Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite för newbiesar

  • cortex

    Medlem
    27 september, 2006 vid 09:58

    Mes, hur brädan är utformad spelar stor roll. Speciellt i lättare vindar.

    I 6-7 m/s kan du ha riktigt kul med rätt grejer.
    Och jag tror att du köper en mindre kite för hårdare vindar när du väl lärt dig kitesurfa. Det är svårt att motivera sig till att släpa runt på windsurfingprylar när det så mycket smidigare (och roligare) med kites. :tongue:

  • biorno

    Medlem
    27 september, 2006 vid 13:32
    mes wrote:
    Hej,
    Jag tänkte till nästa säsong testa kite istf surf när det blåser klent och undrar om jag ska ha 16m2 (jag kommer igång med surfgrejorna i 9 m/s så allt under det). Frugan är också sugen på att testa men jag väger 89 och hon drygt 20 kg mindre. Är 16m2 för stort för henne i lättvind. Vi kommer inte att kunna segla samtidigt (småbarn).
    /M

    Köp en Waroo PRO 15m2 när dom kommer och en Skywalker 144 så har du förmodligen ett perfekt lättvindskit !

  • zo0

    Medlem
    27 september, 2006 vid 13:35

    …………..

  • telekiter

    Medlem
    28 september, 2006 vid 10:09

    Mes – Jag och frugan har ungefär samma viktförhållande som ni (hon 60 kg jag 90 kg) och jag kan med säkerhet säga att för vindar 6-9 m/s är en Bow 16 ditt val. MEN för din dam är en Bow 12 lämplig strl i dessa vindar (jag har ingen erfarenhet av Flysurfers så det får Kaj berätta mer om). Så ni har ett lite dilemma där! För vem ska kiten funka bäst? En Bow 16 kan damen kanske köra i 4-7 m/s (nybörjare = 4-6 m/s) beroende på erfarenhet.

    /Urban

  • milkman

    Medlem
    28 september, 2006 vid 11:24

    Det där låter konstigt Urban. Känner inte alls igen mig. Kan din bow-erfarenhet lärt dig att grejjorna lägre range än vad jag trodde?
    Ring mig föresten, jag har den där infon vi snackade om tidigare men har lyckats tappa ditt nummer (nöt som man är) 073-141 19 10

    /jens

  • nic

    Medlem
    28 september, 2006 vid 12:00
    Telekiter wrote:
    Mes – Jag och frugan har ungefär samma viktförhållande som ni (hon 60 kg jag 90 kg) och jag kan med säkerhet säga att för vindar 6-9 m/s är en Bow 16 ditt val. MEN för din dam är en Bow 12 lämplig strl i dessa vindar (jag har ingen erfarenhet av Flysurfers så det får Kaj berätta mer om). Så ni har ett lite dilemma där! För vem ska kiten funka bäst? En Bow 16 kan damen kanske köra i 4-7 m/s (nybörjare = 4-6 m/s) beroende på erfarenhet.

    /Urban

    Tss, 4m/s. Tänk på att 4m/s är 30% mindre vindstyrka än 6m/s, dessutom minskar kraften med kvadraten mot antalet m/s.
    Jag tror inte jag behöver äta upp det om jag påstår att du inte riktigt vet vad du pratar om.

    En annan sak vi upptäckt i sommar är att olika flatkites har väldigt olika i bottendrag. Jag håller fast vid att Instinct 13 är fullt tillräckligt, t.o.m lagom, i 6-8m/s, i alla fall för mina 84 kg. När den inte fungerar är det heller inte värt att anstränga sig med något annat.

    Köp absolut ingen monsterbow på 16kvm för då har du inte roligare än vad du kan ha på surfbrädan. Om 12-13 versionen inte har bättre bottendrag än så så är det inte kiten du letar efter.

    nic

  • gh0st

    Medlem
    28 september, 2006 vid 12:18

    Håller med, min Beast 12:a räcker i 6-8 m/s för mina 82kg.

  • skanepaul

    Medlem
    28 september, 2006 vid 14:29

    Ähh! Köp en en primadonna 16 om du kan få tag i en d.v.s. Istället för att lägga massa pengar på en ny. Jag lovar, den är grymmast för sin size!

  • telekiter

    Medlem
    28 september, 2006 vid 14:48

    Jag har kört en waroo 16 hela sommaren och med mina 90 kg + utrustning är 5,5-6 m/s den undre gränsen för mig. Brädan är en RL-kiteboard 129×39 med väldigt lite rocker (planar tidigare än Wipika Serum 129×38). På semsestertrippen till Danmark körde min fru (60 kg) med Waroo 16 i 4 m/s (inga vit gäss nånstans på vattnet) och en fanatic joyrider 118×38. Inget direkt hoppande blev det men hon höll enkelt höjd, och jag fick sitta på stranden 🙁

    Jag har inte behövt testa maxvind på den då jag har en hel uppsättning waroo:s men jag tror utan vidare att 10 m/s är väl inom sweet range för min del men då är jag redan på waroo 9 ändå!

    Frun har en Waroo 12 som lågvindskite och hon kan fortfarande precis cruisa med den när jag får ge upp med Waroo 16. Hmmm… vilket betyder att hon alldeles strax därpå kommer in för att byta till min 16 ;-(

    Det jag menade med 6-9 m/s för “Mes” var att detta är ett realistiskt vindregister för pojkar i vår viktklass. Han är dessutom rookie på kite, därav angiven topvind. Det går möjligen att köra i 5 m/s, med en riktig lågvindsbräda, god teknik och om man endast vill köra fram och tillbaka. Dessutom då också nätt och jämt hålla höjd.

    En polare till mig har en Waroo 12 och nämd Wipika bräda han väger 75 kg och kan köra i 6,5 m/s, men bara cruisa. Så kroppsvikten har väldigt stor inverkan.

    /Urban.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite för newbiesar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.