Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lättvinds kite?

  • atte

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 03:15

    Helt klart kan man göra alla wakestyle trick med stora drakar (även små) så länge det är tillräckligt med tryck i draken så spelar inte storleken någon roll, många drakar kan du ju ställa om för wakestyle, då försämrar man styregenskperna så att kiten bara ska sitta still och inte svänga så mycket även fast du skulle dra lite i bommen av misstag, dvs man vill till och med att den ska svänga lika sunkigt som en stor drake. Sedan föredrar ju dom bästa på oldschool tex Toby Braeuer stora drakar för att du har givetvis bättre häng i en större drake med en bra profil men dom killarna kör ju även stora drakar när vinden brallar på så där gick jag lite OT.

    Så helt klart kan man ha kul med en stor drake i lättvind bara trycket finns där. Blåser det mycket så får du ju tryck i vilken jävla icakasse som helst men när man kör på marginalerna så måste man ha en drake som skapar lyft/tryck av fartvinden för att för att det ska vara kul.

    Sedan går det givetvis att köra newschool, freeride, waves och allt det där oxå men då är det oftast roligare med mindre och snabbare drakar.

    En sak som kan vara lättare på en stor drake är att lära sig nya trick eftersom du har oftast lite längre hängtid på en stor drake och det kan vara skönt att få den där 1-2s mer tid första gångerna man ska göra ett nytt trick. Nu gäller det inte alla trick, tex mega loop är väll så där bra med en 21m drake 😉

    Peace

  • regfellow

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 08:15

    Tyskt gäng som testar olika alternativ och verkar vara väldigt objektiva:

    http://gleiten.tv/index.php/video/action/showvideo/frmPageId/80/frmVideoId/171/

  • djevulen

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 17:22

    Här e en video när ett par tomtar testar Turbine och Rally(med 43 meters linor)
    http://www.youtube.com/watch?v=eQLHhMuYsX8&feature=player_embedded#at=71

  • ollos

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 20:43
    Milkman;662813 wrote:
    Vi ska precis lansera ett lättvindspaket, så ring gärna om du vill ha detaljerna. annars kommer det ut i veckan. Zephyr ingår 🙂

    När kommer paketet? Ser inget på sajten?

  • david_w

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 21:14

    Jag kör både på vanliga tube-kites och på flysurfer-foils just för att dom är bra på olika saker. Är helt övertygad om att om man vill ha performance i lättvind så är flysurfer speed 3 helt oöverträffad, medan jag hellre kör vanlig kite i 7m/s+. Skillnaden är att speeden kommer igång i obefintliga vindar när inte en tube orkar lyfta. Har kört en 21:a i ca 3m/s, det gick rätt långsamt att svänga men man kunde hålla höjd och göra schyssta raileys och så.

    Jag har dock beställt en 15 m2 speed 3 då jag tycker att man får en så pass mycket roligare kite, utan att förlora mer än 1-2 m/s i lowrange. Den mer kraft en sina m2 eftersom den är så platt i profilen. I 5-6 m/s kan man göra höga hopp med massa tricks utan problem, de tube-kites jag sett och testat har inte varit i närheten av samma performance i dessa vindar.

    Däremot så är konsekvensen större om du gör fel med en foil, om du packar fel eller drar på fel sätt med LE nedåt i vattnet så får du problem. Jag har varit med om att min speed 1 har “drunknat” två gånger, en gång körde jag i för lite vind så jag helt enkelt inte kunde relauncha den (3 m/s med en 13m2) och en gång var det en nybörjare i lättvind som gjorde lite fel. Det är inget problem du kommer ha när du lärd dig tekniken. Tekniken för att hoppa högt är också lite annorlunda. Men om du tar tid på dig att lära dig rätt teknik, så får du en grym lättvindskite! Jag har två inbitna tube-kiteare som köpt flysurfer speed och är hur nöjda som helst, även om en av dom svor lite första gångerna.. En av dom väger ca 65 kg och han kunde köra fårn 4-9 m/s utan problem. Han körde både när INGEN annan var ute och när folk körde 11-12 m2 kites.

  • perl

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 21:36

    Det var ett djävla surr om lättvindskite, är det bara vi i Norr som har det surf, hiihi

  • gh0st

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 04:29

    Det som gjorde att jag skaffade en Dyno var när polaren satte feta Blind Judge 3or medans jag inte kunde hålla höjd med en 14m Fuse med en 157cm bräda som jag lånat på stranden.

  • luthor

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 13:18

    Vilka säljer Dynon i Sverige?

  • skanepaul

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 18:47

    Fy fan vad gott drag det var i Turbinen!

    Riktigt imponerad, svängde som en Torch 16 ungefär.

    Blåste ca 5m/s och körde den som vilken kite som helst med en Tablas Evil Twin 136.

    Kan fortfarande inte göra några trick pga revbenet men det hade inte varit några problem!

  • _dave

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 09:32
    Plattvatten;664166 wrote:
    Var provar jag en Speed3 ngnstans?

    You’re welcome to try my 15 sometime. / Dave

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing lättvinds kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.