Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindssurf!

  • Lättvindssurf!

    Publicerad av skanepaul på 17 september, 2012 vid 11:07

    Efter en dryg timmes väntan så kom äntligen vinden, om än så lite….vi är lite småkära i våra lättvindstubar nu, fan så skoj man kan ha!

    Satte 2st railey to blind på rad, första gången på hemmaplan! 🙂 (väntar på knäoperation men igår kändes det bra för första gången på länge så kunde äntligen dra på lite)

    animal svarade 11 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • pepa

    Medlem
    17 september, 2012 vid 17:30

    Ser härligt ut, snyggt jobbat med nya trick!

  • pjoter

    Medlem
    18 september, 2012 vid 12:39

    hahaha, så gött att se att lättvindssurf äntligen börjar bli helt ok och inte bara nåt nördigt tyskt. 🙂

  • snygging

    Medlem
    18 september, 2012 vid 16:29

    vilken kite kör du?
    Skulle vara intressant att se ett opartiskt test med lättvinds kites där åkarna kör samtidigt med samma vikt (viktbälte) och samma skills och bräda och som man kan poppa (tweak poppa ?) med 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    18 september, 2012 vid 17:24

    En SS Turbine 2012, polaren på en Core XR2 LW 19m.

    Test hade varit kul men jag vet precis vad som behövs för att göra det jag vill nämligen att träna trick på ett grymt smidigt sätt, tror det handlar om små skillnader mellan de olika lättvindstubarna just nu.

  • hah

    Medlem
    18 september, 2012 vid 17:48

    Ser gött ut!
    Ungefär hur mycket blåste det?

  • pjoter

    Medlem
    18 september, 2012 vid 19:29

    skiljer det mkt mellan turbine -11 och -12? testade en och upplevde den inte alls som något vidare. Vet inte vilken årsmodell det var eller hur den var inställd. men hade alla dagar i veckan valt en zephyr framför den om jag nu hade varit tvungen att välja en tub för lättvind.

  • southcoastsweden

    Medlem
    18 september, 2012 vid 19:55

    Det skiljer en del, mycket lättare (540 gram för att vara exakt, själv vägt dem! 🙂 ), känns mindre, svänger snabbare och är mer direkt i styrningen, blocken är bortplockade på styrlinorna på kiten.

    Vinden låg på 4-5m/s.

    Paul

  • skanepaul

    Medlem
    18 september, 2012 vid 20:10

    Det är nog en 2011 du provat, tror jag har den enda 12an, sjukt svåra att få tag i.

    Jag gillade 2011an också, mycket, det viktiga är dock att lärtvindsdraken levererar kraft sen är inte detaljerna så viktiga för mig, allt går att köra när du är invänjd efter en stund, man får liksom anpassa sig efter deras karaktär och drag.

    Du måste prova en Core XR2 LW pjott!!

  • southcoastsweden

    Medlem
    18 september, 2012 vid 20:22

    En riktigt fesen “railey to blind”…lovar att jobba mer på den! 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    18 september, 2012 vid 20:25

    Så fullbordar vi egotrippen! 🙂

    Så skaffa en LW kite nu och ha kul, märke och modell spelar mindre roll!

  • pjoter

    Medlem
    18 september, 2012 vid 21:15

    Ok, då hoppas vi på 12an å sen -13. Visst får man vänja sig men alltså den kiten flög enligt mig rätt illa, depowern var märklig, var som en effektpuckel en bit utskotad. Helt plötsligt blev det drag igen när man skotade ut och det berodde inte på att den var överskotad utan bara någon aerodynamisk märklighet kändes det som. upplevde också att man kände sig rätt överriggad snabbt då vinden byade lite då jag testade. Speed3 21 funkar ju bra och ger grym feedback från 3,5-9/10 m/s. Svänger långsamt men beter sig annars precis som en vanlig kite i hela registret och är helt proportionerlig i powern. dessutom kan man lätt skota hela vägen ut utan aparmar.
    Har lite samma känsla med zephyren, dock svänger den snabbare men den flyger ju minst lika slött som speed3. Å sen saknar den ju en del botten och även topp verkar det som.

    Jaja, vi får köra en stor lättvindstest framåt våren när folk är intresserade av sommargrejer som funkar i sverige. Grymt kul nu att flera märken insett marknaden i lättvind. konkurrens kan alltid tvinga fram lite extra.

  • animal

    Medlem
    19 september, 2012 vid 05:24

    Jag har precis fått min SS Turbine -12. Folk verkar mycket nöjda med detta monster och det är tydligen stora skillnader mellan -11 och -12. Dock har jag inte kunnat testa den än då det blåser så förbannat….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindssurf!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.