Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite/Naish fly

  • Lättvindskite/Naish fly

    Publicerad av ilikekitesurfing på 5 juli, 2013 vid 10:12

    Tja! Nu när sommaren är här vill man ju kunna köra i lite vind. Några tankar om Naish Fly? Nån som kan göra en jämförelse med typ Flysurfer speed 3 eller Slingshot Turbine?
    Jc

    maramas svarade 10 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • lelleee

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 15:47

    om man jämför torch 14 och fly så drar nog fly dubbelt så mycket. så du kan köra i hälften så mycket vind. jag tycker min torch 14 är rolig att köra från ca 7m/s

  • skanepaul

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 20:10

    Det lilla jag sett av den i Egypten i vintras imponerade inte alls, dock verkade båda killarna som körde rätt gröna.

    Jag hade bra drag i min Turbine och en annan kille på en Edge 17, dem kunde inte hålla höjd, det var en riktig lättvindsdag i Sharm och det krävs lite av åkaren då.

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 21:09

    Ok, bra o veta. Tack för svaren…

  • pjoter

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 21:16

    Lelleee, kraften i vinden följer inte riktigt vindstyrkan på det sättet. Det är rätt stor skillnad på 4 och 6m/s.

    har ännu inte sett någon tub som hänger på en speed3, men den extra kraften kostar ju en del så det är en avvägning man får göra. Personligen älskar jag att kunna ladda urkrokat med min vanliga 135 bräda när tubåkarna precis kan hålla höjden… 🙂

  • pelle-surf

    Medlem
    6 juli, 2013 vid 09:41

    Jag kollade på fly i vintras, men köpte en Park 14 ist. Fly är säkert lite lättare, men annars är dom nog rätt lika i egenskaperna. Jag väger ca 75 kg och under 7 m/s tycker inte jag att det är så vidare kul att köra.
    Ska man köra “riktig” lättvind så är nog en stor foil att föredra.

  • skanepaul

    Medlem
    6 juli, 2013 vid 13:20

    Tycker en 14 borde gå igång tidigare än 7m/s?? Varjefall 6m/s, det gjorde min Torch 14 2010 varjefall,

  • pelle-surf

    Medlem
    6 juli, 2013 vid 16:42

    Går igång ja, men som jag skrev” jag tycker inte det är vidare kul att köra under 7 m/s” men det är vad jag tycker det, andra tycker kanske annat.

  • perl

    Medlem
    6 juli, 2013 vid 22:06

    Jag (vi) har kört/ägt både Naish Fly och Speed 3-21, och Torch 14 (2012), och kan säga att Fly:en helt klart går igång mycket tidigare än Torchen. Fly drar dock rätt mycket nedvind så man får kanta rätt rejält, mens Torchen flyger längre fram i “fönstret”. För mig (70 kg) funkar den från ca 5m/s, >=7 kör man hellre något mindre. De har lyckats riktigt bra med känslan i bommen och hur kiten beter sig, (känns rapp för sin storlek och funkar bra att S-a utan att man blir slut i armarna). Skillnaden mot en Speed3:a är dock rätt stor. Speed3:an går igång tidigare och man kan hålla den i mer vind, dock är den inte lika snabb att svänga (föstoss). Om du inte är i panik att köpa skulle jag vänta in Speed4 som är på G.

    Undrar du mer specifikt om något rörande Speed 3-4/Fly/Torch så kan du PM:a oxo.

    MVH
    Per

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    7 juli, 2013 vid 08:11

    Tack. Jättebra tips!

  • lelleee

    Medlem
    7 juli, 2013 vid 17:01

    fly är västkustkompatibel

  • pjoter

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 20:44

    Är inte de andra lättvindskitesen det? Såvitt jag vet så har ex FS speed (första generationen) använts på västkusten sedan iaf 2006.
    Zephyren har väl också en del år på västkusten…

  • maramas

    Medlem
    9 juli, 2013 vid 08:00

    Hehe undrar lite smått vad som händer om man dyker upp med en drake som INTE är västkustkompatibel…

    Möts man av hånskratt?
    Rånas på lunchpengarna?
    Utfrysning?
    Stryk?

    😀

  • wer

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 22:55

    Har ägt och jämfört både Fly och Speed 3 15m en del och håller med om det mesta ovan. Båda levererar mer kraft än de andra naishkitesen som jag kört, ffa park 14, och andra märkens ej lättvindsanpassade kites. Speed 3 är det få kites som slår överhuvud taget när det gäller lättvind och race dock. Enda som varit i närheten är en hemmabygd rysk kite med i de närmast obefintligt säkerhetsystem som jag nog inte skulle rekomendera till någon;-) Fördelen för fly är att den är mycket mer snabbsvängd än speeden men personligen är valet enkelt, Speed 3 även om jag surfar på västkusten. 🙂

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 17:10

    Tack för infon!

  • maramas

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 08:20

    Hur star sig Liquid Force NRG light breeze I den här jämnförelsen?

    Jag tänkte främst på 16m modellen… men även 14.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindskite/Naish fly

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.