Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite (~17m) – foil eller tube?

  • Lättvindskite (~17m) – foil eller tube?

    Publicerad av kitepetersson på 25 juli, 2011 vid 20:14

    Funderar på att investera i en lättvindskite – ca 17 m för att kunna köra oftare på sommaren.
    Hade en 17m Tube för 5 år sedan men den var allt för jobbig att köra med. Har kört foil för 8 år sedan men kör nu enbart C-kite / hybrid. Slingshot lanserar sin Turbine 17 m som är ett alternativ för mig.

    Några erfarenheter som ni kan dela med er av? Foil är tilltalande då de inte tar så stor plats att packa och lätta att starta/ landa själv. Enda problemet jag hade med foil var att de inte var så trevliga i bygia hårda vindar men som lättvindskite borde det vara ett bra alternativ.

    perl svarade 12 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • pjoter

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 20:46

    det har precis som på tubfronten hänt en heeeeeeel del på foilfronten de senaste 8 åren. 🙂
    Men som du säger så håller jag än så länge med om att när det blåser för mindre än 9kvm så föredrar jag en tub pga de egna stabiliteten. Har dock inte kört min nya foil 6a i över 6m/s än så den kan vara kiten som ändrar den synen. Men vi får se.

    Det finns tubar som funkar helt ok i lättvind men foilar är än så länge bäst, och enligt alla fysikaliska lagar kommer det nog att förbli så, mindre vikt, effektivare profil mm.
    Dock är det ibland andra faktorer än just maximal prestanda är viktiga för dig så det bästa är ju att testköra om du har möjlighet. Vart bor du?

  • perl

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 21:03
    kitepetersson;663440 wrote:

    Några erfarenheter som ni kan dela med er av? Foil är tilltalande då de inte tar så stor plats att packa och lätta att starta/ landa själv. Enda problemet jag hade med foil var att de inte var så trevliga i bygia hårda vindar men som lättvindskite borde det vara ett bra alternativ.

    Speed3-15,19,21 är foils som funkar bra och har stort vindregister. 21 håller jag uppåt 8 m/s (jag väger kring 70). Jag kör den med liten bräda från ca 5m/s. Speed3-15 funkar även i 5 m/s med stor bräda, och den håller jag i över 10 m/s (även om jag i sådana vindar oftast kör mindre kites, men 8-10 m/s med Speed3-15 levererar sjuka hopp och hängtid om man nu är ute efter oldschool).

    Vad det gäller stabiliteten så beter sig dessa foils inte sämre än andra kites med högt AR.

    Speed3-21 ligger lite längre bak i fönstret än 15 och 19, dvs har mer grunddrag, så man får kanta ordenligt om man kör en mindre bräda. Detta gör att man kan köra urkrokat redan i 5m/s och nöta trick.

    Speed3 19 och 15 har mindre grunddrag så man får se till att få upp farten med dem för att de skall leverera bra i lättvind. Från 6 m/s kan man kroka ur även med dessa.

    Alla dessa svänger snabbt för att vara stora foils, och går att loopa i hoppen, kräver lite annan teknik än en mindre tub förstoss, men det är ju en annan typ av åkning att köra i lättvind.

    En annan fördel är ju att de faktiskt går att relauncha även när det inte blåser på (vilket nog inte är givet med större tuber).

    Skulle väl säga att problemet med foils är att de kostar en bra slant, men vill man ha kul på vattnet även i lättvind så…

    (Ett alternativ på beggatsidan är Speed2-15/19, de är lite segare än Speed3an och mindre depower, men har mer “grunt” än Speed3:an i samma storlek. Speed2:an är oxo mer benägen att “luffa” än Speed3:an.)

    Alla dessa kites finns i två olika material (vanligt och “deluxe” (Speed2:an finns i “Silver” tyg). Delux och Silver är lättare material som ger kiten bättre lättvindsegenskaper.

    För snowkiting funkar dessa oxo bra, och är det bara nog med vind för att kiten skall flyga överhuvud taget så går det att köra (typ 2-3 m/s).

    MVH
    Per

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite (~17m) – foil eller tube?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.