 12:22

    jag var där en vecka i slutet av april då det förmodligen är mer stadiga vindar från nv? så den vind som hitta dit snurrade rejält mellan bergen..
    tipset blir att hyra en bil och åka till rätt strand om du vill hyra moderna grejer och få fin surf..
    men trots det fick jag kanske mitt livs bästa freeride session på playitas , hyrde tyskens minsta bräda ca 100-115L ? och ett nasih 5,7 med nått år på nacken ,lyckades guppa genom vindhålen men fick min belöning när jag kom ut på havet och kunde ligga o bränna i halvmast höga dyningar i kilometer långa ben och fullt med flygfisk som leksällskap:)
    iofs kom jag inte tillbaks in till stranden för om jag lyckasdes komma igenom ett vindhål på väg in kom nästa by i rakfrånlandsvind så när tysken ville hem för kvällen åkte han ut me gummibåten o körde in mig .
    det var nog inte det smartaste jag gjort upplyste tysken mig om att köra ut 5km mot afrika för jag försvann ur hans kikare ibland och skulle nog fått simma till afrika om tex mastfoten gått av

    annars var anläggning fin o barnvänlig ,löpningen kan nog vara fin fast väldigt kuperad så det kanske mer liknar bergsvandring eller det kanske är asfalt du ska nöta?
    lvg-cyklarna höll ok klass så jag tycker du ska hyra en sån någon dag o leka lite tour the france i bergen. mtb cykling suger nog tror jag.fina simbasänger tenninsbanor o gym
    stranden halvgrov lavasand

  • klas-tss

    Medlem
    6 november, 2011 vid 17:05

    Tack Mården! Bra förklarande svar, precis vad jag behövde. Det blir till att planera in Sotavento istället om jag ska surfa eller en vågsurf tur till nordkusten.
    Låter som ett bra ställe annars, blir nog mycket löpning och simning. Ska kolla upp lvg cyklingen.
    //Klas

  • carlito74

    Medlem
    6 november, 2011 vid 17:35

    Har bara varit i Sotavento under högsäsong (juli/aug) så kan inte uttala mig om de faktiska vindförhållandena resten av året (statistiken är ju inte jättegynnsam så här års). Under den vecka jag var där var det osurfbart sammanlagt 5 timmar en förmiddag. Vi åkte då och kollade in vågsurfet i den lilla byn La Pared, som ligger på andra sidan ön, typ en 30 min bilfärd NV från Sotavento. Hyfsat stora dyningar som rullade in, säkert ett 30-tal vågsurfare i vattnet. Där fanns även ett antal uthyrare om jag inte minns fel. Du hittar orten “Pared” på Google Maps strax NV om Sotavento. Kan vara värt kolla in som närmare alternativ till nordkusten.

  • mikaels

    Medlem
    8 november, 2011 vid 18:13
    Mården;674872 wrote:
    …epic tale…

    Hehe, cool story, men som tysken sa, kanske inte så listigt. Lät lite läbbigt att vara 5 km bort från ön i frånlnadsvind…

    Skulle varit alltför chicken själv 😉

  • marden

    Medlem
    8 november, 2011 vid 19:50

    Nja,det var mer halvvind ute på havet fast viken är omgärdad av höga berg så där inne snurrar vinden åt alla håll …

  • surfgurux

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 16:01

    Ahhh, bra topic, då jag tänkte kombinera Simläger i Februari med Surf…men de verkar ju vara kört då meao, men bra, då vet man Las Playitas inte funkar 🙂

  • pripps

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 19:27

    Min fru försöker locka med att man kan kajta där ! Det ser ju inte så bra efter vad jag förstår lr ?
    /Tommy

  • surfgurux

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 19:51

    Jag kan ha fel (försökte hitta igen) men tror jag läst, på Playitas hemsida att dom har Kite kurser där ??, det behöver ju iofs inte innebära det är bra vind iofs 😉

  • klas-tss

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 21:25

    Ni man glömma vind eller Kite surfing där! Las Playitas bukten är en av de få osurfbara bukterna på hela Fuerte.. Det var en jättebra resa ut träningssynpunkt, sambon som var där för Triathlon träning var väldigt nöjd. Jag tyckte gym och löpträningsmöjligheterna var bra. Massor av träningspass varje dag att välja på. Hotellet var helt ok och maten var bra om än något enformig efter en vecka. Jag åkte lokalbussar till Sotavento en dag och tittade på vind och Kite. Såg väldigt fint ut. Bra strand, stort surfcenter med ny utrustning. Har sagt till tjejen att vi kan åka i år igen, men då hyr jag bil och tar med vågsurfbrädan eller hyr vindsurf i Sotavento varje dag.

    Sent from my iPhone using Tapatalk

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Las Playitas, Fuerte, slutet november – Vindsurf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.