Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läst i Bilaga Barometern Småland

  • Läst i Bilaga Barometern Småland

    Publicerad av anonym-anvandare på 3 september, 2003 vid 19:59

    http://www.barometern.se/axa/index.html?avdelning_1=123

    Pär Lundgren.

    SURFARE.Pär Lundgren är 17 år gammal. Pärlan, som han är van att kallas, är även surfare. Han bor i Mörbylånga på Öland och spenderar det mesta av sin lediga tid på Haga Park, surfarnas öländska paradis.
    – Att vara surfare handlar mest om bara om att surfa och ha skoj. Att surfa så ofta som möjligt och så mycket man kan. Och det kan ju styra arbetsval och sådant, förklarar Pär som inte har några som helst planer på att flytta ifrån Öland och dess närhet till surfstranden. Men det handlar inte bara om brädan.
    – Förutom surfingen är det mycket socialt också, att man kommer ner och träffar folk på klubben och lär sig nya saker av varandra. De flesta är bara olika människor som gillar att surfa, inga karaktäristiska surfare, berättar han där vi sitter i Ölands Windsurfing Clubs klubbhus, beläget ett tiotal meter från stranden.
    – I vår klubb, ÖWC, är det runt 400 medlemmar och det är en av sveriges största surfklubbar. Det finns inte så många lokala surfare här på Öland men det är väl Öland och Varberg som är de bästa surfställena i Sverige. På somrarna kan det lätt vara 100 personer ute på vattnet en vanlig dag, berättar Pär och fortsätter;
    – Det är lite av en tradition för många att komma hit en vecka eller mer varje år för att surfa. Många har skaffat sig en stuga här för att ha nära till stranden och surfingen.

    Pär är inne på sitt tredje år som surfare, men det finns desto fler som hållit på längre.
    – De riktigt hårda gubbarna här har surfat sedan 1970-talet, då när man hade centerboarden i trä och då när man fortfarande hade centerboard på brädorna, förklarar han och berättar att medelåldern på stranden i somras låg mellan 27 och 65 år.
    – Det är väldigt många medelåldersmän som surfar. Jag tycker det är kul med äldre folk och det brukar även vara pensionärer som kommer ner, menar Pär som alltså tillhör den yngre skalan av de vågbitna. Som de flesta andra sporter är surfingen mansdominerad, men Pär berättar att det hela tiden blir fler och fler tjejer. Däremot har han ingen koll på hur stort surfing är i Sverige, som har runt 45 windsurfing-klubbar.

    Att börja surfa kräver som alla andra sporter ett intresse. Själv så har Pär andra brädsporter att tacka för sitt surf-intresse.
    – Jag har alltid varit intresserad av actionsport, som snowboard och skateboard. En kompis ville sälja en surfbräda och då köpte jag den och sen var jag fast, förklarar han och fortsätter;
    – Om man är brädsportsintresserad och bor på Öland är det konstigt att man inte började surfa tidigare.

    Windsurfing tillhör den yngre generationen sport och fick faktiskt en del av sina rötter från luften.
    – Det var en gubbe runt 1960-1970 som vågsurfade medan hans kompis drakflög. De ville kombinera de båda sporterna och byggde den första windsurfing-brädan, förklarar Pär. 1968 hade de patenterat sin konstruktion som de döpt till windsurfer. Skillnaden mellan vågsurfing och vindsurfing är, förutom detaljerna, seglet.
    – I windsurfing kan du i princip göra allt som du kan göra i vågsurfing och du kan även göra det på vägen ut genom vågen. Det enda du inte kan göra är att köra i vågtunneln eftersom seglet är i vägen. Nu för tiden finns det väldigt många olika grenar av windsurfing, berättar Pär som själv sysslar med freestyle-åkning. Freestyleåkning går ut på att göra trick med sin bräda och sitt segel.

    Som i många andra sporter finns det vissa fördomar om de som utövar dem. Att just surfing är förknippat med öl, folkabussar och uttrycket “dude” har vi mycket att tacka Hollywood för. Men en viss sanning ligger det i generaliseringen.
    – Det är buss som gäller för surfare och då helst en folkabuss. Det beror mest på att man ska få plats med all sin utrustning och så kan man sova i bussen om man drar iväg till en öde strand någon helg, förklarar Pär som själv har planer på att skaffa sig en sådan. När det handlar om fester är det de äldre gubbarna som är värst enligt Pär.
    – För de flesta är det är nog fifty-fifty mellan surf och fest. De unga kör nog lite mindre fest och lite mer surfing än de äldre, hårda gubbarna. Men när det är riktiga surffester är det verkligen rock n’ roll, säger han och ler.
    Men när det kommer till musik är det inte renodlad rock n’ roll som gäller.
    – Den klassiska surfaren lyssnar på skate- och punkrock, berättar Pär och krossar illusionen om att Beach Boys är det som gäller.
    Efter mycket snack och lite surfing och med en vacker solnedgång som följeslagare, får äntligen Pär rigga sin bräda och bege sig ut på vågorna.

    TEXT: JOSEFIN ÅKESSON

    DEN HÄR UTRUSTNINGEN BEHÖVER DU
    Rigg – hela seglet kostar mellan 3000-5000. De flesta har flera olika segel, som passar till olika vind.
    Bräda – mellan 7000 och 17000 kronor. Man bör gärna ha två-tre brädor.
    Mast – runt 5000 kronor.
    Bommar, det man håller i – runt 3000 kronor.

    BLI HAJ PÅ SURFSNACKET?
    Surfänka – fruarna till surfarna.
    Freestyle – tävlingsform som kan liknas vid streetskate och freestyle snowboard.
    Formula – tävlingsform där man racar runt uppställda kon-banor.
    Vipp – vanlig vändning men som är ganska svår.
    Spock – ett hypat hopp- och snurrtrick med både segel och bräda.
    Framåtloop – framåtvolt med all utrustning. Ett av de vanligaste tricken.

    SURFSTÄLLEN PÅ ÖLAND:
    – Haga Park är det största surfstället på Öland. Det är så bra för att det är så långgrunt och därför passar för både nybörjare och rutinerade. Och vill man segla vågor, vilket är det som de flesta tycker är roligast, kan man åka till Grönhögen, Trollskogen eller till Bläsinge beroende på vinden.

    DET ULTIMATA SURFVÄDRET:
    – Det ska vara varmt i luften, runt 25-30 grader och varmt i vattnet, runt 25 grader, så att man slipper våtdräkten. Det ska vara bra vind och fina vågor.
    Bra vindhastighet för freestyle: 8-12 sekundmeter, 17 sekundmeter för de hårda gubbarna.

    ÖWC – http://www.owc.nu

    surferdude svarade 20 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • watertouch

    Medlem
    3 september, 2003 vid 21:20

    Det är en skön känsla att sätta en planande vipp..

  • speedjanne

    Medlem
    4 september, 2003 vid 05:10

    Dom glömde:

    Slalom

    Speed

    Slör

    Cambersegel

    Mvh Speedjanne GBG

  • styret

    Medlem
    4 september, 2003 vid 14:03

    reportrar är ett roligt släkte.
    kan säja att dom fick inte många av sakerna jag sa rätt.
    vippen var det roligaste.

    Jag är inte direkt nöjd med min medverkan jag medela. Såhär var det.
    Min vän fotografen Davva ringen mej. “tjena du. Vi ska plåta lite surfbilder till tidningen kan du snacka med lite folk nere på haga?”
    visst för fan fixar jag.
    Det blåste och blåste tre dagar i sträck med rätt mycket folk på vattnet, ingen Davva inte.
    sen på den fjärde dagen, totalt dött. ringer han. Tjena du vi måste ta bilderna idag. öhhh… okej javisst kom och hämta mej.

    i bilen på väg till stranden frågar dom om jag vill ta intervjun före eller efter bilderna…

    så ja… ingen höjdare helt enkelt.
    men bilderna blev fina, stämningsbilder i solnedgången.

    /Pär Lundgren

  • getwet

    Medlem
    4 september, 2003 vid 14:24

    Själv tycker jag att det känns skönt att man kan de svåraste grejerna som vipp men klarar inte den vanliga enkla framåtloopen.
    Bekräftat numera i text att jag alltid haft rätt…….att vippa är svårt men loopa en barnlek wink.gif
    Och ännu bättre är att man även inkluderas i gebitet “hårda gamla gubbar”, den gillar jag! Kommer snart Styret och ställer till det lite på ön……..

  • styret

    Medlem
    4 september, 2003 vid 19:37

    medela i förväg så jag hinner låsa in snhöriga jag är rädd om.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2003 vid 05:01

    Undrar om det är sällskapet som menas med hårda gubbar.
    Nu åker ett gång hårdingar till Varberg
    PS Vi ser fram emot att få vippa runt dig snart
    ¤Voyager for ever”

  • frog

    Medlem
    5 september, 2003 vid 08:08

    Det var gulligt skivit smile.gif. Hur gammal var reportern?

  • styret

    Medlem
    5 september, 2003 vid 17:11

    hmmm hon var typ 20.
    det är alltså barometerns ungdomsbilaga som skrivs av ugdomar.

  • sinclair

    Medlem
    6 september, 2003 vid 05:04

    all press är bra press!

  • swe-16

    Medlem
    6 september, 2003 vid 05:52

    Shit va coolt!
    …å var och hur ställer man egentligen de där konerna på Formula banorna? Verkar som vi krånglat till det under alla år med bojar och ankare och annat trassel smile.gif
    Så här blir det alltid när media kommer in i bilden. Kul i alla fall att de försökte. Klart bättre än ingenting.

  • surferdude

    Medlem
    8 september, 2003 vid 16:04

    Rezpect Pär L!…och alla andra på ÖWC. Guden fixade det bra i Haga. Va hon reportern snygg föresten? Från en som började surfa med fett j-la centerbord…..generation 69
    /surfs up! cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Läst i Bilaga Barometern Småland

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.