Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvinds surf

  • Lättvinds surf

    Publicerad av andes på 2 juni, 2006 vid 06:13

    I vindarna kring 4-7 m/s vilket segel ska man välja? Har en Mistral shift på 104l och väger 84 kg. Hade varit skönt att ha ett lättvindsegel till sommaren att cruisa med. Vilken storlek ska jag satsa på. Funkar 7.5 eller räcker det med 6.5? Är begränsad till 430 mast med förlängare på ca 30-40 cm…

    andes svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • lars_k

    Medlem
    2 juni, 2006 vid 07:23

    Till din shift 104l är det nog inte mkt lönt att ha större än 6.5. Du kommer inte att plana mkt tidigare med 7.5 utan det blir bara tyngre och bökigare. Möjligtvis kan du pumpa igång vid 7 m/s men där går nog gränsen.
    För att plana redan vid 4-5 m/s behövs en Formula med 10-12 kvm rigg…
    För icke planing och segelsnurr med din shift är det ju också bra med inte alltför stort segel. Jag tror att ett 6.5 blir bäst som största segel.

  • bergelin

    Medlem
    2 juni, 2006 vid 07:41

    Jag lärde mig på en 107 litersbräda med 7.3 vilket funkade ok. Nu är min största en Mistral Syncro 103 och då är 7.3 i största laget men det funkar. Så jag skulle nog säga att ett 7.5 är väldigt stort för en 104-liters bräda om du väger 84.. Men jag skulle rekommendera UPP till 7.5..

    // Erik

  • andes

    Medlem
    3 juni, 2006 vid 10:46

    ok, blir kanske att satsa på ett 6,5… Vi ha ett ta det lugnt segel där man kan träna lättvindstrix i lugn och ro…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvinds surf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.