Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Låset Fituna

  • Låset Fituna

    Publicerad av Frezzie72 på 7 augusti, 2015 vid 19:02

    Jag har märkt ett flertalgånger att när man 🔐låst kodlåset så har man bara ändrat en siffra på koden, vilket gör att det inte är speciellt svårt för 👻nyfikna att få upp 🔓låset. Så mitt tips är att vi skaffar ett rejält 🔒lås och att alla i fortsättningen ser till att snurra till siffrorna 🔢ordentligt vilket gör att det blir svårt att lista ut koden 😎.

    henryk svarade 8 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • electric

    Medlem
    7 augusti, 2015 vid 20:00

    @Fredde G 734936 wrote:

    Jag har märkt ett flertalgånger att när man 🔐låst kodlåset så har man bara ändrat en siffra på koden, vilket gör att det inte är speciellt svårt för 👻nyfikna att få upp 🔓låset. Så mitt tips är att vi skaffar ett rejält 🔒lås och att alla i fortsättningen ser till att snurra till siffrorna 🔢ordentligt vilket gör att det blir svårt att lista ut koden 😎.

    Ja, jag har också flera gånger reagerat på att bara en siffra har ändrats och att det därmed bör vara enkelt att lista ut koden t ex genom att fotografera låset ett antal gånger och se vilka siffror som förekommer mest frekvent. Dock har koden oss veterligt aldrig kommit på drift eftersom vi aldrig funnit obehöriga fordon där. Om detta händer så byter vi kod och meddelar den nya till dem som har löst Passerkort Fituna OCH har betalt årets medlemsavgift i klubben. Så det är inte problemet.

    Det bekräftas också av att de som kommit in har gjort det genom att slå sönder/bryta upp låset. Iaf har vi 5 av de 8 gånger (på 4 år) som bommen stått öppen funnit låsdelar,

    Kvaliteten på lås tycks inte spela någon roll. Vi har haft lås för 700 kr (med högsta säkerhetsklass som går att få för kodlås) och klass 6 (500 kr) och klass 5 (250 kr). Alla forceras.

    Inget hindrar den som vill in. Och som någon sa: tur att det inte finns ännu bättre lås för då kanske inkräktarna ger sig på bommen. Och DÅ blir det dyrt!

    Det största problemet är egentligen inte kostnaden för lås, utan risken att det händer fuffens där. Och att det, när bommen står öppen, kan komma in folk som det kan vara svårt att få ut när man väl är där med ett nytt lås. Man kan inte gärna låsa in dem … Jag har själv fått vänta i timmar på att personer som är där för att bada och ha det trevligt behagar avsluta sin picknick och köra ut med sin bil.

    Totalt sett har detta ändå inte varit något stort problem, relaterat till nyttan med Fituna! Ännu känns det som att det är överkomligt. Förra året gick det bara åt ett enda lås … (fast i år redan 3 st. 2012: 1 st. 2013: 3 st). Men om det blir mer? Vi får väl se hur det utvecklar sig.

    /Lars

  • henryk

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 06:58

    Jag har bara ändrat en siffra ibland – när det blåser och man vet att det kommer fler medlemmar efter en, och tyckte nog själv att det var rätt bekvämt att bara ändra en siffra när surfstressen slagit till…
    Sist hem har man förstås inte gjort så. Nu när detta diskuterats på forumet så gäller det ju att snurra på alla :). Googlar jag på tex “bom fituna” kommer jag till den här tråden direkt…
    Man kan ju undra hur viktigt det kan va att komma ned på parkeringen för andra… Vore ju spännande ? med en kamera i grustaget….

  • bjornen

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 08:07

    Jag kollade lite på bommen och funderade om det kanske skulle vara bättre om kåpan över låset skulle vara lite större, gå ner till underkanten på låset? Så blir det svårare med slägga, bultsax mm Den går ju att byta, bara två skruvar och så gör man ett liten öppning på framsidan av denna så man ser vilken kod man vrider. Kanske någon smed skulle kunna fixa eller om det finns att beställa från tillverkaren av bommen? 877679647f7e7fbbcb447910abd22e1b.jpgbc008e339e6958fcb0927793a8859246.jpg

    Mvh Björn

  • electric

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 13:36

    @henryk 734945 wrote:

    … Man kan ju undra hur viktigt det kan va att komma ned på parkeringen för andra… Vore ju spännande ? med en kamera i grustaget….

    Det vore mer spännande med en kamera riktad mot låset för att identifiera marodörerna. Faktum är att det enda “allvarliga” som jag minns har hänt är det demolerade släpet nyligen. I övriga fall tror jag bara det är folk som är sura på att de inte får köra in med bilen för att t ex bada, grilla eller campa. Inte så märkvärdigt alltså, det enda som drabbar oss är att få köpa ett nytt lås samt att åka ut bara för att sätta dit det (och det gäller att göra det snabbt så att inte obehöriga kör in).
    /Lars

    @Bjornen 734947 wrote:

    Jag kollade lite på bommen och funderade om det kanske skulle vara bättre om kåpan över låset skulle vara lite större, gå ner till underkanten på låset? Så blir det svårare med slägga, bultsax mm Den går ju att byta, bara två skruvar och så gör man ett liten öppning på framsidan av denna så man ser vilken kod man vrider. Kanske någon smed skulle kunna fixa eller om det finns att beställa från tillverkaren av bommen?
    Mvh Björn

    Jag tror inte det finns större kåpa som tillbehör, men jag kan kolla med tillverkaren på måndag. Och såklart det som du skriver är enkelt att bygga en själv. Men som jag skrev så tror jag att den som väl tagit sig ända dit ut i avsikt att t ex skrota en bil inte låter sig hindra av det. Får de inte upp låset så är det ju bara att ta fram vinkelskäraren eller skärbrännaren de säkert har med sig. Och då får vi betydligt mer jobb än att fixa ett nytt lås. (Fast det är klart, det hindrar säkert de som bara vill in för att bada.). Men låt oss avvakta och se om låset bryts upp igen för ofta. (Förra året skedde det alltså bara en gång).
    /Lars

  • henryk

    Medlem
    8 augusti, 2015 vid 13:44

    Två solcellsdrivna webkameror då… perfekt underhållning på vindfattiga dagar…. :-). Fast kanske bättre
    att lägga stålarna på väderstationen på ön…. Vi får ut och inspketera på nästa blåsiga dag…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Låset Fituna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.