Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite eller inte?

  • skanepaul

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 20:41

    Slingshot Turbine 17 11900:- komplett!!!!!! Svårslaget och kiten levererar! Se själv i länken nedan.

    http://southcoastsweden.se/kites/126-turbine

    Nya 2012an verkar ju inte sämre heller… 🙂

  • ninoh

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 21:36

    turbinen verkar grym, skulle va nice att få testa den nån gång. Men hur lågt går den med wakestylebräda, boots och 83kg? det jag skrev som lowlimit på nitron är med den setupen och då kan jag köra från typ 5,5ms kanske (göra lite småpoppade trick), har man en lättvindsbräda blir det säkert en helt annan sak.. men som sagt den verkar grym och verkar många som säger det också.

    Förresten en ny komplett nitro 16R ligger på 8000kr.

    pz

  • lejonsson

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 22:42

    Minst lika viktigt som kitestorlek är brädstorlek och åkteknik. Köp en begagnad lättviindsbräda, svårt att bli lurad, och jobba med viktfördelningen när du kitar. Köp sedan en 8-9 kvm Kite att ha när det brallan på lite. Mycket roligare och kostnaden samma som bara en stor Kite.

  • cortex

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 23:37

    Å som vanligt…. TESTA de olika kitesen du är intresserad av.

    Jag skulle nog vilja påstå att en Speed3 DL är stabilare och håller sig bättre i luften i lite flaky lättvind än en betydligt tyngre tub, men den enda som kan säga om den är bättre eller sämre för just *dig*… är *du*.

    Lär vara en smal sak att få en demo av de olika kitesen du är sugen på. Så passa på att testa runt innan du bestämmer dig. Alltid bättre att bilda en egen uppfattning än att lita på andras. 😀

    /Kaj

  • milkman

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 07:52

    Shit, vilken pimptråd det blev. Här fyller jag på:
    Ozone Edge 9 och 11 med snabb lättvindsbräda eller racebräda funkar från ca 5ms. 13, 15 eller 17 funkar från under ca 4, kanske lägre med racebräda. Med Edge måste du dock kunna kita för att köra i lättvind – men kan du så belönar den dig.
    Ozone Zephyr finns inte att köpa billigare från 2011 för de är slut sen typ 2011… Det är denna kite som visade att det gick att göra en lättvindstub. Nya modellen är ännu bättre.

    En annan erfarenhet jag gjort: En bra 12kvm i 5,5-6m/s behöver inte alls blir bättre för lägre vind som 14kvm. Den större storleken kan vara för högre vikt på åkare, inte lägre vind.

  • pjoter

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 09:26

    Som nämts tidigare, för att köra i lite vind behöver man sällan så stor kite om man har en bra lättvindsbräda.
    Alltså är det den klart billigaste grejen att köpa om man vill kunna cruisa i lättvind.
    Det är också busenkelt att själv bygga en lättvindsbräda i plywood om du bara vill ha något som är igång tidigt och väldigt enkelt tar höjd. Dock är det betydligt svårare att bygga en bräda som är lätt, tar chop bra och är stabil å go i landningar.

    Har själv varit ute ett antal ggr med 9-10a och spleene session (141*41 och perfekt byggd) och hemmameckad plybräda 128*41 samtidigt som folk precis kunnat hålla höjden med 13-14 och vanlig bräda.
    Dock kan man då knappt hoppa, poppa eller relauncha kiten när den krashar. Efter en sommar på det sättet är det lätt att säga att lättvindskiting är tråkigt…

    Skaffar man sen en riktig lättvindskite kan man helt plötsligt ladda för fullt i de vindarna man knappt kunde köra i, och med en lättvindsbräda klart tidigare.

    Så frågan är vad du vill göra och hur du vill köra. Vill du bara slippa bomköra och komma ut och cruisa lite iaf. Köp en bra bräda/bygg en egen om du vill ha den kompromisslös.

    Vill du ut och köra i vågor i 5m/s (om du nu råkar bo någonstans där det händer) så skulle jag satsa på någon form av tub.
    Är det plattvatten och träna på tricks skulle jag gå på en speed3 19 eller 21kvm. Massivt drag coh stabila som tusan.

    Men som sagt testkör!! och glöm inte att sätta kiten i vattnet heller för just i lättvind är det riktigt stor skillnad på hur lätta kites är att starta.

    Å sist, det billigaste förutom att byggaen egen bräda är att skaffa en skimboard. Dom är igång grymt tidigt och riktigt kul att köra. Dock är det ju då strapless som gäller.

  • jenselias

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 09:27
    Milkman;683113 wrote:
    Shit, vilken pimptråd det blev.

    …i kontrast till?

  • pjoter

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 09:33

    Kul förresten att det blivit en pimptråd om detta!

    För 2 år sedan hade tråden bestått av 2 FS företrädare (jag å kaj) som tycker lättvind är riktigt kul med rätt grejer och sedan ett antal pers som utan att testa drar ett likhetstecken mellan lättvind och underriggad och sedan förklarar att de hellre spelar golf, kliar sig i naveln.

    Så jag tycker det är grymt att det helt plötsligt blir en tre sidor lång tråd där olika lättvindsgrejer pimpas!
    Äntligen har folk börjat fatta! 🙂

  • nickeapa

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 11:37

    Instämmer med Urban angående Switch Nitro 16.. Går nog inte att slå det priset..

  • petting_4

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 13:18

    Hur kul e det med 5m/s? Javligt kul! Plattvatten alldeles sjalv, kan det bli battre? Lar dig sjalvstarta/landa bara. Kanns som att lattvindsdagarna ar ganska overrepresenterade i vart land sa kor pa en stor om du vill ha fler dagar pa vattnet! Lycka till!

  • fettladan

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 18:26

    Det här blir ju grymt!

    Ny bräda. Känns OK.
    Ny 8a när det blåser på i höststormarna. Känns OK.
    Ny lättvindare på 16-21. Tub eller foil. Efter en massa test så är nog min kitekvot uppfylld för detta året;) Men det låter defenetivt som att detta är det jag är ute efter för att slippa bomkörningarna när prognosen utlovar 7-8 m/s och det är 4-5 när man skolkat från jobbet för att njuta lite.

    Pengar till detta är ju ingen trång sektor när det väl kommer till kritan. Allt handlar om prioriteringar;)

    Tack för alla goa tips. Nu blir det åka av!!!

  • viktor77

    Gäst
    7 mars, 2012 vid 18:56

    Du glömde 6:an. Måste ju ha nått när det brallar i ordentligt.

  • kalle07

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 19:00

    Har bara god erfarenhet av foils när det är riktigt lätt. Har testat00 en del tubes men det finns väl inga mega tubes för oss runt 100kg. En foil är ju som en platt vinge medan en tube är mer c formad och har inte alls samma drivkraft om man jmf i samma storlekar. Har kört FS speed3 15, 19, 21 men om det är riktigt lätt för mig ca 5-6 till 8-9 så är 21an helt underbar. Har en film där de andra kör 12-15kvm och jag kör en 21a.
    http://youtu.be/Be9-_M-aOIg
    Men nya North Dyno race kite kommer snart… Skall testa den o återkommer med feedback.

  • skanepaul

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 20:57
    ninoh;683093 wrote:
    turbinen verkar grym, skulle va nice att få testa den nån gång. Men hur lågt går den med wakestylebräda, boots och 83kg? det jag skrev som lowlimit på nitron är med den setupen och då kan jag köra från typ 5,5ms kanske (göra lite småpoppade trick), har man en lättvindsbräda blir det säkert en helt annan sak.. men som sagt den verkar grym och verkar många som säger det också.

    Förresten en ny komplett nitro 16R ligger på 8000kr.

    pz

    Ja det blir det första jag ska testa med den så fort jag får min tablas coax med ronix relik boots på.

    SU2 Big Foot är en fantastiskt bra lättvinds bräda som känns mycket mindre än vad den är, det är en sån jag kör på i filmerna i länken.

    Huvudsaken var att den kickade skiten ur Zephyren! 🙂 (verkligen en grym kite den också!)

    Vi körde dem back to back med Kitejunkies Zephyrer med 37m linor på båda.

    Särskilt när det gällde pop.

    2012 ska vara en hel del lättare så det ska bli sjukt kul att prova.

  • ninoh

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 18:34

    nice! uppdatera gärna när du tesat skulle va kul att höra hur det går 🙂 förresten jag har bara testa köra med 23m linor, är det stor skillnadom du ökar med typ 10m?

    pz

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.