Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindssegel för FSW

  • Lättvindssegel för FSW

    Publicerad av Aquario på 14 mars, 2013 vid 20:25

    Hej!
    Står i begrepp att investera i ett lättvindssegel för en 92 liters FSW och undrar om någon har värdefulla erfarenheter att delge inom detta område.

    Förra sommaren bytte jag upp mig från en JP Freestyle 100 till en JP FSW 92 och offrade extremt lätt planing för en mer chopptålig, snabbare och livligare bräda.

    Mitt största segel är nu ett Simmer Icon 5.3 som kräver ca 10 m/s för att få planing. Letar därför efter ett lätt och smidigt segel för 430 mast som kan få upp mig och mina 72 Kg i planing redan vid 7 – 8 m/s

    Kan ett Power Wave sail som simmer Iron vara ett bra alternativ även om jag inte har några planer på vågridning, hopp eller freestyle?

    Eller skall man byta till en något större FSW på ca 100 liter för att kunna ta ett större freeride segel, och samtidigt få möjligheten att dra rigg när sommarbrisen sviker?

    Aquario svarade 11 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • luwa1111

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 21:44

    Jag kör Icon 6.2 som lättvindssegel på min FSW 96l. Funkar kanon!

  • bicless

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 21:46

    Tips, sailloft cross 6,5. Planar extremt tidigt. Även fått bästa betyg på denna parameter i tyska SURF. Jag anväder det på min 93 liters ahd freewave och den går igång klart tidigare än de vindar du skriver du behöver idag. Jag väger 78. 3-4 år gamla cross har lika mycket drag som de nya. Men de nyare 2-1 år gamla är mycket lättare i vikt (tror det skiljer halvkilot) och känns även klart lättare på vattnet med mer twist. Många fina recentioner på det seglet på webben.

  • snaffe

    Medlem
    15 mars, 2013 vid 07:40

    Det beror lite på vad du är ute efter. Vill du ha ett smidigt segel som planar riktigt tidigt tycker jag att Mauisails Loco är riktigt bra. Kör du inte vågor tycker jag att detta är mycket bättre än ett powervågsegel. Låt det inte skrämma dig att det är ett freestyle segel. Tycker det är perfekt för alla som inte kör hardcorevåg eller letar efter maxfart. Till manöverorienterad freeride är det super!

  • dr-masse

    Medlem
    15 mars, 2013 vid 09:10

    Tror att en större FSW kommer att ge marginell, om alls någon med din vikt, förbättring vad gäller lättvindsegenskaper. Du har redan 20 liter plus, skall du få tidigare planing är det nog snarare än annan typ av bräda som gäller. Skall du uppleva rejäl skillnad krävs nog ett klart större kliv uppåt i brädstorlek eller, som sagt, ändra typ av bräda.

    Fundera på vad du vill ha seglet till – tidig planing, fart, manövrar, vågor etc. FSW är ju en bräda som är brapådetmesta, därför så trivs de ju oftast fint med segel av samma karaktär.

    En tanke är att du med ditt största segel går ett snäpp mer mot planing och fart, då kan du ju krypa upp mot 6.5-6.7 utan problem, Det finns flera freemove/freeride segel i den storleken som funkar fint med 430 mast, har själv sneglat på Simmer VMAX 6.6 som riggas på 430. Inga problem att kliva på 5.3 från ett skapligt stabilt segel run 6.5. Segelytan kompenserar för det du ev. tappar i tidig planing. Satsa gärna på en extra fena för just det här seglet, en snäppet rakare och mer fartorienterad sak kommer absolut bjuda på tidigare planing.

    Vill du köra mer manövrar eller vågor så har du ju 5.3an.

  • jesper-b

    Medlem
    15 mars, 2013 vid 09:30

    Masse har rätt: Om tidig planing främsta fokus – upp över 6.5 och rakare mer speedorienterad fena. Om tidig planing och manöverlek – helst inte över 6.0 och gärna ett riktigt lätt vågsegel eller tom freestyle (inte för extremt om freestyle dock).

    Har du mycket stålar, har jag de självklara valen för dig…

    /JB

  • pgvirtual

    Medlem
    15 mars, 2013 vid 10:26

    En FSW är inte byggd för att vara överriggad, och en 92 liters bräda tål inte så mycket rigg. Vissat kan man säkert slå på en 6.7 m2 rigg, men risken är att det bara blir tung utan att det planar något tidigare än med en 6.2:a.
    Du har tydligen redan en 430 mast som passar med Simmer segel, då skulle det mest naturliga valet vara en Iron 6.2. Den ger mycket mera kräm än din 5.3:a, och med din vikt skall du definitvt plana i 7-8 m/s (med en lite kraftfullare fena).

    Å andra sidan passar säkert din mast för segel från Gun eller Sailloft också. Kanske också Hot Sails, Ezzy eller Challenger.

  • Aquario

    Medlem
    15 mars, 2013 vid 11:51

    Tack för alla svar, har kört brädan med ett X-type 6.4 (Freerace segel) och det upplevdes som om det låg på gränsen till vad brädan och min förmåga kan hantera, så nu är det lite lättare att få fram en detaljerad kravspecifikation.

    Storlek mellan 6.0 – 6.5 för 430 mast, gärna någon form av hybrid mellan Freeride, Freestyle och våg. Det skall vara lätt och ha bra bottendrag för att underlätta vattenstarter och att för att kunna spränga planingsvallen med enkelhet.

    Fart är av underordnad betydelse eftersom jag sällan har någon att tävla med, dras dessutom med en axelskada och vill inte riskera några våldsamma kastfall i hög fart.

    Manöverbarhet är inte heller fel eftersom jag gärna vill lära mig gippa och slå

    Funderar mest på Simmer Iron, Icon eller Blacktip eftersom de verkar hålla bra kvalitet till ett rimligt pris, och har man tur kanske man kan få tag i ett bättre begagnat. Mauisails Switch verkar också intressant Vad är största skillnaden mellan dessa?

    På sommaren och hösten kör jag alltid med en Lessacher Chamaleon 32 cm, kanske i största laget för den här brädan, men ger bra lyft och höjdtagning. Har även en slalomfena på 38 cm men den fungerar endast på våren.

  • dr-masse

    Medlem
    15 mars, 2013 vid 12:59

    Om du har en Simmer 430 mast så kommer inte Mauisails att funka någe bra med den. Flera andra segel gör dock det.

    Kommentaren om att en fsw inte gillar att bli ‘nedtyngd’ av ett för stort segel håller jag med om. Dock har jag själv kört ett 6.7 crossover på en Fanatic FSW98 (som året efter blev 95 med ändrad nos i Fanatics program) och det fungerade fint. Men 6.2 hade varit sweet, helt klart.

    Av de Simmer modeller du nämner tror jag att Iron ligger närmast till hand för ett ge det du verkar söka i det här seglet.

  • Aquario

    Medlem
    15 mars, 2013 vid 13:41

    Tack för tipset om att Mauisails inte fungerar bra med en Simmermast som jag mycket riktigt har.
    Då lutar det nog starkt åt ett Iron 6.2, det finns ju ett till salu på köp & sälj.

  • ola-h

    Medlem
    15 mars, 2013 vid 14:35

    Tror också på något runt 6.2. Och som Masse säger, måste du igång tidigare än vad den kombon medger så tror jag att det är en annan typ av bräda som gäller, vilket du ju redan vet. Det går liksom inte att övertrumfa en riktigt lättdriven bräda med ett större segel om man inte är villig att stå där med en väldigt tungjobbad och tråkig kombination.

  • rrdrider

    Medlem
    16 mars, 2013 vid 11:23

    Kan bara hålla med de råd du har fått att välja ett “lätt” segel för din FSW
    Har kör 6.1 på min FSW 85:a vindfattiga dagar, inte optimal storlek för den brädan men det funkar, i kombination med en lite större fena.
    Om du kan tänka dig ett Neilpryde har jag ett till salu på http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/809/neilpryde-firefly-6-1/

  • Aquario

    Medlem
    16 mars, 2013 vid 18:58

    Tack för allt engagemang, det blev ett Simmer Iron 6.2 av 2012 års modell med rigtigt snygg färgsättning i Lime och Lila. Återstår bara att testa kombinationen, förhoppningsvis till Påsk.

  • bicless

    Medlem
    16 mars, 2013 vid 22:35

    Hittar du bra pris på Iron så ta det. Det låter som rätt modell. Men håll utkik efter crossen också om du inte slår till på Iron, Crossen den är grym, du kan gå ner på 6,0 och endå få riktigt tidig planing. Och både 6,0 och 6,5 riggar på simmer 430 utan problem. Var inte rädd för att det står freeride på dem. I mindre storlekar är det mycket manöver i dem och sitter klockrent på en FSW.

  • gustavl

    Medlem
    17 mars, 2013 vid 10:37

    Iron 6.2 blir kanon. Bra drag och tidig planing. Har kört mitt på en 95l fsw och planar i 7-8 ms utan probs.
    Då ligger jag på en torrvikt på 80 kg.

    /Gurra

  • Aquario

    Medlem
    23 mars, 2013 vid 10:35

    Till Tim som hade ett Icon 6.2.

    Har försökt svara på ditt privata meddelande men din inkorg är full så det kommer inte fram!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lättvindssegel för FSW

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.