Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies lättvindskiting

  • lättvindskiting

    Publicerad av niss på 14 juli, 2010 vid 15:26

    hej
    Eftersom det så sällan blåser från 6 och uppåt , så kanska man ska börja med lättvindskiting , då det oftast blåser 3-5 m/s i halland. Har en contra 14 m , men var får jag tag i en stor bräda/märke. Väger 80 kg.
    Är det svårare att ta höjd med en stor bräda?

    :cool2:

    niss svarade 13 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • pjoter

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 07:16

    Hej!

    Med en bra stor bräda är det inte svårare att ta höjd. När det gäller lättvindsbrädor finns det tre vägar att gå.

    Det första är en större twintip (typ spleene door). En sån bräda är mkt lätt att ta höjd med (lättare än en vanlig faktiskt) och den går att köra de flesta hopp och trick som du kan göra på en vanlig. Dock upplevs den såklart lite klumpigare under fötterna pga storleken.

    Andra alternativet är en skimboard. Här står du ostroppat fast och kan därför göra en massa andra saker, dock är det svårt att hoppa och snurra mm, iaf om du ska ha med dig brädan till landningen. 🙂 Tar sämre höjd än en twintipen.

    Tredje alternativet är att du skaffar en kitevågbräda. Kan köras stroppat eller ostroppat ( ska köras ostroppat 🙂 ). Är ett rätt ok lättvindsalternativ, tar dock sämre höjd och är tråkigare i lättvind än de två första alternativen. Dock är det här en bräda du har riktigt kul med när det blåser på lite mer och det bygger vågor.

    Alternativ 1 och 3 kan köpas av mig i malmö eller kitekalle i halmstad. alternativ 2 vet jag inte vart det säljs i halland. Surfbussen i stockholm har iaf och kan säkert fixa en demo i närheten av där du bor.

    Håll också koll här på köp/sälj så dyker det ibland upp grejer.

  • niss

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 20:06

    Hej Steffohoilic

    Tack för bra svar ang. lättvindsbräda.
    Vad kostar att köpa en större twintip (typ spleene door) av dig eller kitekalle?
    hälsningar niss

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies lättvindskiting

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.