Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lättvindssegling

Taggad: 

  • Lättvindssegling

    Publicerad av anonym-anvandare på 2 juni, 2004 vid 23:32

    Är sugen på att hitta en bräda som funkar mellan 0 och 5m/s. Vinsurfingen är ju utöver en adrenalinsport faktiskt en soft seglingssport. Kör numera freestyle och våg men saknar nåt att göra när det inte blåser. Förr seglade man ju faktiskt alltid…skulle va kul att börja lättvindstävla som man gör med segelbåtar eller jollar.
    Tja
    d.

    jlhp svarade 7 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • swe-16

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 06:03

    Lechner eller Davidsson-brädan är överlägsna alternativ i det vindregistret (med fördel Lechner tror jag). Suverän prestanda. Jimmy Hellberg (SWE 15) har börjat träna med en Lechner. Själv har jag en Davidsson.
    mvh
    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 11:46

    Det låter kul. Vet du var man kan få tag på en sådan? Vad kör ni för rigg på brädorna?
    Hej
    Daniel

  • stang

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 12:45

    Håller med!!

    Kör en davidsson när vindarna viskar smile.gif

  • swe-16

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 08:11

    Vet ej, men Jimmy hade ett antal krokar ute och några napp i våras när han köpte sin Lechner. Skall be honom posta här.

    Vanliga formulariggar funkar helt OK.

    mvh
    Per

  • stang

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 08:28

    Jag körde med 8.8m2 förra året några gånger det funkade aldeles utmärkt, det är helt otroligt vad tidigt brädan går upp och planar. Men vilken formula rigg som helst funkar säkert urmärkt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 08:50

    Bröderna Per och Anders Boström har nog några stycken kvar till salu. Tror att priset ligger mellan 2000-3000kr.

    Jag har seglat med 10.7 och 11.6. De nyare Lechner brädorna tillverkade efter -90 har centerbordet lite längre bak då det tilläts större 7.3 riggar. Jag har inte seglat mot någon annan ännu (annat än segelbåtar och dom har ju inte en chans) så jag vet inte om det är någon prestanda skillnad mellan 10.7 och 11.6. Jag upplever att det blir lite bättre balans i brädan med 10.7. Jag har även en orginal Lechner 7.3 rigg som jag använde på min Fanatic Cat men den har jag inte testat, tror att den ger lite för lite power så att det blir svårt att kanta brädan under 3 m/s. 7.3:an funkar säkert kanon lite högre upp i vindregistret när de större riggarna börjar bli “bändiga” men då seglar man ju inte Lecner längre… smile.gif

    //JIMMY

  • ian

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 09:28

    någon som har en bild på ngon av dessa skönheter?

  • the_novice

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 15:24

    Antar att det är Lechner A-390 som det pratas om. Användes väl i OS när det begav sig. Har sökt på nätet men inte hittat ngn bild, skulle annars vara kul att se hur det ser ut med en modern formula rigg på en sån bräda!

  • ian

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 20:29

    finns en norrman som brukar köra i fiskebäck so körde en osbräda (mistral onedesign?) och nitro 5. han gick rätt bra.

    men det här var något liknanade eller?

  • swe-16

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 05:59

    En Lechner eller Davidsson-bräda går MYCKET bättre än en Mistral OD i lätta vindar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 17:29

    Ifall det är någon som har en Lechner eller Davidsson att sälja så är jag intresserad.
    Tack för alla svar!
    Daniel
    073 648 99 80

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 17:34

    Har du nr. till bröderna Boström så kan du väl mässa eller skriva det här..
    MVH
    Daniel

  • swe-1

    Medlem
    9 juni, 2004 vid 08:48

    Du når Per Boström på 070 452 11 87

    //JIMMY

  • jlhp

    Medlem
    5 juni, 2016 vid 16:54

    Hej! Intressant tråd det här. Då jag också har blivit intresserad av en div ll bräda så undrar jag om det finns någon som kan tipsa om hur jag kan få tag på en sådan?

  • swe-496

    Medlem
    11 juni, 2016 vid 09:37

    Här är en länk till Lechner med bilder.
    http://www.opendivision2.org/

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lättvindssegling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.