Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lättvinds kite?

  • ursuspolaris

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 11:55

    Grejen är att jag har en gammal (07:a) North Rinho 16m2 som jag kan köra från 5,5 m/s och uppåt mot 8-9 (är en 95+are i vikt). Jag hade hoppats att hitta något som funkade från typ 4ms för att kunna ta mig ut även när vinden är kass… Men om det är som Jens säger så skulle jag bara göra en marginell vinst med en Zephyr….. då kanske jag kan köpa roligare saker för pengarna? (typ en vågbräda 😛 )

  • danger

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 13:07

    Ska du ut i 4 m/s, så är det nog Speed3 som gäller… Personligen skulle jag hellre spela minigolf på Habo camping, än att ge mig ut med Zephyr i 4 m/s.

  • tomca

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 14:02

    Hej
    Då jag bor i mörkaste Småland så kitar jag mest i sjön Bolmen. Det är smidigt och nära (5 km). Det blir mkt lättvind. Har en Cabrina Contra 17 som är som att köra en långtradare, men den drar som en sån också. Tänkte förra året att jag skulle ha något ännu bättre. Efter att läst lite inlägg här i detta ämnet så köpte jag en Zephyr 17 -10.
    Den är lätt o snabb att flyga trots 27 m linor. Tanken var att sälja Contran. Tyvär så visade det sig att Contran klarar lägre vind så den är fortfarande favoriten. Har jämfört dom vid samma tillfälle.

  • pjoter

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 14:22

    Vill du testa speed3 19 så säg till, kan ordna fram en 21a också som jag tror är ett bättre val för dig med dina 95 pannor.

    Kör själv 19 med 75 kg och börjar ha kul där runt 4-4,5m/s. Är igång nånstans neråt 3,5 skulle jag gissa. Det där med vindstyrka är så svårt att säga exakt då det varierar på olika höjd mm. Jag är iaf igång när gräset börjar röra sig.
    När du kommer neråt de vindarna börjar också brädan spela stor roll. framförallt rockern och outlinen men självklart också längden och bredden. Du vill ha en snabb bräda!

    Hör av dig om du vill testa, verkar se ut att vara lagom vindar imorrn på dagen.

  • dannep

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 14:31

    Airush Lithium finns i en lättvindsmodell för 2011. De har tillägget “LW”. Finns i 13m & 15m.

    Jag har en 13m som jag är väldigt nöjd med som startar tidigt, den får du gärna testa men det är kanske 15m som är mer aktuell.

    Airush Lithium

    /Daniel

  • djevulen

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 15:23

    Läste ett test i någon kitetidning på nätet,kommer inte ihåg vilken,där de testade 5-6 st lättvindskitar,
    I testet var det inga foilar,
    Det var bara 2 kitar som testarna kallade lättvindskitar,alltså fungerade ok i vindar runt 4m/s
    Det var Ozones Zephyr och Slingshots Turbine,de andra var bara “förstorade” 12 som tillverkarna just förstorat upp.
    De fungerade inte enligt testteamet,de var för tunga,för tung styrda ,svåra att vattenstarta i 4 m/s..
    Ska se om jag hittat testen någonstans,

    Ozone och Slingshots kite finns säkert att testa i Malmö i helgen

  • milkman

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 15:30
    Tomca;663528 wrote:
    Hej
    Då jag bor i mörkaste Småland så kitar jag mest i sjön Bolmen. Det är smidigt och nära (5 km). Det blir mkt lättvind. Har en Cabrina Contra 17 som är som att köra en långtradare, men den drar som en sån också. Tänkte förra året att jag skulle ha något ännu bättre. Efter att läst lite inlägg här i detta ämnet så köpte jag en Zephyr 17 -10.
    Den är lätt o snabb att flyga trots 27 m linor. Tanken var att sälja Contran. Tyvär så visade det sig att Contran klarar lägre vind så den är fortfarande favoriten. Har jämfört dom vid samma tillfälle.

    Du klarar garanterat av lägre vind med Zephyren än med Contran. Men det är annan teknik i lättaste vindarna, ge det några försök till. Designen för Zephyren är att du ska kunna arbeta upp trycket genom att pumpa fart i brädan och sen köra på att du får mycket högre relativ vind. Det är också därför den har 27m linor, då har du en längre sträcka du kan köra kiten upp och ner på och kan då få längre powerstrokes.

    Om du bara pekar kiten rakt fram och drar in bommen (som du gör på Cabsen) så hinner du inte få upp farten i brädan och ökar då inte din relativa vindhastighet. Det funkar förstås även på Zephyren i lite mer kitevänliga vindar.

    Sen är det frågan vad du har för bräda också. Ju tidigare den planara ju lättare är det att arbeta upp farten.

    Ring gärna mig så ska jag försöka ge dig några tipps. Det är ju roligare om du blir nöjd med ditt köp och du får ut det där du vill ha. 070-2622058

  • atte

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 15:53

    Sorry dude men det är som Pjoter säger, inget annat kommer att funka med din vikt, väger själv nästan 90kg och jag säljer min kropp varje kväll för att få ihop till en speed3 21.
    Jag har några hundra timmar på speed2 19 och när jag fortfarande är ute och sätter urkrokade trick så har jag inte sett någon LEI kite hittills som klarar att vattenstarta utan att någon hjälper till att kasta upp kiten (4m/s och under) Foilen är oslagbar på att vattenstarta eftersom du kan backa upp den samt att den låga vikten är avgörande när det knappt blåser.

    Klart att du kan dränka en foil om man jobbar på det men det är ovanligare än tömda bladders.

    Tyvärr så får du lätta på lädret ytterligare eftersom du kommer behöva en Dörr oxå.
    Jag hade möjligheten att testa två dörrar förra veckan i 4 m/s. båda flydoor XL den ena 2010 och den andra 2011. Givetvis va det 2011 som har en mittfena som tog mest höjd. 2011 är dessutom mjukare vilket gör att du kan stanna ute i lite högre vind innan du behöver byta bräda eller kite.
    Det funkar givetvis även att köra på en halvstor surfbräda i lättvind.

    Det bästa är givetvis att testa och skaffa dig en egen uppfattning men ska du ha det bästa för lättvind med din vikt så är det speed3 21m och en fetstor bräda.

    Du får även tänka på att för varje 5kg mer du väger så får du lägga på ca 1kvm kite, dvs om en snubbe som väger 80kg kör runt på en 15kvm så behöver du en 18kvm om det är av samma modell

    Vidare så har en 15kvm C-kite mindre yta exponerad mot vinden än en bow/sle/hybrid och mest yta exponerad mot vinden per kvm har en foil så en 21m foil skulle kanske motsvara en 25m C-kite eller ännu större.

    Lycka till.

  • skanepaul

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 16:04

    Jag körde Zephyren med 32m linor i Egypten förra hösten, det blåste runt 5m/s(alla som kitat i Sharm El Sheik vet vad jag menar), jag poppade raleys som ingenting kan jag säga! Men en Naish Momentum som inte är någon lättvinsbräda. Det var så jävla nice!!!

    Väntar på min Turbine nu…..suck….

  • ursuspolaris

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 21:39

    Ok då är det klart. Det blir till att sälja kroppen och satsa på en speed 3 21. vad är priset för en bättre begnagnas 37åring på den öpna markanden idag 🙂

    Det hade varit superskoj att prova en Speed! Tyvärr så ska jag till kvackaren och får domen om min axel i morgon så vi får se om jag kommer ut på eftermiddagen…

  • djevulen

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 07:07
    SkånePaul;663545 wrote:
    Jag körde Zephyren med 32m linor i Egypten förra hösten, det blåste runt 5m/s(alla som kitat i Sharm El Sheik vet vad jag menar), jag poppade raleys som ingenting kan jag säga! Men en Naish Momentum som inte är någon lättvinsbräda. Det var så jävla nice!!!

    Väntar på min Turbine nu…..suck….

    Paul,har du fått testa Turbinen än?

  • skanepaul

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 08:39

    Nej inte än, fick den igår! 🙂

    Återkommer!

  • lelleee

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 10:08

    eller så köper man en lättvindskite som inte bara är anpassad till lättvind 🙂
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33817&title=naish-bolt-14kvm-2011-komplett&cat=9

  • skanepaul

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 14:26

    Problemet är bara att den funkar inte i knappa 5m/s…

  • djevulen

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 18:29

    Jag har kört min Turbine nu i en månad eller nått,det krävs lite annan teknik för att komma igång med trasan i lättvind.
    Man måste köra den upp å ner ett bra tag innan man byggt upp fart,å man måste även ha en stor bräda med lite rocker,

    Senast jag körde så rajsade jag med någon kille som körde en 19 foil å testade mot honom lite i 5m/s,,jag tog samma höjd samma speed samma höjd om inte högre hopp,den ända märkbara skillnaden var att när vinden gick ner till 2-3 m/s så ville Turbinen ramla ner från skyn medan fojlen stannade kvar,det pga att foilen inte väger lika mycket som turbinen,,
    Killen med foilen körde rajs bräda medan jag körde en 145*48 tt

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lättvinds kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.