Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Lättvindskiting?

  • Lättvindskiting?

    Publicerad av niss på 7 augusti, 2011 vid 20:30

    Cabrinha säger i sin wind range tabell att man kan kita med en Switchblade 16 från 3.5 m/s.
    Har någon erfarenhet av detta?
    Själv väger jag 75 kg och tänker i så fall använda en stor bräda. Spleene door på 164 x 46.
    Man kan också använda en våg-kite bräda större än 5.7 “
    Kan detta funka?
    Finns något annat sätt att kunna kitsurfa från 4 m/s ? Det är ofta svaga sommarvindar under själva semestern.

    pjoter svarade 12 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • tobbelindholm

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 11:01

    en vågbräda som är 5’7 stor är ingen vidare lättvindsbräda om du frågar mig. det är väldigt svårt att hålla en så stor och viktegen kite uppe i så lite vind, vill du vara ute först så kanske du skulle ha en Flysurfer speed 3 i antingen 21 eller 19 kvm och en door som du talade om. med en bowkite kan man nästan säga att de är lite som en gräns på runt 5 m/s för att kunna åka och hålla höjden. en större kite tar nästan bara med sig mera vikt så att jag tror inte du kommer kunna köra i så mycket savagare vind med en 16 som med en 13.. viktskillnaden på kiten i svag vind ger väldigt stora förluster. och en 13 kvm kite blir mycket snabbare att pumpa i vindförnstret vilket ger ett gämnare drag.

  • niss

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 12:48

    Tack för bra svar….du verkar ha erfarenhet !

  • haze

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 12:57
    tobbelindholm;665260 wrote:
    en vågbräda som är 5’7 stor är ingen vidare lättvindsbräda om du frågar mig. det är väldigt svårt att hålla en så stor och viktegen kite uppe i så lite vind, vill du vara ute först så kanske du skulle ha en Flysurfer speed 3 i antingen 21 eller 19 kvm och en door som du talade om. med en bowkite kan man nästan säga att de är lite som en gräns på runt 5 m/s för att kunna åka och hålla höjden. en större kite tar nästan bara med sig mera vikt så att jag tror inte du kommer kunna köra i så mycket savagare vind med en 16 som med en 13.. viktskillnaden på kiten i svag vind ger väldigt stora förluster. och en 13 kvm kite blir mycket snabbare att pumpa i vindförnstret vilket ger ett gämnare drag.

    Fel fel och lite rätt. Jag kommer igång med min Dyno kring 4 m/s utan problem och då har jag inte ens en lättvindsbräda.

  • niss

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 22:00

    Hur stor är din Dyno?

  • haze

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 22:32

    18 kvm och det är en lättvindskite.

  • regfellow

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 06:14

    En north drake på 14 kvm kostar 15k då borde denna ksta 18-20k eller?

  • nikke

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 09:39

    En flysurfer 21:a och en fet door på fötterna verkar som det mest optimala för lättvind, har själv funderat på det många många gånger när jag inte windsurfar.

    tobbelindholm;665260 wrote:
    en vågbräda som är 5’7 stor är ingen vidare lättvindsbräda om du frågar mig. det är väldigt svårt att hålla en så stor och viktegen kite uppe i så lite vind, vill du vara ute först så kanske du skulle ha en Flysurfer speed 3 i antingen 21 eller 19 kvm och en door som du talade om. med en bowkite kan man nästan säga att de är lite som en gräns på runt 5 m/s för att kunna åka och hålla höjden. en större kite tar nästan bara med sig mera vikt så att jag tror inte du kommer kunna köra i så mycket savagare vind med en 16 som med en 13.. viktskillnaden på kiten i svag vind ger väldigt stora förluster. och en 13 kvm kite blir mycket snabbare att pumpa i vindförnstret vilket ger ett gämnare drag.
  • tobbelindholm

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 13:48

    Fel fel? vilket? att en stor sle-kite väger bra mycket mer än vad en stor lättvinds foil? klart att man kan köra i 4 men om man är ute efter ett lättvindspaket så säga vad man vill om din stora dyno men de är nog ändå mera framtaget med en 19 PS än vad en stor SLE kite är…

    jag är inte för foilkites själv så utan jag har en 15 obsession 2011 som jag kör väldigt mycket med, dock är de för att mina 85 pannor kräver ett hack större kite än vad killarna på 75 behöver. skulle dock aldrig köpa en 16 för att tro att de går att köra i ingen vind alls utan de är ju mer lämpligt om de blåser på gränsen och man väger mer. eller har jag fel i det också?

    har du inte råd med en foil som brukar vara dyrare så tycker jag du ska köpa dig en större C-kite från typ 06, Cabrinha CO2 eller element eller north rhino mfl. de är mindre depower i dom men de funkar rätt bra ändå enligt mig..

  • haze

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 14:05

    Det som var fel är att du jämförde med en 13:m kite. Stor skillnad på 13 och 18. Självklart är en foil lättare. Och sedan var andra fel angående att inte kunna köra under 5 m/s. Det går fint fint med flera tubkites.

  • tobbelindholm

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 15:33

    ja det är stor skillnad på 13 och i det här fallet 16 kvadratmeter. dock står jag fast vid att en 16 kite som väger såpass mycket mer än en 13 som dessutom är snabbare genom luften ger mindre skillnad än vad 3 m2 gör på mindre storlekar!

    och det är självklart man kan köra under 5 jag har sett folk som kört 21 foil och garageport i 2,5-3 men runt 5 är ju ändå vad de flesta behöver för att kunna ta höjd och ha jämt drag i kiten, ju mindre de blåser destå slöare blir ju en redan stor och trögstyrd kite. meningen med inlägget var inte exakta detaljer och decimaler på vindstyrkor utan att som lättvindskite är de bättre med foil än en stor sle kite.

  • pjoter

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 20:53

    Haze, låter ju spännande med dynon, då är den uppenbarligen igång lite tidigare än zephyren.
    Vad är din vanliga bräda för någon? skiljer ju sjukt mkt mellan brädor, xenonbrädorna tex är igång grymt tidigt och jag har själv slutat använda min sessionbräda då jag tjänar så fruktansvärt lite på sessionbrädan jämfört mot xenon laluz 135 (med en speed3 19kvm).

    Vad menar du sen med att dynon är igång vid 4m/s? igång som betyder att du hjälpligt kan åka? hålla höjden? hoppa? kroka ur? relauncha?

    När det gäller kitestorlek (normalt) så stämmer det ju att man oftast inte tjänar så många m/s med en större kite, inte om man tänker på att komma upp och åka. Däremot håller man lättare höjden och kan framförallt ha roligt betydligt tidigare med en större kite. bra teknik och 9a drar igång dig samtidigt som de flesta kör 13, men då måste man ju jobba kiten hela tiden och har ingen kraft för att kroka ur, hoppa osv, dvs inget kul på vattnet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Lättvindskiting?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.