Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite eller inte?

  • regfellow

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 13:51

    Det har gått väldigt fort framåt på LEI och lättvind. T.ex. RRD, NORTH osv har lättvind/Race kites 16-17-18 som funkar för lättvind me.

  • ninoh

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 16:16

    Hur folk ser ut när dom kör har absolut inget med storleken på kiten att göra, meningen med en lättvindskite är ju att köra i lättvind inte när det blåser 10 ms och det kan vara riktigt kul att köra lättvind 🙂

  • milkman

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 17:48
    pelle surf;682941 wrote:
    Om man ska upp i storlek över ca 16kvm, och köra i lättvind upp till ca 6 m/s, så är det väl foil- kite som gäller? Vikten på en lei-kite, börjar väl göra sig påmind, när man kommer upp i dom storlekarna och i så lätt vind.

    Nädå. Men om du ska kunna kita i nästan ingen vind alls så måste du ha en foil. Fördelen med en tub är att den känns som en tub och har riktigt brett register. Min tub-lättvindare kan jag köra mellan 4 och 10ms (fast jag byter ju gärna till en 12 så fort jag kan).

    haha Pjoter.

    pjoter;682937 wrote:
    Det roligaste är att vår käre vän Jens (milkman) för första gången i sitt liv!!! förespråkat en lättvindskite och själv erkänt att han oftast kör på den, trots att lättvindskiting är helt värdelöst och totalt supertråkigt (enligt hans utsago i alla trådar tills nu).

    Ja det är ju en ny erfarenhet. Men inget har förändrats. Lättvind suger fortfarande – Jag ÄLSKAR när det blåser! Tänk om jag bara kunde sluta bli lurad utav >7m/s prognoser som egentligen bara var 5m/s när jag väl står på stranden.
    Men jag kan LÄTT rekommendera en lättvindskite för den som inte gillar bomkörningar!

  • pelle-surf

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 18:48

    Typiskt att man skulle ge sig in på denna tråd, nu när jag precis kompletterat 12:an med en 8:a. Nu blir man sugen på en lättvindstube oxå, för visst är det en hel del fina dagar, då man vädjat till högre makter om bara några sekundmeter mer, för att det skulle bli perfekt. Att köra en nyare lättvindstube på ca 16 kvm är alltså inga problem, från ca 4 och uppåt, till 12an “tar vid”, då man som jag väger ca 73kg.

  • regfellow

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 18:53

    4 är nog verkligen på gränsen, men kan du köra vid 5-6 och ha kul och hoppa osv. så är det ganska många dagar på ett år som är räddade…

    Är själv oxå en sådan som har “fullt” quiver för jag vill surfa när jag är ledig…

  • pjoter

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 19:44

    Som sägs så har det hänt mkt på tubfronten de senaste åren vad gäller lättvind. Dock har de fortfarande ingen riktig chans mot en foil, men skillnaden börjar bli mindre.

    Skillnaden har tills iår ungefär varit att när det precis går att börja köra med en tub och skim (typ 4m/s) så har man skitkul med en foil och vanlig TT. När du har kul med foil och skim så orkar inte en tub starta i fönsterkanten på land.
    Men de finns ju lite nya tubar på marknaden nu, kanske ligger de ännu närmare.

    Värt att tillägga är också att byighet och olika vind på olika höjder gör sjuk skillnad. Jag har varit ute med bra ladd när det knappt rört sig på vattenytan och tvärtom, inte kunnat köra fast det har krusat sig ordentligt på vattnet.

    Att det är stor skillnad i känsla på tub och foil vet jag inte riktigt. En stor foil känns väldigt lik en gammal hederlig c-kite med massivt drag och långsam reaktion (dock en miljard ggr bättre depower).

    Precis som med alla andra kites är det bäst att testa innan man köper.
    Speed 3 (foil) finns på de flesta platser i sverige att testa om man vill.

  • pelle-surf

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 19:47

    Ja annars gäller det att man är ledig, när man vill surfa, och det vill man ofta. Kan tänka mig att det blir lite mer trög-jobbat, med relaunch mm, allt går väl lite i slowmotion.

  • supersystem

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 20:31

    Funderar på en Slingshot Rally 14m2 som min lättvindskite. Är det realistiskt att komma igång på 5 m/s?
    70kg på en TT 136*40 – eller behöver man en door också? Blir till att provköra lite nu i vår innan bristen på sommarvindar kommer…

  • pjoter

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 21:00

    Pelle, om det var foilen du syftade på så, japp den är klart slö när det gäller att börja svänga, en av anledningarna till att den är rätt värdelös i vågor (den andra är att den är byggd för att vara effektiv och driftar inte bra alls). Dock är det underbart när man vill sätta grabs, passar, boardoffs och andra tuffa plattvattensgrejer. 🙂
    Men när det gäller relauch så går det som en blixt. foil i 4m/s är uppe snabbare än en tub i sin sweetspot.

    Supersystem, inte testat rally men det låter inte omöjligt. Beror mkt på hur din bräda ser ut, rocker, outline mm gör lika mkt som storleken. Oavsett din brädmodell så tror jag dock inte du kommer ha så mkt action i 5m/s även om du är igång.

  • plattvatten

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 21:34
    supersystem;682992 wrote:
    Funderar på en Slingshot Rally 14m2 som min lättvindskite. Är det realistiskt att komma igång på 5 m/s?
    70kg på en TT 136*40 – eller behöver man en door också? Blir till att provköra lite nu i vår innan bristen på sommarvindar kommer…

    Japp, jag testade 12m2 Rally vid 5-6 m/s funkar, men en 14 e nog perfekt. Grymt bottendrag i Rally.

  • telekiter

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 09:48

    Jag har kört två ggr på min 17 m Blade Fat Lady (90kg, Mako 150×40-bräda) och måste säga att den är ruggigt fin. Vad gäller svänghastigheten är den betydligt snabbare än min tidigare Naish Helix 14 och ett jädrans drag i lite vind. Som exempel var min kompis (20 kg lättare än mig med en Cabrinha Rival bräda) ute med en helt ny Liquid Force Hi-Fi 13 och han kom knappt upp på brädan och i de få vindpustar som drog förbi var det obönhörligen downvind för honom. Jag kännde mig fullriggad hela tiden och i samma vindpustar fick jag faktiskt dra lite de-power, mäkta imponerad var jag minst sagt. Jag vet inte hur mycket det blåste (kanske 4-5 m/s, knappt krusningar på vattnet iaf) varför jag ville nämna kompisens “bomkörning” som referens.

    Andra gången jag var ute var det mer vind 6 m/s byar till kanske 8 m/s. Det kom små (0,5m kanske) dyningar inrullande och jag testade lite “vågkörning” och till min förvåning så driftade kiten riktigt bra. Det är ju en stor kite men med bra svänghastighet så jag slår helt klart ett slag för Blade Fat Ladyn.

    Jag har inte testad den i mer vind men upp emot 8 m/s var det andra ggn ute och jag tror att jag kan köra den upp mot 9-10 m/s utan att det är riktig “survival mode”.

    /Urban.

  • skydive

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 10:14

    Varför ens fundera på tub-kites när man kommer upp i dom storlekarna?
    En 19m foil måste väl vara optimalt för lättvind?

    För min del blir min andra kite en större foil (19 eller 21m) då erfarenheten säger att jag får flest dagar på vattnet med en sådan, kanske inte dom roligaste men hur många är dom egentligen?

  • tomw

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 18:09

    Du borde ha en större kite- Pelle har rätt. vill du ha en 2 kite quiver är 15/16 och 10 rätt för dig.

    Behåller du 12an är 16-12-8 bra för dig.

    Problemet blir nu att välja en bra 16m kite-

  • telekiter

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 19:40

    Det är nog svårt slå Switch Nitro 16R vad gäller pris/prestanda hos en ny kite.

    /Urban.

  • pelle-surf

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 19:55

    Meningarna är delade ang tube eller foil på tråden, och det är väl för och nackdelar med båda, och vad man är van att köra. Jag gillar stabiliteten i en tube, som blir stabil i sig själv just pga tuben, men jag har bara att jämföra med en 6a foil, som jag tycker kan var lite svårhanterlig, vid launchning, mm när man är själv, trots sin litenhet, men det är säkert vanesak. Kollade lite på olika lättvindstubar och det verkar som man försöker utveckla dom, så som ni skrev, men det är klart att dom kostar, Cabrinha crossbows största modeller 2012 har även inriktat sig på lättvind, och med tanke på att man får betala ca 1000 kr/kvm. så får man hoppas på en bra semesterersättning, för att lösa den. Men det är kul att det utvecklas, men man får väl avvakta lite

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.