Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Låsa fast grejerna på biltaket ??

  • Låsa fast grejerna på biltaket ??

    Publicerad av daha på 3 juni, 2004 vid 20:43

    Är det någon som har bra tips på ett smart sätt att låsa fast grejerna på räcket. (Räcket är låst på taket)
    Det tar massa frusterande tid att åka hem efter jobbet för och packa prylarna, i stället för att åka direkt till vattnet.

    Har två brädor med bommar ovanpå och två master brevid som normalpackning.

    Har funderat på att dra en vajer genom fenskruvshålet, men det skulle bli en väldigt klen vajer eftersom man behövder en ögla i änden för typ ett hänglås eller så.

    Är säker på att någon redan har löst problemet……

    Tacksam för lite hjälp.
    // David

    skarabe svarade 19 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • styret

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 20:44

    det finns ju några grejer att låsa i mastkassetten som man set kan peta igenom en vajer genom. vet itne vart man köper dom dock.

  • herodude

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 21:29

    sp har fen lås alltså nån slags grejj du låer fast brädan genom fenlåset med…

  • styret

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 06:45

    hehe jag menade fenkassetten… hehe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 07:04

    Vad fan är du inne och svarar på alla inlägg.
    Skaffa dig riktiga vänner och en kvinna så slipper du
    sitta här och tjafsa dygnet runt

  • styret

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 07:13

    hejhej

  • mattap

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 07:38

    jag får in segel/bom/mast i kärran, fällbart framsäte. När jag kliver ur slänger jag in brädan från taket i bilen! Kan ha den i bilen när jag kör åxå men då blir sikten rätt kass!

  • drakglenn

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 08:57

    Tja får väll dra ett strå till stacken:)

    Jag antar att du inte har en kombi, annars hade du väl slängt in prylarna i bilen.

    Skit i öglan, ta en tjock vajer (typ 6mm), dra den igenom fenskruv hålet & resten av prylarna, öppna en dörr på bilen knyt fast vajern på insidan bilen t.ex ett ben till förarstolen kläm försitigt igen dörren (kläm vajen i dörren) och låsbilen, vips är prylarna fast smile.gif.

    Jag drog en kabel igenom prylarna och kopplade den till billarmet, kändes trygt när man var ute & surfade.

    //Glenn – som kom på denna ide inför en Danmarks resa.

  • goingbananas

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 11:26

    Precis den frågeställningen hade jag när jag gjorde mitt examensprojekt, som utvecklingsingenjör.

    Jag har FAKTISKT världens första fungerande prototyp till en fungerande lösning. Separat lås för 1-3 brädor, samt mastlås/bomlås. Den blev hyllad med pompa och ståt av gamla surf rävar.

    Mitt kostade 16000:- att göra, men det var inte med mina pengar så jag e lika glad för det.

    Tyvärr har jag legat på latsidan, och inte krängt vidare idén till Thule eller Montblanc, men efterfrågan finns/kommer alltid att finnas. Så håll till tåls, den kanske kommer en vacker dag.

    I sådana fall kommer den att kosta runt tusingen, och vara låsbar och underlätta av/på lastning.

    Har faktiskt dundrat runt hela vintern med grejerna på bilen för att se hur det påverkat gummi,plast osv, med mkt bra resultat.

    Om det e nån som vill köpa projektet och driva det vidare får ni väl höra av er…

  • skarabe

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 12:22

    Kan du inte dela med dig hur du gjorde, kanske t.o.m med lite bilder? Jag tror nog inte någon kommer att lägga upp 16.000 pix för att plagiera. Du behöver inte avslöja alla hemligheter – bara så att man kan se hur du löst det på taket..

  • daha

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 12:43

    Tackar för förslagen!!

    Fastnade för Glens oglamorösa men otroligt smidiga lösning i sin enkelhet.
    -Dax att glida ner till järnaffären…..

    – Jo, jag har en kombi (ganska stor ocskå) men det är alltid massa annat skräp och människor som skall med.
    Dessutom är min Sambos 150 liters E-motion i största laget även för kombin. (min egen 130 liters rrd är ju inte heller så liten.)

    -Har ni erfarenhet av vad försäkringsbolaget säger/kräver efter att man blivit av med saker från taket??

    //David

  • goingbananas

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 13:06

    Bilder ligger på hemdatorn…Men jag har gjort en kladd som du kan titta på…hhrrm, min farfar hjälpte mig rita…

    Jag kan förklara så “målande” jag kan däremot:

    Brädorna spänns fast mot takräcket ungefär som när man åker bergochdalbana och drar åt sig den där säkerhetsgrejen man har i knät. Alltså en vadderad böjd arm som ska trycka brädorna mot taket. Jag använde ett gummi som har mkt hög friktion(1500:-Kvm), men det går nog bra med nästan vad som helst(bara det har friktion). Om man ska slöjda hemma kan man gå till biltema och köpa ett lås som har en låscylinder som åker ut om man låser den, kostar 16.50, och med hjälp av denna låsa armen i nerfällt läge. Nu hade jag i och för sig det där supergummit som gjorde allt jobb, men…
    2 stycken som sitter diagonalt mot varandra, på var sin sida av brädan.

    Mastlåset funkar som ett moderniserat skidlås(Biltema),som är kortat och förstärkt med friktionsgummi innuti, klockrent. Jag koncentrerade mig mest på att ha ett mastlås för en mast(2del)men den kan göras efter smak och tycke så att man kan få dit bommar och fler master. Syns på bilden uppe till höger.

    En kille sa faktiskt att han hade provat att köra med en bräda upp och ner på på takräcket, ofastspänd (djärv kille). Vid 70 blås hade den kanat av och fart i backen, och då var det en vågbräda från 98:a så det var ingen pråm.

    Eller så kilar du bara in på Clas Ohlsson eller Biltema och tjackar dig två spännband och drar fast skiten med.

  • skarabe

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 13:29

    Najs!
    Grymma bilder! Paint? Spännband är OK, men saknar tyvärr två inte helt oviktiga egenskaper -> Snabbt och låsbart. Snabbheten är bra till att, förutom att komma iväg fort till surfet, spänna fast brädorna när man är ensam och det blåser apa runt bilen. Vet inte hur många gånger jag svurit pga att brädan håller på att flyga iväg när man ska spänna fast den. Har man ett par brädor utan bag så är det inte lätt om vinden ligger på..

  • goingbananas

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 14:00

    Det är ju det där snabba och låsbara som är guld värt. Som du ser på bilden är det alltså bara att lägga brädan/brädorna och dra ner armen, så hålls dom fast. Chipp chopp,bara att dra iväg, och du kan stanna på vägen och köpa den där kalla flaskan porlande rent vatten som du drömt om i 3 timmar, utan att se ut som en påtänd dykare när du står där nervöst och tittar ut genom fönstret i affärn.

    Det roliga är att det inte har legat någon utveckling i det här området, och det finns inga patent, så marknaden är öppen för både hempularn och storföretaget.

    De företagsjättarna jag pratat med säger att det inte går att ta fram såna här saker som är låsbara…suck me sideways, säger jag. Jag svängde till och med surfersparadise och snackade med dom, och skulle jag slöjda själv hemma i garaget och spotta fram brädlåset så skulle dom utan tvekan köpa in det…folk skriker efter enklare saker.

  • krullo

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 16:27

    Vill inte vara glädjedödare för dig Goingbananas, men Volvo säljer numera hållare för (en) vindsurfingbräda. Har inte sett den färdiga varianten, men såg prototypen för några år sedan. Utvecklat av en vindsurfare på tillbehörsutvecklingen på Volvo PV. Såg mycket praktiskt ut. Vet iofs inte om den passar på andra bilar än Volvo V50, men jag skall försöka ta en titt inom det närmaste och kan återkomma med info.

  • skarabe

    Medlem
    7 juni, 2004 vid 09:28

    Thule har färdiga lösningar för surf. Problemet med deras lösning är att jag har mer än en bräda, vilket Goingbananas lösning kanske skulle adressera. Kolla in Thules hemsida.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Låsa fast grejerna på biltaket ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.