• gethighsports

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 18:33

    Tackar för infot Kaj!

    Vågar mig på en sammanfattning som är enkel att komma ihåg.

    “Kommer det stora moln seglandes med mörk undersida så är det dags att vara försiktig.”

  • jbo

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 19:02

    henkeman70: Bra, tack, det var ungefär det jag ville höra. Då utgår jag från att de flesta kurser är bra och seriösa, och ska rekommendera dem att gå en ändå. Jag gick för övrigt också en IKO-kurs, dock utan att det sas nånting om t.ex. molnfronter. Utgår från att jag hade otur och det var undantaget.

    Nån får gärna tipsa om seriösa kurser i skåne?

    Kaj: Grymt bra, intressant! Tack!

  • pepa

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 19:39
    GetHighSports wrote:
    Tackar för infot Kaj!

    Vågar mig på en sammanfattning som är enkel att komma ihåg.

    “Kommer det stora moln seglandes med mörk undersida så är det dags att vara försiktig.”

    Visste du inte det??? Jag slår mig för pannan och undrar varför det inte har hänt fler olyckor.

  • gethighsports

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 20:24
    Pepä wrote:
    GetHighSports wrote:
    Tackar för infot Kaj!

    Vågar mig på en sammanfattning som är enkel att komma ihåg.

    “Kommer det stora moln seglandes med mörk undersida så är det dags att vara försiktig.”

    Visste du inte det??? Jag slår mig för pannan och undrar varför det inte har hänt fler olyckor.

    Ge mig ett svar på vilket sätt jag påstod att jag inte visste det?

    Självklart visste jag det, ville bara underlätta för andra som inte vet med en enkel sammanfattning.

    Däremot hade jag inte total koll på bakgrunden till att moln med mörk undersida uppstår som Kaj informera om.

  • milkman

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 21:08

    Snyggt kaj.

  • baner

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 21:34

    “Molnet håller nu på att omvandlas till ett CumuluNimbus (Cb) som kan ge massor av otrevligheter som regn, åska och extrema vindar vid marknivå.”

    OBS dessa “extrema vindar vid marknivå” kan/kommer inte under molnet utan franför eller bredvid. Så även om åskmolnet går förbi bredvid dig. Kan det komma väldigt starka och turbulenta vindar !!!

  • unhooked

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 21:49

    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,863890,00.html

    artikel om norsk glidflygare som sögs upp av moln

  • pepa

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 22:37

    Här är svaret: Tack för infot Kaj!

  • cortex

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 16:19
    Unhooked wrote:
    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,863890,00.html

    artikel om norsk glidflygare som sögs upp av moln

    Det lär nog ha varit en schysst resa. :tongue:

    Det är väl lite nackdelen med Paragliders, de kan inte flyga fort nog för att ta sig ur suget under ett CB. Känner segelflygare som råkat ut för samma sak men då har de suttit i riktigt gamla maskiner som inte kan flyga fort nog. Har själv åkt med upp en bit några gånger när jag legat och harvat precis under molnbasen på ett stort Cumulus. Har då iofs alltid sutttit i kärror som man utan problem kan ställa på nosen och ta sig ur med.

    Banér, bra att du påpekade det. Jag var lite otydlig där. I princip har du ett “uppsugsområde” och ett “fallvindsområde” kring ett stort CB. För oss kitare är det stigområdet som är farligast… för flygplan är det fallvindarna som är värst.

    /Kaj(Tech)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.