Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite för newbiesar

  • Lättvindskite för newbiesar

    Publicerad av mes på 25 september, 2006 vid 06:41

    Hej,
    Jag tänkte till nästa säsong testa kite istf surf när det blåser klent och undrar om jag ska ha 16m2 (jag kommer igång med surfgrejorna i 9 m/s så allt under det). Frugan är också sugen på att testa men jag väger 89 och hon drygt 20 kg mindre. Är 16m2 för stort för henne i lättvind. Vi kommer inte att kunna segla samtidigt (småbarn).
    /M

    telekiter svarade 17 år, 7 månader sedan 16 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • gh0st

    Medlem
    25 september, 2006 vid 07:03

    Det är ju inte speciellt roligt att köra en så stor kite tycker jag, själv skulle jag hellre köpt en bow med bra bottendrag.

  • mes

    Medlem
    25 september, 2006 vid 07:33
    gh0st wrote:
    Det är ju inte speciellt roligt att köra en så stor kite tycker jag, själv skulle jag hellre köpt en bow med bra bottendrag.

    Poängen är jag ska vara ute å köra nåt jag inte planar med min vågvindsurfbräda plus att frugan ska kunna lära sig. Hon har aldrig rört någon vattensport och jag antar att det är mycket enklare att lära sig kita än att vindsurfa.

  • hbgkitare

    Medlem
    25 september, 2006 vid 07:44

    Håller med, köp en Bowkite! 12-13 kvadratmeter räcker till de flesta vindarna och en bow är lättare och säkrare att lära sig med både för dig och frugan. Ni behöver en bräda också, köp inget större än 132 och bredden skall vara 38-40!

  • mes

    Medlem
    25 september, 2006 vid 08:51
    Hbgkitare wrote:
    Håller med, köp en Bowkite! 12-13 kvadratmeter räcker till de flesta vindarna och en bow är lättare och säkrare att lära sig med både för dig och frugan. Ni behöver en bräda också, köp inget större än 132 och bredden skall vara 38-40!

    Jag antar att en 16m2 traditionell!?!? (håller på att lära mig lite…) går igång tidigare än en 12-13!? Är det så mycket mer drag i Bowkite så att man kan ha flera m2 mindre? Jag väger alltså 87-88 kg….
    Jag vill få max timmar på vattnet. Finns det någon “tabell” som visar olika storlekar på kite vid olika vindstyrka?

  • johanw

    Medlem
    25 september, 2006 vid 09:52

    mm köp inte en 16 helt förstort

  • milkman

    Medlem
    25 september, 2006 vid 10:12

    Just nu reas Instinctarna ut. Bra tillfälle nu alltså. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=44071
    JAg skulle rekommendera en 13m Instinct (bottendrag som en 16 traditionell ungefär, men du kan köra till en bra bit över din surfvind). Jag gillar inte lättvind men ifall du vill kunna köra från 5,5 m/s ca är kanske en 15m kite rätt. Men som sagt, stort är trist!
    13 kiten kommer vara lite stor för din tjej, men under 8 m/s klarar hon den lätt. Kör du en kombo på 15 och 11, eller 13 och 9 så är ni igång i ungefär samma vindar, och när det blåser mer så kör du 9:an och hon fixar middan och kyler ölen 😉 .
    (ifall skaffar en traditionell bowkite så lägg på en meter på storleken så stämmer det rätt bra också)

  • gh0st

    Medlem
    25 september, 2006 vid 10:14

    Mycket mer bottendrag i en bow än en C och ja, du kan gå ner flera m2 med en bow jämfört med en C då formen av kitsen är olika, ytan som “fångar” vinden på en bow är större än en C då bowen är mycket plattare.
    Sen finns det ju olika typer av Bows med olika egenskaper, vissa är utvecklade för bra bottendrag medans andra har andra egenskaper, har t.ex. mycket bättre bottendrag i min 12:a än jag nånsin hade i min 14m2. Skulle tro att den motsvarar runt 16m2.
    Och som sagt, både enklare och säkrare och mycket roligare för din flickvän att lära sig på.

  • skanepaul

    Medlem
    25 september, 2006 vid 10:55

    JN Primadonna 16 helt enkelt! Snabb som en 12:a, säg inget om att en 16 inte är rolig att köra förrens ni testat en sådan…

  • gh0st

    Medlem
    25 september, 2006 vid 11:10

    Har inte testat en sådan så visst är jag lite skeptisk men självklart provar jag gärna vid tillfälle.
    Men mitt tips till dig “Mes” är att prova dom olika märkena och typer av kites och bestäm själv vad du gillar och vad som passar dig.

  • mes

    Medlem
    25 september, 2006 vid 11:22
    gh0st wrote:
    Har inte testat en sådan så visst är jag lite skeptisk men självklart provar jag gärna vid tillfälle.
    Men mitt tips till dig “Mes” är att prova dom olika märkena och typer av kites och bestäm själv vad du gillar och vad som passar dig.

    Tack för alla braiga tips. Jag kommer dock att köpa kite och bräda och köra på. Har inte tid/möjlighet att testa och så utan jag ska hitta något som passar för lättvind eftersom jag är trött på att fisa runt med surfgrejorna i lättvind. Om det finns en kite som har brett register som börjar i lättvind så är det ju att föredra.

  • gh0st

    Medlem
    25 september, 2006 vid 11:27

    Har aldrig testat Cabrinhas Contra bow, men det är ju en bow speciellt utvecklad för lättvind så fundera på det, själv kör jag EH Beast som jag älskar i lättvind.

  • highflyer

    Medlem
    25 september, 2006 vid 12:01

    Jag har Precis också köpt en för att det är tråkigt med lättvinds vindsurf. Köpte en best waroo 14 och har hitills kört i 5 till 9 m/s och det har fungerat bra. väger ca 73 kg vet ej hur den är jämfört med andra kites men den känns lätt i händerna och svänger fint. Den är nog lätt att lära sig på iallafall för jag har kört 2 gånger nu och har redan lärt mig ta höjd vända och hoppa lite.

  • jbi

    Medlem
    25 september, 2006 vid 12:23

    Sälj vindsurfingprylarna o köp vettiga prylar direkt, det kommer du iallafall göra efter nån säsong….

  • jonaish

    Medlem
    25 september, 2006 vid 12:41
    JBI wrote:
    Sälj vindsurfingprylarna o köp vettiga prylar direkt, det kommer du iallafall göra efter nån säsong….

    Mmm precis…

    Efter ett tag så kommer ni/du att fatta hur jävla roligt det är med kite å ni kommer aldrig mer vilja vindsurfa !! 😀

  • larssa

    Medlem
    25 september, 2006 vid 16:14

    Hade jag varit som du hade jag köpte en 13-14kvm stor bow kite med bra bottendrag, typ SS TD eller Cabrinha Contra och kört med surfbräda när det e riktigt lite vind o vanlig bräda när det blåser mer. Även om det är roligare med mindre kites så vill du ju kunna börja så tidigt som möjligt och då skall du inte köpa för liten kite.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite för newbiesar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.