Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite eller inte?

  • Lättvindskite eller inte?

    Publicerad av fettladan på 3 mars, 2012 vid 20:50

    Tjena
    Jag står nu i valet och kvalet om jag skall satsa på en 8-9 eller en 17-18 som komplement till min cabrinha 12:a.

    Bor i Åsa, får till det ca 15 ggr per år då jobb, familj och vind är rätt.
    Frågan är om jag kan åka mer om jag köper en 8a eller en 18?

    Gillar att åka freeride och plattvatten är ju riktigt nice. Dock så är frågan om det är värt pengarna och vad det finns för goa grejer på marknaden?

    Åsikter?

    xshaolin svarade 12 år, 1 månad sedan 22 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • snygging

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 21:56

    med en 18 kan du ju åka alltid i alla vindar bara du kantar!
    Nä skämt åsidor solklart 8:an!

    Rätt sällan man har nytta av 18 om man inte väger mycket mer än 100kg eller bara vill köra solklara marginella lättvindsdagar!

    Med 8 och 12 kombon som är välldigt vanlig i sverige kommer du att klara dig långt

    Skall man ändå ha lättvinds kite för soliga sommardagar

    http://www.surf-lab.se/slingshot-turbine-17-kvm-2012/155-0 då jag har för mig att den kom igång djkl tidigt (då jag testade och även när ngn jämförde med andra märken i egypten) och hade bra vindregister.
    Fast då får du nog skaffa en lättvindsbräda också.

  • viktor77

    Gäst
    4 mars, 2012 vid 19:34

    Beror ju lite på när du får in de där 15 surfdagarna. Under höst/vinter/vår blir det rätt mycket på mindre kites. I år har jag än så länge kört mer på 6:an än 9:an. Det var först igår jag plockade fram 12:an.

    Sen hur roligt är det att surfa i 5 m/s? Jag väntar hellre till det blåser lite mer.

  • tomw

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 20:23

    hur mycket väger du ? Jag är knappt 80kg och använder min 14 mest. Kitar runt malmö sedan 2002.

    Har 14-9-7.

    Allt beror på var och när du vill surfar- Som sagt- kitar du mycket vår/höst är 8an bättre. Men sommar är 14-16 bäst.

    Jag skulle glömma 18m2- det finns riktig bra 16m2 kites och några 17m2.

  • fettladan

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 20:43

    Intressanta tankar.

    Jag väger 85 kg och surfar från mars till dec. Alltså egentligen så länge inte det ligger is.

    Har kört på min 12a i alla lägen och det känns ju som att det är fler ggr jag är underriggad och får åka hem än att jag är överriggad och borde stanna på stranden.

    Har hela tiden tänkt mig en mindre som komplement men börjar nu fundera. Smartaste är ju självklart att köpa 2 men det ska ju finnas deg till det oxå.

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 21:10

    Håller med. Kör på 8a 🙂

  • milkman

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 21:32

    Nu bor jag iofs i Stockholm. Men jag hade nog 80% på lättvindskiten förra året. Den jag körde har helt galen range så måste man så kan man hoppa 12:an. (fast det är en go storlek, jag hade inte gärna struntat i den). För de som bara vill ha två kiter här så rekommenderar vi numera en 9a och en lättvindare. Det låter ju som ungefär den riggen du egentligen behöver också?
    En variant är att arbeta mot den quivern genom att köpa en 9a istället för 8an. Eller lättvindaren och sen byta 12an till 9a om det visar sig funka för dig..

  • fettladan

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 21:35
    Milkman;682912 wrote:
    Nu bor jag iofs i Stockholm. Men jag hade nog 80% på lättvindskiten förra året. Den jag körde har helt galen range så måste man så kan man hoppa 12:an. (fast det är en go storlek, jag hade inte gärna struntat i den). För de som bara vill ha två kiter här så rekommenderar vi numera en 9a och en lättvindare. Det låter ju som ungefär den riggen du egentligen behöver också?
    En variant är att arbeta mot den quivern genom att köpa en 9a istället för 8an. Eller lättvindaren och sen byta 12an till 9a om det visar sig funka för dig..

    Vad körde/kör du för lättvindskite? Märke & size?

  • ninoh

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 22:18

    Det kanske känns lätt att svara en 8a, men om man ska tänka på vad du är ute efter känns ju en lättvindskite 16-17m2 som ett bättre val. Gillar man att åka plattvatten så är det perfekt när det blåser 5-7 ms på dom flesta ställena. Jag kör på en switch nitro 16m med vanliga brädan, lf synergy 140 cm och boots från 5,5-8 ms innan jag byter kite. Den har varit ett riktigt bra köp, men då gillar jag köra plattvatten framför vågor och bor i sthlm.

  • pelle-surf

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 23:13

    Du skriver att du oftast har varit underriggad då du har kört 12:an. Jag tänker bara att du bor och vad jag förstår, kör i närheten av Åsa, och där bör det väl vara bra med vind. Om du väger 85kg, så kanske inte 12:an blir så optimal för din vikt, att du antingen blir underriggad eller , när det brallar i, överrriggad, och att det även blir svår att komplettera den rätt. Du kanske skulle vara mer “rätt”med en 14-15 kvm, och en 9-10 kvm. Jag kör själv på en 12:a Cabrinha, men väger 73 kg, och den passar min vikt ganska bra tycker jag, kan köra mellan ca 7- 11 m/s. Vill man sen även lättvindskita, när det inte blåser, så är det klart att man får skaffa någon monster- kite för just det.

  • regfellow

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 06:26

    Förra året köpte jag 8a i slutet av mars och fick kört den i augusti första gången.

    Fick kört min 15 kvm 30 ggr fram till dess. 12a är bra för flugviktare eller om man bara skall ha en kite.

    Har själv bytt till 15, 10.5, 7.5

    Väger själv 85-90 kg.

    Dock är det billigare att gå ner i vikt än att köpa stort 😉

  • pathfinder

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 08:05

    Dom soliga dagarna hittar jag på annat. Jag kitar dom roliga dagarna!

  • viktor77

    Gäst
    5 mars, 2012 vid 08:31

    Shit, då måste du verkligen haft otur med när du kunde surfa. Exempelvis var ju midsommar förra året skitbra. Tror jag var ute lika mycket på min 9:a som min 12:a under den perioden.

    Jag upplever det som att folk generellt kör runt med för stora kites. Framför ser man det på att folk kör runt med kiten kl 11.

  • kalle07

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 08:53

    köp två så slipper du fundera. testa gärna innan om du har möjlighet, feta foils är grymma i lättviind men oftast dyrare..

  • pjoter

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 10:20

    men se en sån här diskussion igen, det var längesen. Det roligaste är att vår käre vän Jens (milkman) för första gången i sitt liv!!! förespråkat en lättvindskite och själv erkänt att han oftast kör på den, trots att lättvindskiting är helt värdelöst och totalt supertråkigt (enligt hans utsago i alla trådar tills nu).

    Men men, förutom detta skojiga ögonblick i steffos historia finns ju en fråga i tråden.
    Med tanke på att du kör mest sommartid och gillar freeride så skulle jag säga att du borde skaffa en lättvindskite. Det låter ju också som det är det du upplevt att du saknat mest. Å skulle du bli sjukt sugen på en 7-9a sen så kan du köpa en billig beg framåt höstkanten då den börjar behövas och du kanske har sparat ihop lite mer pengar. (Då det är lättare att bygga en bra liten kite så har det hänt mindre på dem än på stora kites under åren, vilket gör att du kan köpa en äldre billigare).

    Det bästa sättet att välja är att rada upp fördelar med båda alternativen och sen ta de fördelar som passar dig bäst.

    Själv har jag 6-9-12-21 och kör i skåne. Samma situation som dig, barn familj, hus och företag gör att tiden knappt räcker till. Vilket är en anledning att ha flera kites så man slipper slösa dyrbar tid på bomkörningar.
    Kör vågor så ofta jag kan och älskar att köra 6a och 9a med vågbräda. Trots det är det helt klart min 21a som använts mest och gett mig flest riktigt bra sessions. Räknar man pris/surftimme så är det den mest prisvärda kite jag har. 6an är den klart dyraste. Tror varje session med den kostat typ 1000:- om inte mer.

    Fördel stor kite:
    – Får fler åkdagar på sommaren, då det är soligt och gott väder.
    – Får en stabil kite som ger grymt häng och dessutom är perfekt att lära sig nya trick på
    – Plattvatten är plattare när det blåser lite
    – Har du familj kan du ta med dem till stranden och sticka ut och surfa en stund. Blåser det 5-6m/s i eftermiddagsbris är det helt ok att hänga på stranden för dem, samtidigt kan du vara ute och ha skitkul på vattnet.
    – Det är betydligt roligare att vara över än underriggad

    Fördel lite kite
    – Du kan vara ute och köra när det är vågor!
    – Kiten är snabb och rolig att flyga, loopar bra
    – Du har något att göra de dagar det blåser för mkt för allt annat

    Till viktor mfl.
    Att surfa i 5m/s är skitkul med rätt grejer! man kan både lära sig nya grejer i plattvatten (minst lika bra pop i 5m/s med lättvindskite som med 12a i 7-8m/s). Man kan också hoppa på en skim och ha grymt kul i shorebreaket, ofta blir det rätt rena linjer i halvmetersvågor som man kan spraya för fullt i, träna off the lips mm.
    Hojta till så for du prova en riktig kite för lättvind. 🙂

    Ang skitställning och kiten kl 11 har sällan med för stor kite att göra, handlar oftare om nybörjare som inte lärt sig kanta riktigt. Den ställningen är helt värdelös när man är överriggad.

  • pelle-surf

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 11:00

    Om man ska upp i storlek över ca 16kvm, och köra i lättvind upp till ca 6 m/s, så är det väl foil- kite som gäller? Vikten på en lei-kite, börjar väl göra sig påmind, när man kommer upp i dom storlekarna och i så lätt vind.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.